Logo
WiadomościAktualnościCitroën Total WRT taranuje konkurentów (galeria)

Citroën Total WRT taranuje konkurentów (galeria)

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Sébastien Loeb i Daniel Elena, którzy w dwóch pierwszych etapach Rajdu Bułgarii zdobyli i konsekwentnie umacniali swoją pierwszą pozycję, w ostatnim dniu obronili prowadzenie i odnieśli 58 zwycięstwo w historii swoich startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata

Citroën Total WRT taranuje konkurentów (galeria)
Zobacz galerię (62)
Auto Świat
Citroën Total WRT taranuje konkurentów (galeria)

Ich koledzy Dani Sordo i Marc Martí odparli nieustanne ataki Pettera Solberga, zachowując do końca drugie miejsce. Dzięki temu zespół Citroën Total World Rally Team po raz pierwszy w sezonie 2010 zapisał na swoim koncie podwójne zwycięstwo. Dzięki kolejnym miejscom Pettera Solberga i Sébastiena Ogier, Citroën po raz pierwszy w dziejach swojego uczestnictwa w RMŚ zajął cztery pierwsze pozycje w klasyfikacji generalnej rajdu.

Trzeci etap Rajdu Bułgarii był znacznie krótszy niż dwa pierwsze, stosunkowo długie dni walki. Składał się z przejeżdżanej dwukrotnie pętli liczącej po dwa odcinki specjalne. Słoneczna pogoda nad bułgarskimi górami nie pozostawiała żadnych wątpliwości co do wyboru właściwego ogumienia: wszyscy od początku do końca jechali na oponach Pirelli P-Zero o twardej mieszance.

Sébastien Loeb, mający w chwili wyjazdu z parc fermé 40 sekund przewagi nad Danim Sordo, w ostatnim etapie rajdu mógł sobie pozwolić na jazdę obliczoną na utrzymanie prowadzenia. Na dwóch oesach tworzących pierwszą pętlę sześciokrotny Mistrz Świata tracił po kilka sekund do zwycięzców odcinków, pilnując jednak, by pozostawić sobie znaczny dystans wobec rywali. „Jestem w bardzo wygodnej sytuacji, ale jeszcze nie mogę uznać walki za rozstrzygniętą, bo przecież zawsze może się przytrafić przebicie opony albo jakiś błąd” – mówił Loeb w czasie przerwy serwisowej.- „Staram się jechać na tyle szybko, by zachować pełnię koncentracji i uczyć się tras, którymi jadę po raz pierwszy. Mój C4 WRC spisuje się perfekcyjnie; jazda w takich warunkach jest wielką przyjemnością”.

Z kolei dla Daniego Sordo trzeci etap rajdu nie zapowiadał się łatwo. Mając tylko 4,7 s. przewagi nad Petterem Solbergiem, hiszpański kierowca musiał atakować, by utrzymać swoją drugą lokatę. Na odcinku Muhovo 1 (OS14) Norweg okazał się najszybszy, wygrywając z Sordo o 0,9 sekund Dani zrewanżował się natychmiast, triumfując na odcinku Slavovitsa 1 (OS15). Dzięki temu przed zjechaniem po pierwszej pętli na przerwę serwisową w Dolnej Banyi Sordo powiększył różnicę dzielącą go od Solberga do 6,5 sekund „Będę musiał nadal mocno cisnąć, bo wiem, że Petter nie zamierza ustąpić. W pierwszej połowie dnia jechał doskonale, ale ja też jestem zadowolony ze swojej jazdy” – komentował Sordo.

Na dwóch ostatnich odcinkach specjalnych pojedynek pomiędzy Sordo a Solbergiem trwał. Dani skutecznie oparł się presji ze strony rywala i utrzymał swoje znakomite drugie miejsce aż do końca. „Osiągnąłem cel, jaki stawiałem sobie w tym rajdzie” – mówił na mecie.- „Loeb uciekł rywalom już od pierwszych odcinków specjalnych i przez cały ten weekend był poza zasięgiem innych kierowców. Ja stawiałem sobie za zadanie zdobycie możliwie największej liczby punktów dla zespołu, do Klasyfikacji Producentów, ale indywidualnie miałem także ambicję wygrania pojedynku z Petterem. Zajęcie po raz drugi z rzędu miejsca na podium dodaje mi zaufania do siebie na pozostałą część sezonu”.

Sébastien Loeb jechał do mety w regularnym, szybkim tempie i niezagrożony zanotował swoje 58 zwycięstwo w rajdach formatu WRC. Dzięki temu sukcesowi Loeb powiększył swoją przewagę w Klasyfikacji Kierowców do 49 pkt. „Wszystko w tym rajdzie poszło mi jak marzenie. Zaczęliśmy od perfekcyjnego przejechania pierwszego etapu. Drugiego dnia potwierdziliśmy, że nasze prowadzenie jest pewne i stabilne. Dzięki temu dzisiaj mogliśmy pojechać już nieco spokojniej. Pierwszy Rajd Bułgarii bardzo mi się podobał; trasy odcinków specjalnych są piękne, a ich zaletą jest to, że premiują zarówno kierowców, jak i ich samochody. Gratuluję Daniemu, który przez cały czas jechał bardzo efektownie i szybko” – powiedział na mecie Loeb.

Dzięki zajęciu trzeciego i czwartego miejsca przez, odpowiednio, Pettera Solberga i Sébastiena Ogier, Citroën po raz pierwszy w historii swojego udziału w rajdach zaliczanych do Mistrzostw Świata FIA odniósł poczwórne zwycięstwo. „Ten zespołowo wypracowany wynik jest najlepszym dowodem jakości naszych C4 WRC, zarówno tych z zespołu fabrycznego, jak i powierzanych kierowcom prywatnym. Dublet Loeba i Sordo decydująco zwiększa naszą przewagę w Klasyfikacji Producentów – w ten sposób nasz cel na ten rajd został osiągnięty” – podkreśla Olivier Quesnel, szef zespołu Citroën Racing.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS1 – OS4: Sébastien Loeb (Citroën C4)

Etap 2: OS5: S. Loeb; OS6: Dani Sordo (Citroën C4); OS7: odwołany (z powodów bezpieczeństwa); OS8 do OS10: Petter Solberg (Citroën C4)

Etap 3: OS11: P. Solberg; OS12: D. Sordo; OS13: P. Solberg; OS14: Sébastien Ogier (Citroën C4)

Najskuteczniejsi: S. Loeb i P. Solberg po 5 najlepszych czasów; D. Sordo 2, S. Ogier 1; 1 OS odwołany

Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS14: S. Loeb

Poz.NrKierowcaKategoriaCzasStrata do lidera
1.1Sebastien LOEBM3:02:39.20.0
2.2Dani SORDOM3:03:08.7+29.5
3.11Petter SOLBERG-3:03:15.5+36.3
4.7Sebastien OGIERM3:04:34.2+1:55.0
5.3Mikko HIRVONENM3:05:57.0+3:17.8
6.4Jari-Matti LATVALAM3:07:07.7+4:28.5
7.6Per Gunnar ANDERSSONM3:08:04.4+5:25.2
8.41Frigyes TURAN-3:09:43.2+7:04.0
9.5Matthew WILSONM3:12:07.8+9:28.6
10.12Henning SOLBERG-3:15:45.2+13:06.0
11.8Kimi RAIKKONENM3:16:45.6+14:06.4
12.29Thierry NEUVILLEJ3:18:21.8+15:42.6
13.15Denis KUIPERS-3:19:10.1+16:30.9
14.23Hans WEIJSJ3:19:14.3+16:35.1
15.42Eyvind BRYNILDSEN-3:20:17.7+17:38.5
16.26Todor SLAVOVJ3:24:38.4+21:59.2
17.27Alessandro BROCCOLIJ3:25:13.6+22:34.4
18.30Karl KRUUDAJ3:25:14.6+22:35.4
19.24Egoi E. VALDES LOPEZJ3:30:24.1+27:44.9
20.46Dimitar ILIEV-3:31:38.2+28:59.0
21.22Kevin ABBRINGJ3:31:55.8+29:16.6
22.43Krum DONCHEV-3:32:13.0+29:33.8
23.32Mathieu ARZENOJ3:38:45.6+36:06.4
24.51Zoltan BESSENYEY-3:39:11.1+36:31.9
25.50Francesco PARLI-3:41:40.5+39:01.3
26.66Spas VIDARKINSKY-3:49:04.3+46:25.1
27.61Yordan BOZHICH-3:49:25.5+46:46.3
28.67Georgy MARINOV-4:08:35.3+1:05:56.1

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata 2010 - aktualna klasyfikacja kierowców

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

KierowcaSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBRazem
Sébastien Loeb18252525151825------151
Sébastien Ogier1015812182512------100
Mikko Hirvonen2512015121010------84
Jari-Matti Latvala15101842508------80
Petter Solberg218151801215------80
Dani Sordo120120101518------67
Matthew Wilson60106882------40
Federico Villagra-66824-------26
Henning Solberg8820601------25
Kimi Räikkönen00410-10------15
Mads Östberg4----6-------10
PG Andersson1-0--06------7
Xavier Pons-41-10-------6
Jari Ketomaa--0-40-------4
Frigyes Turan------4------4
Martin Prokop02--0--------2
Dennis Kuipers---2-00------2
K. Al-Qassimi0--0-2-------2
Armindo Araujo010--0-------1
Aaron Burkart---1-0-------1

RSMŚ 2010 - klasyfikacja zespołów

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Poz.ZespółSMEXJORTURNZLPORBULFINDJAPFEGBRazem
1Citroën Total WRT30314025303343------232
2BP Ford Abu Dhabi WRT40272024401222------185
3Citroën Junior Team14181627-3119------125
4Stobart M-Sport Ford14141612181014------98
5Munchi’s Ford-881068-------40
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: