Logo
WiadomościAktualnościCitroën C3 Picasso – pierwsze statyczne wrażenia

Citroën C3 Picasso – pierwsze statyczne wrażenia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W okolicach Paryża odbyła się dziennikarska prapremiera modelu Citroen C3 Picasso, na której mieliśmy możliwość statycznego zaznajomienia się z małym MPV.

Citroën C3 Picasso – pierwsze statyczne wrażenia
Zobacz galerię (49)
Auto Świat
Citroën C3 Picasso – pierwsze statyczne wrażenia

Citroen C3 Picasso to nowy przedstawiciel małych MPV, które przeznaczone są nie tylko do eksploatacji miejskiej, ale często służą jako pełnowartościowy samochód rodzinny. Wiele uwagi konstruktorzy poświęcili komfortowi podróżowania i stworzeniu przyjemnej atmosfery na pokładzie. Wnętrze jest dobrze doświetlone dzięki dużym oknom, dodatkowo maksymalna powierzchnia przeszklonego dachu wynosi 4,52 m2.

Dużym atutem nowego modelu jest przestrzeń. I nie chodzi wyłącznie o przestrzeń dla pasażerów, która bez wątpienia jest największa w swojej klasie, ale przede wszystkim o bagażnik. Gdy tylna kanapa przesunięta jest do przodu (zakres regulacji 150 mm), a drugie dno bagażnika osadzono w niższej pozycji, przestrzeń ładunkowa wynosi 500 litrów. Po przesunięciu kanapy maksymalnie do tyłu na bagaże pozostaje nadal 385 litrów. C3 Picasso czerpie korzyści ze swoich rozmiarów, które należą do największych w klasie – długość 4087 mm oznacza, że „ce-trójka” jest o 100 mm dłuższa od konkurencji, szerokość 1730 mm również o kilkadziesiąt milimetrów przewyższa pozostałych zawodników w klasie MPV. Rozstaw osi ma długość 2540 mm.

Citroen nazywa swój nowy model przydomkiem „magic box” (magiczne pudełko), gdyż głównym celem było stworzenie samochodu o jak najmniejszych rozmiarach zewnętrznych, jednak z jak najprzestronniejszym wnętrzem. Francuski producent stworzył więc samochód, którego kabinę pasażerską i bagażnik zakończono prostopadłą klapą bagażnika, z przodu znajdziemy zaś krótką maskę, a na obu końcach niemniej krótkie zwisy.

Kolejnym celem konstruktorów było zbudowanie samochodu kategorii MPV, który swoimi właściwościami jezdnymi nie będzie pozostawał daleko za klasycznymi małymi samochodami. Jeśli to założenie udało się zrealizować pokażą dopiero pierwsze jazdy z małym Picasso. Na razie wystarczyć musi pozytywna ocena z ust gwiazdy torów rajdowych Sebastiana Loeba, który chwalił samochód w krótkim filmie promocyjnym wyświetlanym podczas prezentacji. Doskonałe właściwości jezdne powinny zapewnić przednie zawieszenie typu pseudo-McPherson z dolnymi trójkątnymi wahaczami i stabilizatorem skrętnym. Tylna oś otrzymała belkę skrętną. W zależności od poziomu wyposażenia i zastosowanego silnika w nadkolach znajdziemy 15-calowe koła z oponami 195/60 R 15 Michelin Energy Saver, 16-calowe koła z oponami 195/55 R 16 Michelin Energy Saver lub opcjonalne 17-calowe koła z oponami 205/45 R 17 Michelin Pilot Exalto 2. Wszystkie pojazdy w standardzie osadzono 5-stopniową manualną skrzynią biegów, system ESP w wyposażeniu podstawowym znajdziemy wyłącznie w wersji z najmocniejszym turbodieslem.

Samochód, który w słowackiej Trnawie produkowany będzie w liczbie 110 tys. sztuk rocznie, chce stać się liderem rynku, podobnie jak modele C4 Picasso i Grand C4 Picasso, które w roku 2008 są najlepiej sprzedawanymi jednobryłowymi samochodami w Europie. Citroen C3 Picasso oficjalnie zaprezentowany zostanie podczas zbliżających się targów w Paryżu, w salonach sprzedaży auto pojawi się w pierwszym kwartale 2009 roku.

Gama silnikowa obejmuje cztery jednostki napędowe – dwie benzynowe i dwie wysokoprężne, z których mocniejsza dysponuje filtrem cząstek stałych. Dokładne dane przedstawione zostały w poniższej tabelce.

Citroën C3 PicassoSilnik1,4 VTi1,6 VTi1,6 HDI1,6 HDI FAPPojemność skokowa [cm3]1397159815601560Cylindry/zawory4/44/44/44/4Moc maksymalna [kW (KM) przy obr./min]70 (95)/600088 (120)/600066 (90)/400080 (109)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm przy obr./min]135/4000160/4250215/1750240 (260)/1750Prędkość maksymalna [km/h]----Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]----Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100km]6,86,94,74,9

Nasze wrażenia

Samochód na pierwszy rzut oka zaskakuje przestronnością. W tym przypadku nie chodzi o zwykłe chwyty reklamowe, małe Picasso rzeczywiście może się pochwalić ponadprzeciętną przestrzenią. Przesuwana tylna kanapa w tej klasie jest już niepisanym standardem, ale nawet jeśli przesunięta jest zupełnie do przodu, może tu wygodnie usiąść dziecko czy osoba o mniejszym wzroście. Nad głową osoby o wzroście 180 cm pozostaje ok. dziesięciu centymetrów wolnej przestrzeni.

Niektórzy producenci chwalą się ilością przestrzeni nad głowami pasażerów, ale cenne centymetry uzyskują przez zamontowanie siedzeń nieco niżej, przez co nie mogą one w dostatecznym stopniu podtrzymywać uda, tak więc dłuższa podróż w takiej pozycji staje się niekomfortowa. W C3 Picasso nawet siedzenia są na odpowiedniej wysokości, tak więc pod względem ergonomii i przestronności wnętrza nie mamy tu nic do zarzucenia.

Co nam jednak przeszkadzało, to umieszczenie wskaźników poza osią „głowa kierowcy – kierownica”. Nie można zaprzeczyć, że układ ze wskaźnikami pośrodku deski rozdzielczej wygląda elegancko, a wnętrze wydaje się przestronniejsze, ale pod względem praktycznym i ergonomicznym uważamy to za błąd, który francuski producent popełnia z modelu na model.

Pochwalić trzeba widoczność z miejsca kierowcy. Pomaga w tym ogromna przednia szyba i cienkie słupki A. Pozycja za kierownicą jest bardzo podobna jak w konkurencyjnych modelach Nissan Note i Renault Grand Modus. Lewarek zmiany biegów nie został umieszczony tradycyjnie w podłodze, ale praktyczniej na desce rozdzielczej obok kierownicy. Praca dźwigni zmiany biegów nie wydaje się jednak zbyt precyzyjna, ale na ostateczny werdykt musimy zaczekać do czasu pierwszych testów.

Opracowanie wnętrza jest bez zarzutów, a razem z użytymi materiałami należy do czołówki w klasie małych MPV. Design nadwozia dorównuje ekstrawagancją wnętrzu. Chociaż projektanci starali się zakryć „pudłowate” kształty (z powodu jak największej przestrzeni wewnętrznej), elegancji modelu C3 nie udało się osiągnąć. Zamiast tego Citroen oferuje relatywnie udaną funkcjonalną stylistykę z wielką ilością wygięć i przełamań.

Jeśli ustawimy dla porównania obok siebie obecną ofertę segmentu małych MPV, to Citroen C3 Picasso staje się poważnym kandydatem na tytuł najpiękniejszego pojazdu. A to bardzo się liczy przy zakupie samochodu MPV.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: