Ich koledzy Dani Sordo i Marc Martí odparli nieustanne ataki Pettera Solberga, zachowując do końca drugie miejsce. Dzięki temu zespół Citroën Total World Rally Team po raz pierwszy w sezonie 2010 zapisał na swoim koncie podwójne zwycięstwo. Dzięki kolejnym miejscom Pettera Solberga i Sébastiena Ogier, Citroën po raz pierwszy w dziejach swojego uczestnictwa w RMŚ zajął cztery pierwsze pozycje w klasyfikacji generalnej rajdu.
Trzeci etap Rajdu Bułgarii był znacznie krótszy niż dwa pierwsze, stosunkowo długie dni walki. Składał się z przejeżdżanej dwukrotnie pętli liczącej po dwa odcinki specjalne. Słoneczna pogoda nad bułgarskimi górami nie pozostawiała żadnych wątpliwości co do wyboru właściwego ogumienia: wszyscy od początku do końca jechali na oponach Pirelli P-Zero o twardej mieszance.
Sébastien Loeb, mający w chwili wyjazdu z parc fermé 40 sekund przewagi nad Danim Sordo, w ostatnim etapie rajdu mógł sobie pozwolić na jazdę obliczoną na utrzymanie prowadzenia. Na dwóch oesach tworzących pierwszą pętlę sześciokrotny Mistrz Świata tracił po kilka sekund do zwycięzców odcinków, pilnując jednak, by pozostawić sobie znaczny dystans wobec rywali. „Jestem w bardzo wygodnej sytuacji, ale jeszcze nie mogę uznać walki za rozstrzygniętą, bo przecież zawsze może się przytrafić przebicie opony albo jakiś błąd” – mówił Loeb w czasie przerwy serwisowej.- „Staram się jechać na tyle szybko, by zachować pełnię koncentracji i uczyć się tras, którymi jadę po raz pierwszy. Mój C4 WRC spisuje się perfekcyjnie; jazda w takich warunkach jest wielką przyjemnością”.
Z kolei dla Daniego Sordo trzeci etap rajdu nie zapowiadał się łatwo. Mając tylko 4,7 s. przewagi nad Petterem Solbergiem, hiszpański kierowca musiał atakować, by utrzymać swoją drugą lokatę. Na odcinku Muhovo 1 (OS14) Norweg okazał się najszybszy, wygrywając z Sordo o 0,9 sekund Dani zrewanżował się natychmiast, triumfując na odcinku Slavovitsa 1 (OS15). Dzięki temu przed zjechaniem po pierwszej pętli na przerwę serwisową w Dolnej Banyi Sordo powiększył różnicę dzielącą go od Solberga do 6,5 sekund „Będę musiał nadal mocno cisnąć, bo wiem, że Petter nie zamierza ustąpić. W pierwszej połowie dnia jechał doskonale, ale ja też jestem zadowolony ze swojej jazdy” – komentował Sordo.
Na dwóch ostatnich odcinkach specjalnych pojedynek pomiędzy Sordo a Solbergiem trwał. Dani skutecznie oparł się presji ze strony rywala i utrzymał swoje znakomite drugie miejsce aż do końca. „Osiągnąłem cel, jaki stawiałem sobie w tym rajdzie” – mówił na mecie.- „Loeb uciekł rywalom już od pierwszych odcinków specjalnych i przez cały ten weekend był poza zasięgiem innych kierowców. Ja stawiałem sobie za zadanie zdobycie możliwie największej liczby punktów dla zespołu, do Klasyfikacji Producentów, ale indywidualnie miałem także ambicję wygrania pojedynku z Petterem. Zajęcie po raz drugi z rzędu miejsca na podium dodaje mi zaufania do siebie na pozostałą część sezonu”.
Sébastien Loeb jechał do mety w regularnym, szybkim tempie i niezagrożony zanotował swoje 58 zwycięstwo w rajdach formatu WRC. Dzięki temu sukcesowi Loeb powiększył swoją przewagę w Klasyfikacji Kierowców do 49 pkt. „Wszystko w tym rajdzie poszło mi jak marzenie. Zaczęliśmy od perfekcyjnego przejechania pierwszego etapu. Drugiego dnia potwierdziliśmy, że nasze prowadzenie jest pewne i stabilne. Dzięki temu dzisiaj mogliśmy pojechać już nieco spokojniej. Pierwszy Rajd Bułgarii bardzo mi się podobał; trasy odcinków specjalnych są piękne, a ich zaletą jest to, że premiują zarówno kierowców, jak i ich samochody. Gratuluję Daniemu, który przez cały czas jechał bardzo efektownie i szybko” – powiedział na mecie Loeb.
Dzięki zajęciu trzeciego i czwartego miejsca przez, odpowiednio, Pettera Solberga i Sébastiena Ogier, Citroën po raz pierwszy w historii swojego udziału w rajdach zaliczanych do Mistrzostw Świata FIA odniósł poczwórne zwycięstwo. „Ten zespołowo wypracowany wynik jest najlepszym dowodem jakości naszych C4 WRC, zarówno tych z zespołu fabrycznego, jak i powierzanych kierowcom prywatnym. Dublet Loeba i Sordo decydująco zwiększa naszą przewagę w Klasyfikacji Producentów – w ten sposób nasz cel na ten rajd został osiągnięty” – podkreśla Olivier Quesnel, szef zespołu Citroën Racing.
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1 – OS4: Sébastien Loeb (Citroën C4)
Etap 2: OS5: S. Loeb; OS6: Dani Sordo (Citroën C4); OS7: odwołany (z powodów bezpieczeństwa); OS8 do OS10: Petter Solberg (Citroën C4)
Etap 3: OS11: P. Solberg; OS12: D. Sordo; OS13: P. Solberg; OS14: Sébastien Ogier (Citroën C4)
Najskuteczniejsi: S. Loeb i P. Solberg po 5 najlepszych czasów; D. Sordo 2, S. Ogier 1; 1 OS odwołany
Kolejni liderzy rajdu: OS1 do OS14: S. Loeb
Poz. | Nr | Kierowca | Kategoria | Czas | Strata do lidera |
1. | 1 | Sebastien LOEB | M | 3:02:39.2 | 0.0 |
2. | 2 | Dani SORDO | M | 3:03:08.7 | +29.5 |
3. | 11 | Petter SOLBERG | - | 3:03:15.5 | +36.3 |
4. | 7 | Sebastien OGIER | M | 3:04:34.2 | +1:55.0 |
5. | 3 | Mikko HIRVONEN | M | 3:05:57.0 | +3:17.8 |
6. | 4 | Jari-Matti LATVALA | M | 3:07:07.7 | +4:28.5 |
7. | 6 | Per Gunnar ANDERSSON | M | 3:08:04.4 | +5:25.2 |
8. | 41 | Frigyes TURAN | - | 3:09:43.2 | +7:04.0 |
9. | 5 | Matthew WILSON | M | 3:12:07.8 | +9:28.6 |
10. | 12 | Henning SOLBERG | - | 3:15:45.2 | +13:06.0 |
11. | 8 | Kimi RAIKKONEN | M | 3:16:45.6 | +14:06.4 |
12. | 29 | Thierry NEUVILLE | J | 3:18:21.8 | +15:42.6 |
13. | 15 | Denis KUIPERS | - | 3:19:10.1 | +16:30.9 |
14. | 23 | Hans WEIJS | J | 3:19:14.3 | +16:35.1 |
15. | 42 | Eyvind BRYNILDSEN | - | 3:20:17.7 | +17:38.5 |
16. | 26 | Todor SLAVOV | J | 3:24:38.4 | +21:59.2 |
17. | 27 | Alessandro BROCCOLI | J | 3:25:13.6 | +22:34.4 |
18. | 30 | Karl KRUUDA | J | 3:25:14.6 | +22:35.4 |
19. | 24 | Egoi E. VALDES LOPEZ | J | 3:30:24.1 | +27:44.9 |
20. | 46 | Dimitar ILIEV | - | 3:31:38.2 | +28:59.0 |
21. | 22 | Kevin ABBRING | J | 3:31:55.8 | +29:16.6 |
22. | 43 | Krum DONCHEV | - | 3:32:13.0 | +29:33.8 |
23. | 32 | Mathieu ARZENO | J | 3:38:45.6 | +36:06.4 |
24. | 51 | Zoltan BESSENYEY | - | 3:39:11.1 | +36:31.9 |
25. | 50 | Francesco PARLI | - | 3:41:40.5 | +39:01.3 |
26. | 66 | Spas VIDARKINSKY | - | 3:49:04.3 | +46:25.1 |
27. | 61 | Yordan BOZHICH | - | 3:49:25.5 | +46:46.3 |
28. | 67 | Georgy MARINOV | - | 4:08:35.3 | +1:05:56.1 |
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata 2010 - aktualna klasyfikacja kierowców
Kierowca | S | MEX | JOR | TUR | NZL | POR | BUL | FIN | D | JAP | F | E | GB | Razem |
Sébastien Loeb | 18 | 25 | 25 | 25 | 15 | 18 | 25 | - | - | - | - | - | - | 151 |
Sébastien Ogier | 10 | 15 | 8 | 12 | 18 | 25 | 12 | - | - | - | - | - | - | 100 |
Mikko Hirvonen | 25 | 12 | 0 | 15 | 12 | 10 | 10 | - | - | - | - | - | - | 84 |
Jari-Matti Latvala | 15 | 10 | 18 | 4 | 25 | 0 | 8 | - | - | - | - | - | - | 80 |
Petter Solberg | 2 | 18 | 15 | 18 | 0 | 12 | 15 | - | - | - | - | - | - | 80 |
Dani Sordo | 12 | 0 | 12 | 0 | 10 | 15 | 18 | - | - | - | - | - | - | 67 |
Matthew Wilson | 6 | 0 | 10 | 6 | 8 | 8 | 2 | - | - | - | - | - | - | 40 |
Federico Villagra | - | 6 | 6 | 8 | 2 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 26 |
Henning Solberg | 8 | 8 | 2 | 0 | 6 | 0 | 1 | - | - | - | - | - | - | 25 |
Kimi Räikkönen | 0 | 0 | 4 | 10 | - | 1 | 0 | - | - | - | - | - | - | 15 |
Mads Östberg | 4 | - | - | - | - | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 10 |
PG Andersson | 1 | - | 0 | - | - | 0 | 6 | - | - | - | - | - | - | 7 |
Xavier Pons | - | 4 | 1 | - | 1 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | 6 |
Jari Ketomaa | - | - | 0 | - | 4 | 0 | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Frigyes Turan | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - | - | 4 |
Martin Prokop | 0 | 2 | - | - | 0 | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 |
Dennis Kuipers | - | - | - | 2 | - | 0 | 0 | - | - | - | - | - | - | 2 |
K. Al-Qassimi | 0 | - | - | 0 | - | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 |
Armindo Araujo | 0 | 1 | 0 | - | - | 0 | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
Aaron Burkart | - | - | - | 1 | - | 0 | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
RSMŚ 2010 - klasyfikacja zespołów
Poz. | Zespół | S | MEX | JOR | TUR | NZL | POR | BUL | FIN | D | JAP | F | E | GB | Razem |
1 | Citroën Total WRT | 30 | 31 | 40 | 25 | 30 | 33 | 43 | - | - | - | - | - | - | 232 |
2 | BP Ford Abu Dhabi WRT | 40 | 27 | 20 | 24 | 40 | 12 | 22 | - | - | - | - | - | - | 185 |
3 | Citroën Junior Team | 14 | 18 | 16 | 27 | - | 31 | 19 | - | - | - | - | - | - | 125 |
4 | Stobart M-Sport Ford | 14 | 14 | 16 | 12 | 18 | 10 | 14 | - | - | - | - | - | - | 98 |
5 | Munchi’s Ford | - | 8 | 8 | 10 | 6 | 8 | - | - | - | - | - | - | - | 40 |