- Fotoradary w Polsce rejestrują wykroczenia drogowe, wykorzystując technologię radarową i efekt Dopplera
- Zasięg fotoradarów zależy od modelu i warunków. Nowoczesne urządzenia mogą mieć zasięg nawet kilkuset metrów
- W Polsce popularne modele fotoradarów to Fotorapid, Multaradar CD, Mesta Fusion RN i TraffiStar SR520, które różnią się funkcjonalnością i zasięgiem działania
Fotoradary to urządzenia stacjonarne, których głównym zadaniem jest rejestracja wykroczeń drogowych, takich jak przekroczenie prędkości. Ich działanie opiera się na technologii radarowej oraz efekcie Dopplera. Urządzenia te wysyłają wiązkę fal radiowych w kierunku nadjeżdżającego pojazdu, które później się odbijają i wracają do urządzenia. Później następuje pomiar zmiany ich częstotliwości i na tej podstawie system określa prędkość pojazdu. Jeśli różnica nie zgadza się z zaprogramowanymi, to znaczy, że auto jedzie za szybko i fotoradar robi zdjęcie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZ jakiej odległości fotoradar robi zdjęcie? Odpowiedź nie jest jednoznaczna
Zasięg fotoradaru zależy od kilku czynników, takich jak model urządzenia, warunki atmosferyczne czy ustawienia kąta pomiarowego. Standardowe urządzenia, takie jak Fotorapid CM, czy nowsze modele Multaradar CD i Mesta Fusion RN rejestrują wykroczenia z odległości od kilkudziesięciu do ok. 60-70 m. Z reguły dla pojazdów, które znajdują się na najbliższym pasie od urządzenia, będzie to odległość od 6 do 12 m, z kolei dla tych na drugim pasie od miernika od 15 do 25 m, a na trzecim od 20 do 35 m. Na zasięg fotoradaru ma wpływ kilka czynników:
- Kąt pomiaru – im mniejszy kąt (zwykle 20–22°), tym większa odległość, z której urządzenie może uchwycić pojazd.
- Rodzaj drogi – na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie limity prędkości są wyższe, fotoradary mogą działać na większe odległości.
- Warunki atmosferyczne – mgła, deszcz czy śnieg mogą ograniczyć skuteczność urządzenia.
Co znajdziemy na zdjęciu z fotoradaru?
Zdjęcie wykonane przez fotoradar zawiera kluczowe informacje, które pozwalają na jednoznaczną identyfikację wykroczenia:
- Numer rejestracyjny pojazdu,
- Data i godzina wykroczenia,
- Miejsce zdarzenia,
- Zmierzona prędkość pojazdu,
- Dozwolona prędkość.
Każde zdjęcie posiada również unikalny numer identyfikacyjny, co ułatwia jego analizę w systemie.
- Przeczytaj także: Bogacz dostał zdjęcie z fotoradaru. Ma zapłacić 400 tys. zł, bo jechał 77 km/h w mieście
Jakie fotoradary działają w Polsce? Najpopularniejsze urządzenia
Na polskich drogach działa obecnie ok. 500 fotoradarów stacjonarnych. Do najpopularniejszych modeli należą:
- Fotorapid (CM i PRO)
To jeden z najstarszych modeli stosowanych w Polsce. Może rejestrować prędkość pojazdów zarówno zbliżających się, jak i oddalających. Dostępne są wersje stacjonarne i przewoźne. Nie jest w stanie rejestrować kilku pojazdów naraz.
- Multaradar CD
Nowoczesny fotoradar, który monitoruje do sześciu pasów ruchu jednocześnie. Dzięki zaawansowanej technologii radarowej urządzenie działa precyzyjnie nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.
- Mesta Fusion RN
To najbardziej zaawansowany model, który może monitorować aż 32 pojazdy jednocześnie. Dzięki radarowi 24 GHz odróżnia samochody osobowe od ciężarowych, dostosowując pomiar prędkości do obowiązujących limitów dla danego typu pojazdu.
- TraffiStar SR520
Urządzenie wykorzystuje pętlę indukcyjną do pomiaru prędkości, ale często także do weryfikowania, czy kierowca przejechał na czerwonym świetle. Urządzenia te współpracują z dwoma czujnikami zatopionymi w asfalcie i mierzą średni czas przejechania między nimi. Jeżeli jest krótszy, niż odpowiadający określonemu ograniczeniu, fotoradar robi zdjęcie. Czujniki zatopione są przy linii skrzyżowania, tak, by fotoradar mógł także sprawdzać przejechanie na czerwonym świetle.
- Przeczytaj także: Polacy nie wierzą, że to działa. Kto zna ten przepis, nie boi się radarów w Niemczech