Dacia kontynuuje proces poszerzania swojej oferty. Po modelach Logan, Logan MCV, Logan Van i Logan Pick-up, wprowadza Sandero, dużego 5-drzwiowego hatchbacka.
Produkowany w rumuńskich zakładach w Pitesti, Sandero posiada wszystkie najważniejsze zalety samochodów marki Dacia: przestronne wnętrze, duży bagażnik i solidną konstrukcję. Podobnie jak inne samochody marki Dacia, zapewniabardzo konkurencyjny stosunek ceny do zalet użytkowych.
Cena wersji podstawowej wynosi 28 500 złotych. Ponadto auto posiada 3-letnią gwarancję (lub do 100 000 km).
Od stycznia 2008 r. Sandero jest sprzedawane w Brazylii i Argentynie, zaś od czerwca 2008 r. w Europie, Turcji i krajach Maghrebu. Do końca 2008 r. produkcja tego kompaktowego, 5-drzwiowego hatchbacka zostanie uruchomiona w Kolumbii (w zakładach Sofasa w Medellin, pod nazwą Renault). Od roku 2009 Dacia Sandero będzie również produkowana w Maroku (w zakładach Somaca w Casablance, pod nazwą Dacia), w Rosji (zakłady Avtoframos w Moskwie, pod nazwą Renault) i w Afryce Południowej (w zakładach Nissana w Rosslyn, pod nazwą Renault). Analizowana jest również możliwość wprowadzenia jej na rynki innych krajów.
Na wszystkich powyższych rynkach Dacia Sandero pod względem cenowym będzie pozycjonowana w segmencie małych samochodów, natomiast jej wymiary zewnętrzne i wewnętrzne plasować ją będą raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu.
Przy tworzeniu nowego modelu posłużono się też projektowaniem komputerowym, eliminując konieczność budowy kosztownych prototypów. To wszystko pozwoliło zaoferować klientom pojazd o wyjątkowo korzystnym stosunku ceny do parametrów użytkowych.
Nowoczesny design
Dacia Sandero to nowoczesne auto o inte4resującym designie, podkreślającym dynamikę i solidność.
Przód wyróżnia się nowoczesnymi, wyrazistymi światłami. Zderzak i osłona chłodnicy doskonale wpisują się w linię nadwozia. Linia boku, przypominająca odwróconą falę, jest uwydatniona dzięki szerokim listwom bocznym (w zależności od wersji).
Dla osób, które chcą dodatkowo podkreślić linię Dacii Sandero, istnieje możliwość montażu zestawu SUV, składającego się z osłony przedniej i kratek na światłach przeciwmgłowych z przodu, pary spojlerów progowych oraz osłony tylnej, który nadaje modelowi zdecydowanie terenowy charakter.
Uwagę zwraca tez nowe logo.
Wnętrze
Wnętrze cechuje się wysoką jakością i atrakcyjnym wykończeniem. Deska rozdzielcza jest nowoczesna i funkcjonalna. W zależności od wersji jej poszczególne elementy mogą być lakierowane na różne kolory i pokryte różnymi materiałami.
Do nowoczesnego wyglądu kabiny przyczynia się również stylistyka paneli drzwiowych wyposażonych w eleganckie klamki i listwy dekoracyjne (w zależności od wersji). Bardzo wiele uwagi poświęcono też ergonomii przełączników i czytelności informacji wyświetlanych na tablicy rozdzielczej.
Dzięki długości 4,02 m, szerokości 1,75 m i rozstawowi osi 2,59 m, Dacia Sandero zapewnia dużą wygodę zarówno na przednich, jak i tylnych fotelach.
Wysokość od tylnego siedzenia do dachu wynosi 878 mm, promień na wysokości kolan 145 mm, a szerokość nad podłokietnikami 1425 mm, dzięki czemu na tylnych miejscach mogą się wygodnie pomieścić 3 dorosłe osoby lub trzy foteliki dziecięce. Tylne miejsca są nie tylko bardzo obszerne, ale i łatwo dostępne – tylne drzwi otwierają się pod kątem 67 stopni.
Pojemność bagażnika, wynosząca 320 litrów - biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary – jest godna odnotowania!
Składana tylna kanapa, dzielona w układzie 1/3 – 2/3, w zależności od wersji, stanowi niezwykle praktyczne rozwiązanie umożliwiające zmianę konfiguracji wnętrza. Po złożeniu tylnej kanapy całkowita pojemność bagażnika wzrasta do 1200 l.
Dacia Sandero jest niewątpliwie bardzo pojemnym, kompaktowym hatchbackiem, zapewniającym komfortową podróż 5 osobom!
Niezawodność i komfort jazdy
Dacia Sandero została opracowana na płycie podłogowej B0 (płyta Logana, oparta na płycie B Aliansu) z zawieszeniem przednim typu Mac Pherson z wahaczami trójkątnymi. Stabilizator poprzeczny z przodu – montowany we wszystkich wersjach za wyjątkiem podstawowej – zapewnia doskonałą stabilność na zakrętach.
Wielkość przechyłów bocznych w Sandero spełnia standardy obowiązujące w tym segmencie w Europie. Tylne zawieszenie Dacii Sandero również pochodzi z płyty podłogowej B0. Jest to elastyczna oś o programowanej charakterystyce, wyposażona w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku.
Parametry zawieszenia zostały dostosowane do specyfikacji Dacii Sandero: przeguby dolnych wahaczy oraz tylnego zawieszenia zapewniają precyzyjne prowadzenie i doskonałe trzymanie się drogi nawet przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy. Podobnie jak inne modele Dacii, Sandero posiada duży prześwit (155 mm), umożliwiający jazdę po każdej drodze, co stanowi o uniwersalności tego auta.
Jest również wyposażone w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.
Większość wersji Dacii Sandero jest wyposażona w precyzyjnie działające wspomaganie układu kierowniczego, podnoszące bezpieczeństwo i zapewniające przyjemność jazdy typową dla aut z segmentu B. Wersja podstawowa – bez wspomagania – jest proponowana po bardzo atrakcyjnej cenie.
Niewielkie zwiększenie przełożenia w stosunku do Clio II oraz odpowiednie ustawienie zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zmniejsza siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.
W zależności od wersji fotel kierowcy może posiadać regulację wysokości i podparcia lędźwiowego, zapewniające optymalne ustawienie ciała za kierownicą. Z myślą o wygodzie kierowcy oferowana jest również regulowana na wysokość kolumna kierownicy (w zależności od wersji) oraz ergonomiczne przełączniki umieszczone w zasięgu ręki.
Komfort termiczny jest dostosowany do zróżnicowanych warunków klimatycznych panujących w różnych krajach. Ukształtowanie przewodów doprowadzających powietrze umożliwia szybkie osiągnięcie pożądanej temperatury w fazie rozruchu, zwłaszcza w przypadku dużych upałów lub mrozów.
Gama sprawdzonych silników
W gamie Dacii Sandero są dostępne 2 silniki benzynowe: 1.4 75 KM i 1.6 87 KM. Oba silniki idealnie spełniają kryteria niskich kosztów eksploatacji, solidności i łatwości obsługi technicznej. Wyróżniają się one wysokim momentem dostępnym już przy niskich obrotach i utrzymującym się w szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika, a także niskim zużyciem paliwa.
Silniki 1.4 l i 1.6 l rozwijają odpowiednio moc 55 kW (75 KM) i 64 kW (87 KM) przy 5500 obr. / min. i osiągają moment obrotowy 112 Nm i 128 Nm przy 3000 obr. / min. Obie jednostki współpracują z mechaniczną, 5-biegową skrzynią biegów.
Dacię Sandero cechuje również niskie zużycie paliwa, wynoszące 7 l / 100 km w wersji 1.4 l i 7,2 l/ 100 km w wersji 1.6 l (w cyklu mieszanym).
W późniejszym terminie przewidziano wprowadzenie silnika wysokoprężnego 1.5 dCi. Silnik ten będzie dostępny na dwóch poziomach mocy: 68 KM oraz 85 KM. Dzięki niskiemu poziomowi emisji CO2, nieprzekraczającemu 120g/km, jednostka 1.5 dCi będzie bardzo korzystnym rozwiązaniem pod względem ekologicznym.
Bezpieczeństwo
W projektowaniu Dacii Sandero wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa.
Dbając o bezpieczeństwo czynne, szczególną uwagę poświęcono układowi hamulcowemu. Parametry mające decydujące znaczenie dla komfortu hamowania (szybkość „wybierania” pedału, płynność hamowania) zostały dopracowane zgodnie ze standardami segmentu B w Europie. Dacia Sandero jest wyposażona w ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) oraz system wspomagania nagłego hamowania (AFU), stanowiący nowość w gamie Dacii.
Dacia Sandero proponuje także różne systemy zwiększające bezpieczeństwo bierne. W konstrukcji auta zostały zastosowane blachy o wysokim współczynniku sprężystości, zapewniające lepszą wytrzymałość kabiny na odkształcenia, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego.
Wykonana z magnezu konstrukcja koła kierownicy w połączeniu ze składaną kolumną kierownicy, przyczynia się do rozproszenia energii kinetycznej w razie zderzenia. Również polipropylenowa, przekładkowa struktura deski rozdzielczej przyczynia się do zmniejszenia skutków uderzenia kolanem. Ważne są nie tylko zastosowane materiały. Również design uwzględnia aspekt bezpieczeństwa – krzywizna dolnej części deski jest doskonale dopasowana do kształtu nogi i zapewnia lepsze rozłożenie sił w razie uderzenia. System uzupełniają umieszczone na wysokości stóp po stronie kierowcy i pasażera puddingi, chroniące nogi i kostki.
Dacia Sandero jest wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie pasy posiadają ograniczniki napięcia, zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej. W zależności od wersji wyposażenia mogą również posiadać regulację wysokości, zapewniającą lepsze utrzymanie ciała podczas zderzenia oraz pirotechniczne napinacze.
W zależności od poziomu wyposażenia, w Dacii Sandero mogą być zamontowane nawet 4 poduszki powietrzne. Zaprojektowana specjalnie dla Sandero poduszka kierowcy jest wyposażona w zawór regulujący siłę nacisku na ciało kierowcy po jej napełnieniu. Dostępne w niektórych wersjach dwie boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, zapewniają dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego.
Stanowią one uzupełniający element chroniący pasażerów, obok materiałów pochłaniających energię i wzmocnień montowanych seryjnie w drzwiach na wysokości siedzeń. Siedzenia z wbudowanymi poduszkami bocznymi posiadają wzmocnioną konstrukcję i są wyposażone w zagłówki zapobiegające urazom kręgów szyjnych w razie silnego uderzenia w tył pojazdu.
Nowa konfiguracja zapewnia lepsze podparcie pleców oraz bardziej komfortową pozycję głowy. Dacia Sandero dysponuje również systemem mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu.
Dostosowana do klimatu
Wiele miejsca poświęcono podczas prasowej prezentacji sprawie zabezpieczenia antykorozyjnego. Nasz klimat, związany z sypaniem soli na drogi w zimie, zwiększa zdecydowanie możliwość samoistnego niszczenia się samochodu.
Szczególną uwagę poświęcono zabezpieczeniu antykorozyjnemu, stosując następujące rozwiązania:
– wtryskiwanie wosku do profili zamkniętych podwozia i drzwi;– uszczelnienie zewnętrznych połączeń;– nałożenie wosku zabezpieczającego na części mechaniczne podwozia;– lepsze zabezpieczenie podwozia, progów i nadkoli przed uderzeniami żwiru.
Równie dużą uwagę poświęcono układom elektrycznym i elektronicznym, które sprawdziły się już w samochodach marki Renault. Okablowanie miejsca kierowcy jest zintegrowane z okablowaniem kabiny – między tymi dwiema strefami nie ma żadnych złączy. Rozwiązanie to gwarantuje wyższą niezawodność eliminując ryzyko związane z wadliwym połączeniem. Kolejnym przykładem jest akumulator, którego pojemność i specyfikacja uwzględniają ekstremalne warunki użytkowania.
Ceny
Dacia Sandero sprzedawana będzie w trzech wersjach wyposażenia:
Opcje
WYPOSAŻENIE DODATKOWECENA (złote)LAKIER METALICZNY1 400PODUSZKI BOCZNE800PAKIET BEZPIECZEŃSTWA (poduszka pasażera, poduszki boczne, przednie pasy bezp. regulowane nawysokość, zagłówki stałe nowej generacji)1 800PAKIET ELEKTRYCZNY (zdalne sterowanie zamka centralnego, szyby przednie elektryczne)500PAKIET KOMFORT (klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD MP3)2 250KLIMATYZACJA MANUALNA3 500FELGI ALUMINIOWE 15 CALI1 000REFLEKTORY PRZECIWMGŁOWE300RADIOODTWARZACZ CD500SZYBY TYLNE ELEKTRYCZNE300
Podsumowanie
Nowy Sandero jest krótszy od Logana o 23 centymetry, ale szerszy o 6 milimetrów, wysokość obu pojazdów jest identyczna.
Nie można jednak porównywać obu modeli. Są one bowiem adresowane zupełnie do innych grup odbiorów. Kompaktowy hatchback rozpoczyna podbój nowej grupy klientów. Szczególnie młodych małżeństw, które wchodząc we życie nie posiadają zbyt dużych środków finansowych i staja przed dylematem, co kupić: używany, kilkuletni samochód czy też nowe Sandero, posiadające wiele zalet, w tym trzyletnią gwarancję producenta! Ale także dwuosobowe rodziny na emeryturze będą zapewne bardzo zainteresowane zakupem!
Jeździliśmy Dacią w trudnych warunkach - przy upale przekraczającym trzydzieści kilka stopni Celsjusza po górskich, bardzo krętych drogach Chorwacji. Przetestowaliśmy także oba silniki.
Oba motory spisują się znakomicie. Sandero w słabszej wersji bez trudu wjeżdżał pod górę. Spalanie w ekstremalnych warunkach było podobne. Wynikało to z faktu, że podczas równie dynamicznej jazdy, należało nieco mocniej wciskać pedał gazu pojazdu bardziej oszczędnego (czyli 1,4). W czasie jazdy po równym terenie wersja 1,6 spalała nieco więcej, nie różniąc sie jednak znacznie od danych fabrycznych.
Podkreślić należy wręcz doskonałą stabilność na zakrętach. Na "patelniach" Dacia nie wykazywała najmniejszych chęci do zmiany kierunku jazdy, czyli pod i nadsterowności.
Istotna sprawą dla użytkowników w Polsce jest również to, że auto jest wyposażone w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.
A że w kręgu zainteresowania są ludzie młodzi - istnieje możliwość montażu zestawu SUV. Po jego zainstalowaniu Sandero zmienia się naprawdę znacznie!
Sporo dyskusji wzbudziła sprawa nowego logo. Zdecydowana większość międzynarodowych dziennikarzy uważała, że jest ono dużo ciekawsze. Nam się jednak bardziej podobało stare. jak zwykle - podobnie jak w przypadku designu - jest to jedynie kwestia gustu...
Reasumując: przejechawszy samochodem zaledwie kilkaset kilometrów trudno generalizować. Ale nowa Dacia jest bez wątpienia bardzo interesująca ofertą na rynku. W stosunku do ceny oferuje bardzo wiele. A jej nowoczesność gwarantuje napis na klapie bagażnika "by Renault"...