- Toyota Corolla to najpopularniejszy nowe auto w Polsce, jednak nie jest najczęstszym wyborem wśród klientów indywidualnych
- Zdecydowana większość egzemplarzy trafia do firmowych flot, jest wykorzystywana również jako taksówki
- Hybrydy są cenione za niskie zużycie paliwa, wygodę jazdy i trwałość, więc spełniają wszystkie warunki do intensywnego użytkowania w mieście
Sto Toyot Corolli Sedan 1.8 Hybrid trafiło właśnie do parku jednej z dużych firm specjalizujących się w przewozie osób. Eres Partner to pośrednik pomiędzy popularnymi platformami przewozowymi (Uber, Bolt czy Freenow) a kierowcami pracującymi głównie w Małopolsce. Flota liczy już ponad 400 samochodów, w zdecydowanej większości to hybrydowe Corolle.
Oczywiście na rynku funkcjonują mniejsze i większe firmy tego typu. Mają po kilkadziesiąt, kilkaset, a nawet po kilka tysięcy pojazdów. Im większa flota, tym korzystniejsze warunki leasingu samochodów. To zrozumiałe.
Jak zostać kierowcą taksówki na aplikację?
Model biznesowy jest taki: samochody są wynajmowane na wyłączność lub udostępniane kierowcom w systemie zmianowym, którzy dzielą się mniej więcej połową przychodu i płacą prowizję. Partner flotowy pomaga w dopełnieniu wszystkich formalności (identyfikator, badania, zaświadczenia, polskie prawo jazdy, licencja) oraz zapewnia wsparcie techniczne.
Jeździć może każdy. W taksówkach na aplikację pracują osoby młode, obcokrajowcy, również dorabiający emeryci. Można mieć swój samochód, ale wtedy należy założyć działalność gospodarczą.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTaksówka musi być tania w eksploatacji i wygodna
Hybrydy świetnie nadają się na taksówki. W warunkach miejskich dużo czasu poruszają się na napędzie elektrycznym. Wtedy w środku samochodu jest przyjemnie cicho, a średnie zużycie paliwa nie przekracza pięciu litrów benzyny na 100 km. Dużym udogodnieniem dla kierowcy jest automatyczna skrzynia biegów, która należy do wyposażenia standardowego. Jazda w ruchu miejskim jest przyjemna i ekonomiczna. W starszych egzemplarzach często montowane są instalacje LPG, które dodatkowo obniżają koszty jazdy.
Taki napęd oznacza także mniej awaryjnych podzespołów oraz dłuższą żywotność elementów eksploatacyjnych, np. hamulców. Jak najniższe koszty użytkowania pojazdu są szczególnie istotne dla firm z branży przewozu osób.
Na rynku można znaleźć wiele hybryd innych producentów, wcale nie gorszych, jednak to Toyota wypracowała sobie niezwykle silną pozycją, która obecnie wydaje się niezagrożona.
Jakie przebiegi mają taksówki Toyoty? 80 tys. km rocznie to nie problem
Samochody w zasadzie nie stygną, często jeżdżą nimi kierowcy na zmiany. Jakiś czas temu podróżowałem ładnie wyglądającą taksówką, Corollą kombi, króra sprawiała wrażenie świeżego egzemplarza. Gdy spytałem taksówkarza o przebieg i wiek, odpowiedział, że auto jest z 2019 r. i ma już przejechane 700 tys. km! Drugi przykład: Toyota C-HR poprzedniej generacji przez półtora roku przejechała 90 tys. km.
Naturalnie przy dużych przebiegach konieczne są naprawy i wymiany zużytych elementów. Z rozmów z taksówkarzami wynika, że z reguły wymieniają silniki spalinowe. Z akumulatorami układu hybrydowego raczej nie ma problemów. Duża dostępność używanych części na rynku to dodatkowy plus.
Jeśli Toyota Corolla, to kombi lub sedan
Kierowcy najbardziej cenią Toyotę Corollę Kombi (Touring Sports lub oznaczenie TS), która ma największe zdolności transportowe. Standardowa pojemność bagażnika wynosi ponad 580 litrów, więc bez problemu zmieszczą się w nim obok siebie dwie walizki kabinowe.
Hatchback jest za mały, więc druga opcja to Corolla sedan, która z klasycznym czterodrzwiowym nadwoziem może pełnić funkcję kompaktowej "limuzyny". Taksówkarze narzekają jednak na zawiasy klapy wchodzące do środka bagażnika, które ograniczają przestrzeń.