Kiedyś produkowali samochód Rover

Model City Rover produkowany przez MG Rover Group w latach 2003 - 2005 był naprawdę modelem Tata India, sprzedawany pod angielską marką. Nie zdobył wielkiej popularności ze względu na mało konkurencyjną cenę, a jeśli chodzi o stosowanie norm europejskich - to im mniej się o tym napisze, tym lepiej…

Jednak ani cena, ani jakość nie miały znaczenia - w Indiach samochód sprzedawał się doskonale dzięki znaczkowi Rovera na masce.

Stworzyli najtańszy samochód świata

W momencie debiutu rynkowego samochodu Tata Nano latem tego roku oferowane będą dwie wersje wyposażeniowe - standardowa i luksusowa. Cena ok. 1.700 euro to mniej więcej połowa średniej ceny, jaką trzeba zapłacić za auto podobnej klasy na indyjskim rynku.

Tata planuje produkować rocznie około miliona tych samochodów. Cel jaki stawia przed sobą koncern jest prosty: spowodować, by indyjski kierowca przesiadł się z motoroweru do samochodu.

Czterodrzwiowy Tata Nano, określany dlatego także mianem samochodu dla ludu (people's car), ma tylko 3,1 m długości, 1,5 m szerokości i 1,6 m wysokości. Mimo to, dzięki bardzo krótkim zwisom, ma zapewniać minimum miejsca czteroosobowej rodzinie.

Ponieważ koncern Tata szykuje się teraz do bardziej odważnego wejścia na Stary Kontynent, bardzo prawdopodobne jest, że również i ten model, po odpowiednim dostosowaniu, trafi na kontynent europejski.

Mają też centrum badań w Warwick

Centrum badań zajmowało się analiza przemysłu samochodowego. Współpracowało z Uniwersytetem w Warwick. To właśnie tam przeanalizowano czy opłaca się kupić Jaguara z całą linią produkcyjną.

Są jednym z największych producentów stali

Jedna ze spółek koncernu Tata Group - Tata Steel znajduje się w pierwszej piątce największych wytwórców stali na świecie. Spółka zatrudnia ponad 24 tysiące pracowników w samej tylko Wielkiej Brytanii.

Tata robi herbatę!

Hinduski koncern zajmuje się nie tylko samochodami. Jesteś smakoszem herbaty? Być może właśnie pijesz ich produkt, ponieważ do Taty należy marka Tetley, co czyni tę firmę drugim największym producentem herbaty na świecie.

Związki z Fiatem

Obie firmy podpisały porozumienie o współpracy dotyczącej udostępnienia sieci dilerskiej i sprzedaży Fiatów przez Tata na terenie Indii.

Na terenie Argentyny obie firmy w kooperacji maja produkować małe furgonetki. Po zainwestowaniu 80 mln dolarów we włoskiej fabryce w Kordobie będzie powstawało od 2008 roku 20 tysięcy Fiatów będących wersją pick-upa Taty nowej generacji.

Sprzedaje samochody 4x4 w Wielkiej Brytanii

Tata Safari to pięciodrzwiowy samochód z napędem 4x4, który sprzedawany jest na rynku brytyjskim za mniej więcej 14 tysięcy funtów. Dystrybutor, właściciel MG/Rovera liczy, iż Safari dołączy do liderów tamtejszego rynku, m.in. Land Rovera Discovery oraz Toyoty RAV4. Walorem ma być jego konkurencyjna cena. Z podatkiem wynosi ona ok. 14 tys. funtów.

Tata lubi Wielką Brytanię

Hinduska firma jest obecna na rynku brytyjskim od ponad 100 lat. W 1907 roku założono w Londynie spółkę Tata Limited, która miała być przedstawicielstwem koncernu na tym rynku.

Ratan Tata dotrzymuje słowa

Kiedy prezes Tata obiecywał, że zbuduje najtańszy samochód nikt mu nie wierzył. Wbrew negatywnym opiniom Tata Nano jednak powstał i niedawno pokazano go publiczności. Wniosek jest jeden - jeżeli Ratan Tata, uznawany przez magazyn Forbes za jednego z 25 najbardziej potężnych mężczyzn na świecie, coś obiecuje, to należy mu wierzyć. Koncern Tata powiedział także, że planuje w całości przejąć Jaguara i Land Rovera… cóż - należy im wierzyć.

Na koniec ciekawostka - kiedy rząd Indii zwrócił się to firmy Tata o pomoc w uzdrowieniu gospodarki, to usłyszał od prezesa odpowiedź, że owszem, ale pod jednym warunkiem. Ratan Tata zapragnął, by jego podobizna znalazła się na indyjskim banknocie…

Cóż, wychodzi na to, że prezes Tata do najskromniejszych nie należy, ale nie można obwiniać o samouwielbienie kogoś, kto powoli i sukcesywnie przejmuje największe firmy świata.