- Stołeczna policja skontrolowała 210 elektrycznych jednośladów
- Pojazdy elektryczne przekraczające prędkość 25 km na godz. lub wyposażone w manetkę gazu klasyfikowane są jako motorowery
- Policja zapowiada dalsze działania edukacyjne i kontrolne w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach
Zgodnie z polskim Kodeksem drogowym rower to pojazd napędzany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Przepisy dopuszczają wspomagania pomocniczym napędem elektrycznym, który może być wspomagany pomocniczym napędem elektrycznym.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOgraniczenia dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym
Aby rower ze wspomaganiem elektrycznym mógł być nadal klasyfikowany jako rower, musi spełniać określone parametry:
- napięcie maksymalnie może wynieść 48 V,
- moc znamionowa nie może przekraczać 250 W,
- moc wyjściowa musi zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu prędkości 25 km na godz.
Warto pamiętać, że w przypadku pojazdów wyposażonych w manetkę gazu lub osiągających prędkość wyższą niż 25 km na godz., mamy do czynienia z motorowerem. A jazda motorowerem wiąże się już z innymi wymogami.
Coraz więcej motorowerów przypominających rowery i wynikające z tego obowiązki
Policja zwraca uwagę, informuje PAP, że na warszawskich ulicach coraz częściej pojawiają się jednoślady, które nie spełniają definicji roweru. „Nie każdy amator szybkiej jazdy bez pedałowania zdaje sobie sprawę, że może tak naprawdę poruszać się motorowerem, który wymaga rejestracji i spełnienia dodatkowych wymogów” – podkreśla podkom. Rafał Markiewicz z Komendy Stołecznej Policji.
Jeżeli pojazd elektryczny przekracza dopuszczalne parametry dla roweru, musi zostać zarejestrowany jako motorower. To oznacza:
- konieczność zarejestrowania pojazdu - wymagane są dowód rejestracyjny i tablica rejestracyjna,
- obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC,
- posiadanie uprawnień do prowadzenia - osoby powyżej 14. roku życia muszą posiadać prawo jazdy kat. AM.
Stołeczna policja przypomina, że osoby pełnoletnie, które mają prawo jazdy kat. B, mogą prowadzić motorower bez dodatkowych uprawnień.
66 mandatów dla użytkowników elektrycznych jednośladów
Akcja przeprowadzona przez warszawskich policjantów pokazała, że wielu użytkowników elektrycznych jednośladów nie zna obowiązujących przepisów. W wyniku kontroli nałożono 66 mandatów o łącznej wartości ponad 7 tys. zł, a jeden pojazd został zatrzymany. Policja zapowiada dalsze działania mające na celu zwiększenie świadomości kierowców oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Rowerzyści powinni pamiętać, że zgodnie z art. 33 Kodeksu drogowego, że kierujący rowerem "jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić". Co więcej, rowerzysta korzystający z drogi dla pieszych i rowerów musi zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
Wyjątkowo rowerzyści mogą także korzystać z drogi dla pieszych, m.in. wtedy, gdy "szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów", a także, gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni. Ust. 6 art. 33 stanowi, że "kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu".