Dla polskich użytkowników chyba najważniejsza jest ta wiadomość. Znamy już ceny nowej Dacii Logan MCV.
Oto one: 1,4 75 KM Access - 34 150 zł; 5 miejsc Ambiance 1,4- 37 650 zł; 1,6 - 39 150 zł; 1,5 dCI - 43 850 zł; 7 miejsc Ambiance - 1,6 - 40 750 zł; 1,5 dCI - 45 450 zł; 5 miejsc Laureate - 1,4 - 39 550 zł, 1,6 - 41 050 zł; 1,6 16V - 43 550 zł; 1,5 dCI - 45 750 zł; 7 miejsc - 1,6 - 42 850 zł; 1,6 16V - 45 350 zł i 1,5 dCI - 47 550 zł.
Jak widać ceny te są wyjątkowo atrakcyjne i należy się spodziewać, że ten model Dacii może sprawić sporo zamieszania na polskim rynku.
Logan MCV jest drugim modelem w gamie Logan, która docelowo ma objąć sześć wersji nadwozia, zgodnie z założeniami Planu Renault 2009. Produkowany jest w Pitesti w Rumunii. Zdolności produkcyjne modelu Logan MCV są szacowane na 360 samochodów (łącznie z wersją dostawczą) dziennie. Aby umożliwić produkcję Logana MCV w Pitesti, zainwestowano w zakład 110 milionów euro, a łączny koszt opracowania tego modelu wynosi 154 milionów euro. Są to stosunkowo ograniczone kwoty dzięki systematycznemu stosowaniu zasady"carry-over" (wykorzystanie rozwiązań technicznych stosowanych w innych projektach) i "design to cost" (kluczowe znaczenie w doborze rozwiązań technicznych i koncepcyjnych ma ich wartość dla klienta).
Mieliśmy okazję przetestowania Logana MCV. Jeździliśmy po włoskich drogach wszystkimi trzema wersjami silnikowymi. Ale po kolei...
Solidna konstrukcja
Podobnie jak w przypadku sedan, Logan MCV został zaprojektowany z uwzględnieniem bardzo zróżnicowanych, nierzadko ekstremalnych warunków eksploatacji. Determinującym kryterium wyboru każdego rozwiązania technicznego było zapewnienie solidności i prostoty konstrukcji. Zachowano jednobryłową deskę rozdzielczą z sedana ze względu na wyeliminowanie luzów w miejscach łączenia i gwarancję wyjątkowej trwałości. Również płaty drzwi są jednoelementowe.
Dobór materiałów potwierdza wrażenie trwałości i wysokiej jakości pojazdu cechujące już uprzednio sedana. Jeśli chodzi o elementy zewnętrzne odnajdujemy zabezpieczenia, które zbudowały reputację niezawodnej i solidnej gamy Logan: blachy są zabezpieczone poprzez wtryskiwanie wosku w profile zamknięte nadwozia, w miejscach łączenia blach nałożone są masy uszczelniające, a dolna część nadwozia posiada wzmocnioną powłokę chroniącą przed uderzeniami żwiru i kamieni. Ponieważ Logan MCV jest uniwersalnym modelem, przeznaczonym do jeszcze bardziej zróżnicowanych zastosowań niż sedan, konstruktorzy Dacii zdecydowali się zapewnić jeszcze wyższy poziom zabezpieczenia.
Niektóre z przyjętych rozwiązań zostały zaprezentowane wcześniej w show carze Logan Steppe Concept. Logan MCV posiada nowe boczne listwy ochronne, znacznie szersze na drzwiach, co ma wpływ na design pojazdu i wrażenie solidności. Logan MCV jest również wyposażony w osłonę umieszczoną pod zespołem napędowym oraz nowy system uszczelnienia skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu, zabezpieczający przed przedostawaniem się kurzu.
Zespół napędowy jest więc doskonale zabezpieczony przed niesprzyjającymi warunkami zewnętrznymi. W połączeniu z dużym prześwitem (155 mm), o 20 mm większym w stosunku do europejskich standardów i z dużym skokiem zawieszenia Logan MCV może jeździć po wszystkich drogach na całym świecie, nawet tych o bardzo złym stanie nawierzchni.
We Włoszech jeździliśmy po asfalcie i szutrze, ale prawdziwie złych nawierzchni nie spotkaliśmy. Zawieszenie samochodu jest jednak bardzo podobne do wersji sedan, która doskonale spisywała się (patrz test: http://www.auto-swiat.pl/uzywane/dacia-logan-1-5-dci-po-30-tys-kilometrow.html na naszej stronie) na polskich, dizurawych jezdniach. Do zawieszenia powrócimy w następnym teście Logana MCV...
Pamiętano również o komforcie, przyjęte rozwiązania spełniają wymagania zarówno krajów o gorącym jak i zimnym klimacie, zapewniając jednolity komfort termiczny na wszystkich miejscach dzięki zoptymalizowanym nawiewom i większemu o 40 kg/godz. wydatkowi powietrza w stosunku do sedana.
Nowoczesny design
Mocno zarysowane nadkola, napięta linia boczna, atletycznie wyprofilowana maska - design Logana MCV sugeruje jakość i solidność : nie zostawia cienia wątpliwości, co do pokrewieństwa z sedanem. Wprowadzono w nim jednak również rozwiązania stylistyczne z Logana Steppe Concept, zaprezentowanego na salonie genewskim 2006.
Logan MCV różni się od sedana zmienionym kształtem dolnej części błotnika. Szerszy wlot powietrza i zmienione wgłębienia na światła przeciwmgłowe podkreślają mocną osobowość pojazdu. Poszerzono również obwódkę osłony chłodnicy, podkreślając charakterystyczne dla marki Dacia elementy. Duże listwy boczne zabezpieczają Logana MCV i podkreślają wrażenie solidności. Boczna linia auta zyskała na dynamice dzięki zaokrągleniu tylnej szyby.
Podwyższony dach z relingami wskazuje na wyjątkową ilość miejsca we wnętrzu. Pionowe tylne światła o zaokrąglonym kształcie stanowią kolejny akcent podkreślający nowoczesność designu Logana MCV, a dwuskrzydłowe asymetryczne drzwi tylne (jedna trzecia na dwie trzecie) stanowią ukłon w stronę praktyczności.
Wygląd zewnętrzy samochodu zależy zawsze od gustu, może się on podobać lub nie. W tym przypadku jedno jest pewne – styliści stworzyli samochód jednorodny, spójny i praktyczny.
Rekordowa ilość miejsca
Wnętrze potwierdza wrażenie przestrzenności wywołane zewnętrzną linią Logana MCV. Dzięki rozstawowi osi zwiększonemu o 27 cm w stosunku do sedana, Logan MCV oferuje jeszcze większą ilość miejsca, pomimo że ten pierwszy posiadał wręcz rekordowo przestrzenne wnętrze. Z przodu, ilość miejsca na wysokości ramion i łokci odpowiada najlepszym wynikom z segmentu C (segmentu np. Renault Megane).
Ale dopiero z tyłu Logan MCV pokazuje, co potrafi. Model ten jest również dostępny w wersji siedmiomiejscowej, która pozwala na wygodną podróż trzem dorosłym osobom w drugim rzędzie oraz dwóm kolejnym w trzecim rzędzie. Dwa miejsca trzeciego rzędu są jak najbardziej odpowiednie dla dorosłych o wzroście do 1,90 metra.
Tak doskonały wynik był możliwy jedynie dzięki przyjętym rozwiązaniom stylistycznym. Szerokość na wysokości podłokietników wynosi odpowiednio 1421 mm i 1287 mm, a promień na wysokości kolan 170 mm i 174 mm, co zapewnia wygodę pasażerom siedzącym w drugim i trzecim rzędzie. W dodatku kabina jest bardzo wysoka - wysokość od siedzenia do dachu może sięgnąć nawet 934 mm w drugim rzędzie.
Logiczną konsekwencją przyjęcia takiego rozwiązania jest duża powierzchnia szyb, dzięki którym wnętrze jest pełne światła, co sprzyja dobremu samopoczuciu i tworzy miłą atmosferę. Uchylne szyby z tyłu pozwalają pasażerom z trzeciego rzędu wpuścić nieco powietrza. Zajmowanie miejsca w trzecim rzędzie jest bardzo łatwe. Pasażerowie wsiadają przez tylne, boczne drzwi, podnosząc siedzenia z drugiego rzędu za pomocą dźwigni umieszczonej w górnej części oparcia. W celu ułatwienia operacji zagłówki w drugim rzędzie można wsunąć w oparcia.
MCV jest autem przyjaznym dla kierowcy i pasażerów. Oferuje wszystkim dużą ilość miejsca. Fotel kierowcy regulowany jest w obu płaszczyznach, nawet siatkarz lub koszykarz zasiądzie wygodnie za kierownicą. Siedzi się w nim wygodnie, nawet, przejechanie dużych odległości nie męczy. Dostępność do przełączników jest dobra. Wnętrze jest stosunkowo skromne, ale tu obowiązuje zasada „coś za coś”. Prawdziwą sensacją jest natomiast to, że rzeczywiście na trzecim rzędzie foteli mogą siedzieć nie tylko dzieci...
Niezrównana pojemność ładunkowa
Rekordowa jest również pojemność ładunkowa. Bagażnik ma pojemność 700 litrów w wersji pięciomiejscowej, a wersji dwumiejscowej nawet 2350 litra, co jest możliwe dzięki niezwykle szerokim możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza Logana MCV. W konfiguracji siedmiomiejscowej bagażnik Logana MCV ma pojemność niemal 200 litra.
Oczywiście nie ma potrzeby korzystania z bagażnika, jeśli chcemy schować drobne przedmioty. Łączna pojemność schowków w kabinie może sięgnąć 54 litry. Schowki w konsoli oraz kieszenie w przednich i tylnych drzwiach, kieszenie w oparciach siedzeń lub miejsca na butelkę o pojemności 1,5 litra w trzecim rzędzie - zawsze znajdzie się jakiś schowek w pobliżu niezależnie od tego, gdzie siedzimy!
W zależności od wersji pasażerowie siedzący w tylnych rzędach mogą również skorzystać z dużego schowka pod sufitem. Również w dwuskrzydłowych drzwiach tylnych wygospodarowano schowek o pojemności 2,15 litra oraz kieszeń.
Uniwersalny charakter wnętrza
Logan MCV doskonale sprawdzi się podczas rodzinnych podróży. Na codzień wyróżnia się także dużymi możliwościami kształtowania konfiguracji wnętrza umożliwiającymi dostosowanie go do różnych celów. W wersji siedmiomiejscowej można złożyć ławkę z trzeciego rzędu (w układzie 1/1 lub 1/2 -1/2 w zależności od wersji). Całą ławkę (siedzenie plus oparcie) można również podnieść i oprzeć o ławkę z drugiego rzędu. Po złożeniu ławkę z trzeciego rzędu można również z łatwością wyjąć dzięki ergonomicznym uchwytom i stosunkowo niskiej masie (jedynie 16,7 kg).
Możliwe jest również całkowite złożenie ławki w drugim rzędzie w układzie 1/3 lub 2/3 (w zależności od wersji) i oparcie jej o siedzenia pierwszego rzędu w celu maksymalnego zwiększenia powierzchni bagażowej. Wszystkie te kombinacje sprawiają, że Logan MCV jest niezwykle praktyczny w codziennej eksploatacji, w ciągu kilku sekund można zmienić konfigurację pozwalającą na przewóz osób i przejść do rozwiązania umożliwiającego transport dużych przedmiotów.
Załadunek bagaży, zakupów czy innych przedmiotów ułatwi rozwiązanie tylnych drzwi. Asymetryczne drzwi tylne 1/3-2/3 pozwalają w razie potrzeby na otwarcie tylko jednego skrzydła. Poza tym każde skrzydło można otworzyć pod kątem 40°, 90° lub 180°. Kąt otwarcia 40° pozwala na załadunek w ciasnym miejscu, w garażu lub przy zaparkowanym zaraz z tyłu drugim samochodzie.
Zapewnia również pewną dyskrecję -zawartość bagażnika jest ukryta przed wzrokiem osób postronnych. Kąt otwarcia 180 stopni jest natomiast przydatny przy załadunku ciężkich, długich lub dużych przedmiotów. Niezależnie od kąta otwarcia drzwi Logana MCV łatwo się otwierają dzięki swojej niskiej masie. To właśnie kryterium masy skłoniło konstruktorów Logana MCV do wyboru tego rozwiązania zamiast klasycznej klapy. Ponadto na niektórych rynkach samochód rodzinny jest również wykorzystywany w działalności gospodarczej, a tylne drzwi w połączeniu z szerokimi możliwościami zmiany konfiguracji wnętrza sprawiają, że Logan MCV jest niezwykle uniwersalny.
Kolejnym elementem przyczyniającym się do zwiększenia uniwersalności Logana MCV są relingi dachowe, podnoszące również atrakcyjność jego designu. Mogą one zostać obciążone masą do 100 kilogramów (podczas gdy standardy europejskie przewidują obciążenie do 80 kilogramów).
Możliwości kształtowania wnętrza Logana MCV można dodatkowo zwiększyć dzięki szerokiej ofercie akcesoriów dostępnych już w momencie wprowadzenia modelu do sprzedaży i obejmującej haki holownicze, bagażniki do nart, poprzeczki dachowe, alarm..
Silniki
Logan MCV będzie wyposażony w silniki, które przyczyniły się do sukcesu sedana i sprawdziły się w licznych samochodach Renault. Dostępne są cztery jednostki napędowe, obejmującą trzy jednostki benzynowe (1,4 i 1,6 MPI, 1,6 16V) oraz jedną, flagową jednostkę wysokoprężną (1,5 dCi), spełniającą zróżnicowane oczekiwania różnych rynków i grup klientów.
My najbardziej zainteresowani byliśmy wrażeniami z jazdy samochodem wyposażonym w najnowszy motor Dacii – 1,6 16 V. Osiągający moc 105 KM przy 5750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3750 obr./min. silnik, pozwala Loganowi MCV 1,6 16V przyspieszać od 0 do 100 km/godz. w 11,8 sekundy i rozwijać maksymalną prędkość 174 km/godz. W tym przypadku fabryczne dane techniczne nie odbiegają od rzeczywistości.
Jest pewne, że w tym przedziale cenowym trudno o kombi oferujące taki poziom osiągów! Już od 2000 obr./min. silnik uzyskuje dużą dynamikę i płynnie przyspiesza bez szarpnięć na niskich i średnich obrotach. Oczywiście, aby jechać dynamicznie po szosie, należy przez cały czas utrzymywać górną granicę obrotów na poszczególnych biegach. Oczywiście wiąże się to ze zwiększeniem zużycia paliwa. Według danych fabrycznych MCV spala 7,5 l/100 km benzyny w cyklu mieszanym. Tej wartości nie byliśmy w stanie sprawdzić, zrobimy to podczas osobnego testu...
Silnik 1,6 16V jest montowany z 5-biegową skrzynią biegów typu JH sterowaną linkami, z udoskonalonym systemem synchronizacji. Powyższe dwie cechy pozwoliły na skrócenie skoku dźwigni biegów przy równoczesnym zwiększeniu precyzji wyboru przełożeń, co korzystnie wpłynęło na przyjemność prowadzenia pojazdu. Skrzynia pracuje precyzyjnie, dźwignia nie wykazuje luzów.
Silniki benzynowe Logana MCV wymagają wymiany oleju zaledwie co 30 tysięcy kilometrów.
Bezpieczeństwo - kryterium o fundamentalnym znaczeniu
Pamiętam jak przy wprowadzaniu na rynek wersji sedan, zaniepokojeni konkurenci starali się zdyskredytować model, twierdząc, że jest mało bezpieczny. Było to o tyle nietrafne, że Dacia należy do grupy Renault, a właśnie francuska firma od lat przoduje w bezpieczeństwie biernym i czynnym swoich pojazdów...
W Loganie MCV wykorzystano uznane powszechnie doświadczenie Renault w dziedzinie bezpieczeństwa. Podobnie jak sedan, Logan MCV został zaprojektowany na płycie podłogowej B opracowanej przez Alians, przejmując tym samym wszystkie elementy stanowiące o bezpieczeństwie czynnym.
W samochodzie zastosowano przednie zawieszenie typu Mc Pherson z trójkątnym wahaczem pochodzącym z Clio II. Wzmocnione tylne zawieszenie składa się z osi typu H o zmiennym profilu i programowanej charakterystyce, współpracującej ze sprężynami śrubowymi i pionowo ustawionymi amortyzatorami. Oś tego typu jest stosowana we wszystkich samochodach skonstruowanych na tej platformie. Posiada sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku, co umożliwia jazdę po najgorszych drogach. Dokładne badania sztywności sprężyn przednich i tylnych sprężyn pozwoliły ograniczyć kołysanie nadwozia, zwłaszcza przechyły boczne. Przyjęte rozwiązania zapewniają precyzyjne i wyważone zachowanie Logana MCV w każdej sytuacji. Podobnie jak sedan, model ten jest wyposażony seryjnie w stabilizator poprzeczny z przodu.
Podczas szybkiej jazdy po zacieśniających się zakrętach kierowca ma wrażenie, że auto się przechyla. Jednak pojazd dobrze trzyma się drogi, nie wykazuje żadnej nadmiernej tendencji do nad- czy podsterowności.
Układ hamulcowy składa się z hamulców tarczowych z przodu i bębnowych z tyłu. Wersje wyposażone w ABS posiadają najnowszej generacji system Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, oferowanym również w Megane II. System ten pozwala w pełni wykorzystać potencjał hamowania tylnej osi.
Trudno mieć zastrzeżenia co do hamulców, zarówno zimnych, jak i gorących. Droga hamowania, po specjalnym dla potrzeb testu rozgrzaniu tarcz i klocków, wzrosła w granicach pół metra. Jest to wynik bardzo dobry. Samochód testowy posiadał opony letnie włoskiej marki.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, Logan MCV jest zgodny z europejskimi standardami. W sumie może być wyposażony w cztery poduszki powietrze. Dwie czołowe poduszki powietrze, wchodzące w skład seryjnego wyposażenia, posiadają zawory regulujące ciśnienie w poduszce, pozwalające zmniejszyć nacisk na ciało pasażera. W późniejszym terminie będą również dostępne w opcji dwie poduszki boczne.
Stanowią one uzupełnienie konstrukcji nadwozia ulegającej kontrolowanemu odkształceniu w razie zderzenia bocznego. System zabezpieczeń obejmuje trzypunktowe pasy i zagłówki na wszystkich miejscach, również w trzecim rzędzie (w przypadku wersji siedmiomiejscowej). W Loganie MCV wykorzystano ogromne doświadczenie Renault w dziedzinie wytrzymałości konstrukcji na zderzenia oraz rozpraszania energii uderzenia. Przy zderzeniu czołowym, odpowiednie ułożenie elementów w komorze silnika sprawia, że podzespoły mechaniczne zgniatają się nawzajem.
Równie ważny element zabezpieczenia przy zderzeniu czołowym stanowi deska rozdzielcza. Jej struktura w kształcie plastra miodu wykonana z polipropylenu, materiału o dużej zdolności pochłaniania energii uderzenia, w chwili wypadku pozwala na ograniczenie skutków uderzenia nóg o deskę rozdzielczą. Kształty dolnej części deski i pokrywy schowka są tak zaprojektowane, by równomiernie rozłożyć działające siły. Konstrukcja fotela utrzymuje miednicę we właściwej pozycji w chwili zderzenia. Specjalne wkłady pochłaniające energię umieszczone pod stopami, stanowią dodatkowy element chroniący użytkowników pojazdu.
Podczas zderzenia bocznego, konstrukcja środkowego słupka zapewnia ochronę miednicy, uzupełniając zabezpieczenie, jakie stanowi fotel oraz wkłady pochłaniające energię uderzenia montowane w drzwiach. Równie dużo uwagi poświęcono uderzeniom w tył samochodu. Zbiornik paliwa jest umieszczony pod podłogą i oddalony od tylnego zawieszenia, co zmniejsza niebezpieczeństwo zgniecenia go przez element podwozia lub tylnego układu jezdnego.
Zastosowane systemy pozwoliłyby z łatwością Loganowi MCV na uzyskanie 3 gwiazdek w crash testach EuroNCAP.
Podsumowanie
Już po dokładnym obejrzeniu samochodu, a jeszcze przed wyruszeniem w drogę, staje się jasne, że nowa Dacia Logan będzie groźnym konkurentem w tym segmencie. Samochód posiada bowiem wiele funkcjonalnych rozwiązań i daje możliwość wielu konfiguracji. Doskonale nadaje się na pojazd dla dużej, pięcio – siedmioosobowej rodziny, ale także dla potrzeb małej firmy (przewozowejczy taksówkarskiej). Zapewnia nie tylko odpowiednią ilość miejsca wewnątrz, ale także dobrze się prowadzi, łącząc niezły komfort z wytrzymałością na wyboje.
Oczywiście jednym z podstawowych elementów, które decydować będą o kupnie – będzie cena. Znając jednak realia, będzie ona dostosowana do rynku, a więc niższa od zdecydowanej większości pojazdów oferowanych w tym segmencie.
Plusy:
- możliwość wielu konfiguracji wnętrza;- siedem, wygodnych miejsc do siedzenia;- zawieszenie dostosowane do złych nawierzchni;- duże lusterka zewnętrzne;- szeroko otwierane skrzydłowe drzwi bagażnika
Minusy:
- brak w początkowym okresie w ofercie poduszek bocznych;- utrudnione wsiadanie do trzeciego rzędu siedzeń - utrudniona widoczność do tyłu
WYMIARY
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA(l)wersja 5-miejscowawersja 7-miejscowa700198WYMIARY(mm)A - Rozstaw osi2 905 B - Długość całkowita4 450 C - Zwis przedni769 D - Zwis tylny769 E - Rozstaw kół przednich1 481 F - Rozstaw kół tylnych1 458 G - Szerokość całkowita / z lusterkami1993 H - Wysokość pojazdu pustego / z poprzeczkami1 640 /1674 J - Wysokość progu bagażnika pojazdu pustego564 K - Prześwit pojazdu obciążonego160 L - Długość wewnętrzna kabina (od pedałów do oparcia siedzeń w drugim rzędzie/trzecim rzędzie)1678 / 2573 M - Szerokość nad podłokietnikami z przodu1407 M1 - Szerokość nad podłokietnikami z tyłu (w drugim rzędzie)1432 M2 - Szerokość nad podłokietnikami z tyłu (w trzecim rzędzie)1192 N - Szerokość na wysokości podłokietników z przodu1 388 N1 - Szerokość na wysokości podłokietników w drugim rzędzie1 421 N2 - Szerokość na wysokości podłokietników w trzecim rzędzie1 287 P1 - Wysokość z przodu od siedzenia do sufitu pod kątem 14°954 P2 - Wysokość od siedzenia do sufitu pod kątem 14° w drugim rzędzie934 P3 - Wysokość od siedzenia do sufitu pod kątem 14° w trzecim rzędzie871 Y - Szerokość bagażnika w świetle tylnej klapy u góry1 047 Y3 - Szerokość wewnętrzna pomiędzy nadkolami1 009 Z1 - Maksymalna długość części ładunkowej1 500 Z2 - Wysokość bagażnika906 Z3 – Minimalna długość bagażnika450
DANE TECHNICZNE
BenzynoweDieselSILNIKK7JK7MK4MK9KTyp skrzyni biegówmechanicznamechanicznamechanicznamechanicznaNorma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4Ilość miejsc siedzących55 (7)5 (7)5 (7)SILNIKTyp silnikaK7J 710K7M 710K4M 690K9K 792Pojemność skokowa (cm3)1 3901 5981598 1 461Średnica cylindra x skok tłoka (mm)79,5 x 7079,5 x 80,579,5 x 80,576 x 80,5Ilość cylindrów4444Stopień sprężania9,59,59,817,9Ilość zaworów88168Maksymalna moc kW EEC (KM DIN)55 / 7564 / 9077 / 10550 / 70przy prędkości obrotowej silnika5 5005 5005 7504 000Maks.moment obrotowy Nm EEC (mkg)112128148160przy prędkości obrotowej silnika3 0003 0003 7501 700Typ wtryskuwielopunktowywielopunktowywielopunktowybezpośredni Common Rail + wielopunktowyTurbosprężarka---------Turbosprężarka + Intercooler powietrze/powietrzePaliwobenzynabenzynabenzynaONKatalizatorSSSSSKRZYNIA BIEGÓWTypJH1JH3 (JR5)JR5JR5Ilość biegów do jazdy do przodu55 (5)55UKŁAD KIEROWNICZYśr. zawracania pomiędzy krawężnikami (m)11,25Ilość obrotów koła kierownicy (bez wspomagania/ze wspomaganiem)4,5 / 3,2ZAWIESZENIEPrzód Typu Mc Pherson z dolnym wahaczem trójkątnymTył Oś typu H o zmiennym profilu i programowanej charakterystyce pracy - sprężyny śruboweKOŁA - OGUMIENIEKoła (") 6,0 J 15Opony oferowane seryjnie przód / tył 185/65 R 15 BenzynoweDieselSILNIKK7JK7MK4MK9KTyp skrzyni biegówmechanicznamechanicznamechanicznamechanicznaNorma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4Ilość miejsc siedzących55 (7)5 (7)5 (7)UKŁAD HAMULCOWYTyp dwuobwodowyA.B.S. Bosch 8.0 seryjnieKorektor siły hamowania seryjniePrzód: tarczowe (mm) 259Tył: bębnowe (cale) 8”OSIĄGIPrędkość maks. (km/h)155167 (167)174 (174)150 (150)0 - 100 km/h (s)15”6013”40 (13”70)11''80 (12”10)17”70 (18”00)1000 m ze startu zatrzymanego (s)36”9035”00 (35”20)33”60 (33”80)38”80 (39”00)AERODYNAMIKACx 0,36ZUŻYCIE PALIWA norma EWG nr 93/116 (l/100 km)CO2 (g/km)179184 (189)178 (178)140 (140)cykl miejski (l/100 km)10,010,4 (10,6)9,8 (9,8)6,2 (6,2)cykl poza miejski (l/100 km)6,26,3 (6,5)6,3 (6,3)4,8 (4,8)cykl mieszany (l/100 km)7,67,8 (8,0)7,5 (7,5)5,3 (5,3)POJEMNOŚĆZbiornik paliwa (l) 50MASA (kg)masa własna pojazdu gotowego do jazdy11651165 ( 1195)1195 (1225)1205 (1245)
Ocena
Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza7Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa8Praktyczne schowki8Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu9Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika8Osiągi na niższych obrotach8Moc na wyższych obrotach8Głośność na niższych obrotach8Głośność na wyższych obrotach8Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów9Łatwość zmiany przełożeń9Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu8Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)7Przeniesienie siły napędowej na jezdnię8Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika9Możliwość załadunku bagażnika10Uniwersalność bagażnika10Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna8Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia8,15