Stworzona przez FIA, kategoria R1 ma za zadanie promować wprowadzanie przystępnych i łatwych w obsłudze samochodów rajdowych, potrzebnych zwłaszcza na początku kariery. Aby obniżyć koszty do minimum, większość części mechanicznych, takich jak układ napędowy, układ jezdny, zawieszenie, hamulce, itd. muszą pozostać standardowe. Ponieważ osiągi nie są tu najważniejsze, większość dozwolonych zmian, ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa dla kierowcy i pilota.
Oparty na modelu DS3 So Chic VTi 120, Citroën DS3 R1 przejął większość zalet modelu produkcyjnego, w tym silnik 1.6 VTi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, będący owocem współpracy koncernów PSA Peugeot Citroën i BMW. Połączony jest on ze standardową, zsynchronizowaną skrzynią biegów, z krótkim przełożeniem głównym.
Ponieważ bezpieczeństwo jest głównym priorytetem zarówno Citroën Racing jak i FIA, Citroën DS3 R1 wyznacza nowy standard w swojej kategorii. W celu zapewnienia wysokiej jakości wykonania i bezprecedensowego poziomu niezawodności, samochody są dostarczane "gotowe do rajdu" po montażu w fabryce koncernu PSA w Poissy. Nadwozie jest zabierane bezpośrednio z linii produkcyjnej, w celu wspawania klatki bezpieczeństwa, której konstrukcja jest oparta na modelu DS3 R3. Wszystkie obowiązkowe elementy wyposażenia bezpieczeństwa, takie jak fotele kubełkowe, pasy, gaśnice, wyłącznik prądu, itd. są również zamontowane.
Wszystkie elementy wyposażenia nadwozia i zawieszenie są standardowe, za wyjątkiem amortyzatorów, które pochodzą z modelu DS3 Racing. Hamulce zostały ulepszone poprzez zastosowanie dedykowanych sportowych klocków i płynu hamulcowego. Identycznie jak w modelu C2 R2 MAX, zastosowano sportowe obręcze kół, wyposażone w opony Pirelli RX (slick) lub Pirelli RE, na mokrą nawierzchnię.
Nadwozie i zawieszenie
Seryjne nadwozie jest przed zamontowaniem klatki bezpieczeństwa dodatkowo wzmacniane poprzez spawanie. Oparta na modelu DS3 R3 klatka została uproszczona aby spełnić regulaminowe wymagania, zachowując jednocześnie podparcia w punktach mocowania zawieszenia. Ta swoista « strefa życia » dla zawodników, pozwala zaoferować wysoki poziom bezpieczeństwa, szczególnie chroniąc boczne strefy nadwozia. Podobnie jak w DS3 R3, podnośnik serwisowy jest integralnie przymocowany do nadwozia.Wewnątrz, deska rozdzielcza i poszycia drzwi zostały zmodyfikowane, w celu umożliwienia montażu klatki. Wszystkie urządzenia i elementy wyposażenia potrzebne do wyczynowej jazdy, takie jak sportowa kierownica, aluminiowe pedały, gaśnica, fotele kubełkowe i pasy przystosowane do systemu HANS, główny wyłącznik prądu, podnośnik, klucz do kół, itp. również są montowane w Poissy.
Układ kierowniczy jest standardowy, ale mapowanie systemu wspomagania kierownicy zostało zmienione tak, aby prowadzenie było bardziej precyzyjne.
Wyjątkowo w Citroënie DS3 R1, dolna płyta ochronna mocowana jest jednocześnie do kołyski silnika i podłużnic, zapewniając w ten sposób większą sztywność nadwozia. Przednie (McPherson) i tylne (typu-H) zawieszenie wyposażone jest w amortyzatory pochodzące z modelu DS3 Racing.
Układ hamulcowy jest wspomagany standardowo, ale systemy ABS i ESP są wyłączone. Obwód został zmodyfikowany, w celu zamontowania hydraulicznego hamulca ręcznego. Tarcze hamulcowe i zaciski pozostały seryjne, ale płyn hamulcowy i klocki zastosowano takie same jak w DS3 R3, poprawiając w ten sposób wydajność i trwałość hamulców.
Obręcze sportowe o wymiarach 6.5 x 16’’ są wyposażone w opony Pirelli 200 x 60 x 16 - RX (slick) lub RE (media).
Silnik i skrzynia biegów
Citroën DS3 R1 posiada czterocylindrowy, atmosferyczny silnik 1.6 VTi (Variable Valve Lift and Timing Injection), o zmiennym skoku zaworów i zmiennych fazach rozrządu, będący owocem współpracy pomiędzy PSA Peugeot Citroën i BMW. W silniku tym zastosowano wiele komponentów z silnika 1.6 THP (high pressure turbo) i jest on pierwszym, który osiągnął tak duży poziom mocy w swojej klasie.
Dodatkowo, dzięki regulowanym fazom zarówno dolotowego, jak i wydechowego wałka rozrządu, oraz regulowanej wysokości otwarcia zaworów dolotowych, możliwe jest dostosowanie parametrów pracy silnika do głębokości wciśnięcia pedału gazu. Kombinacja tych dwóch systemów poprawia wydajność termodynamiczną silnika benzynowego, powodując bardziej spontaniczną reakcję na gaz i większą elastyczność.
Niezmieniona została konstrukcja silnika, co jest wymogiem określonym przez regulamin FIA dla tej kategorii, więc inżynierowie Citroën Racing skupili się na poprawie wydajności poprzez udoskonalenie urządzeń zewnętrznych. Obok przesuniętego do środkowej części układu wydechowego katalizatora, największą widoczną zmianą jest kolektor wydechowy. W połączeniu ze sportowym filtrem powietrza oraz poprawionym mapowaniem, pozwoliło to na uzyskanie zwiększonej do 125 KM mocy, przy jednoczesnym zwiększeniu maksymalnego momentu obrotowego silnika do 165 Nm, którego 90% jest dostępne już od 2000 obr/min.
Ręczna, pięciobiegowa, zsynchronizowana skrzynia biegów jest identyczna do tej, jaka stosowana jest w modelu produkcyjnym, ale w celu poprawy przyspieszenia samochodu i reakcji silnika, zamontowano krótkie przełożenie główne (13x64).Rozwój samochodu
Citroën DS3 R1 uzyskał homologację na początku 2012 roku. Przeprowadzone testy pozwoliły sprawdzić i potwierdzić jego niezawodność i skuteczność a przez to zaoferować użytkownikom łatwy w obsłudze i konkurencyjny samochód.
Dzięki temu że silnik, skrzynia biegów, układ kierowniczy i hamulcowy są zbliżone do tych stosowanych w modelu produkcyjnym, ten samochód jest wyjątkowo łatwy dla mniej doświadczonych kierowców, którzy “szukają przyczepności”. Ponadto, oferowany przez Citroën Racing jako samochód “na start”, zapewnia najwyższy poziom konkurencyjności w swojej kategorii, dając jednocześnie poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy, dzięki doskonałej przyczepności i łatwemu prowadzeniu.
Sprzedaż i dystrybucja
Citroën DS3 R1 jest oferowany jako gotowy samochód, przygotowany do rejestracji. Jest sprzedawany przez Citroën Racing klientom indywidualnym, filiom, sieciom dilerskim i oficjalnym dystrybutorom. Samochód wyposażony jest w cztery standardowe koła z oponami oraz dodatkowo cztery obręcze sportowe bez opon.
Opcje:- Podnóżek dla pilota- Dachowy wlot powietrza- Lusterka boczne Citroën Racing - Światła dodatkowe wraz z wiązką elektryczną
Specyfikacja techniczna:
- Nadwozie
Wzmocniona struktura wraz z klatką bezpieczeństwa, wzmocnienia boczne typu "pyramid-style"
- Silnik
Pojemność - 1598 ccmMoc maksymalna - 125 KM przy 6000 obr/minMaks. moment obr. - 165 Nm przy 4200 obr/min
- Sprzęgło
Ceramiczno-metalowe, jednotarczowe średnica 200 mm
- Przeniesienie napędu
Pięciobiegowa przekładnia manualna MA5/Snapędu krótkie przełożenie (13x64)
- Hamulce
Przód - tarcze wentylowane 266x22 mmzaciski jednotłoczkoweTył - tarcze 247x9 mmzaciski jednotłoczkowe
- Zawieszenie
Przód - McPherson, dedykowane sworznie i zwrotniceTył - belka skrętna, nieregulowane amortyzatory Citroen Racing
- Koła
Obręcze - 6,5x16"
- Opony
200/60 R 16 Pirellisliki - RX, deszczowe – RE
- Wymiary i masy
długość - 3948 mmszerokość - 1715 mmzbiornik paliwa - 50 lmasa (regulaminowa) - 1180 kg wraz z załogą