• Korzystanie z lusterek podczas jazdy daje nam poczucie bezpieczeństwa i kontroli tego, co się dzieje wokół nas
  • W Polsce istnieje duży problem z jakością oświetlenia pojazdów. Mamy źle ustawione reflektory i korzystamy z nieprawidłowych żarówek
  • Oślepienie światłem z lusterka może trwać ułamek sekundy, ale przy większych prędkościach ma to wymierny wpływ na nasze bezpieczeństwo
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

"Kierowca samochodu jest jak podstarzała modelka — ciągle spogląda w lusterka". Choć zdanie to brzmi trywialnie, kryje dużo prawdy. Nie wystarczy patrzeć wyłącznie przez przednią szybę, zgodnie z kierunkiem jazdy. Prowadząc auto, musimy kontrolować także to, co dzieje się wokół niego, a więc i po bokach, i z tyłu. W ciągu dnia, gdy jest jasno, nie jest to bardzo wymagające. Problem pojawia się po zmroku.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Włącznik na lusterku a złe oświetlenie

Jak pokazują wyniki kontroli drogowych, prowadzonych przez Policję oraz Instytut Transportu Samochodowego, w ramach akcji "Twoje światła — nasze bezpieczeństwo", stan oświetlenia polskich aut jest daleki od ideału. Do największych grzechów właścicieli aut należą m.in. źle dobrane oświetlenie, nielegalne zamienniki czy nieprawidłowo ustawione żarówki. Wszystko to bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo każdego użytkownika dróg – powoduje oślepianie, także samochodów jadących z przodu.

W sytuacjach, gdy na nami jedzie auto, które ma źle ustawione reflektory, bardzo przydaje się lusterko wsteczne, które jest fotochromatyczne. To z nim połączony jest właśnie przycisk znajdujący się w obudowie.

Jak działa lusterko fotochromatyczne?

Lusterko fotochromatyczne elektronicznie kontroluje poziom natężenia światła i dostosowuje widok do warunków. Czujnik pracuje nieustannie po uruchomieniu silnika i automatycznie wpływa na jasność zwierciadła. W dzień jego działanie jest niewidoczne.

O wartości takiego urządzenia przekonujemy się dopiero po zmroku. Wtedy to lusterko niweluje odbijające się światła aut znajdujących się za naszym.

W starszych autach za neutralizację błysków w lusterku służył tzw. języczek Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
W starszych autach za neutralizację błysków w lusterku służył tzw. języczek

A przycisk na lusterku? On służy do włączenia funkcji automatycznego przyciemniania. Nie trzeba jednak uruchamiać go za każdym razem, gdy rozpoczynamy jazdę – lusterko zapamiętuje ustawienia. Włącznik przydaje się czasem, aby rozjaśnić lusterko, gdy funkcja przyciemniania z jakichś względów nam przeszkadza.