Nawet Dacia Sandero, czyli jeden z najtańszych nowych samochodów na rynku, w dzisiejszych realiach okazuje się zbyt kosztowna w produkcji. Szukając oszczędności na tym etapie, rumuńska firma postanowiła zastąpić 6-biegową skrzynię manualną konstrukcją o mniejszej liczbie przełożeń w każdej wersji silnikowej Sandero. Opisywana zmiana nie dotyczy tylko uterenowionej odmiany Stepway.

Trzecia generacja Dacii Sandero Foto: Auto Bild
Trzecia generacja Dacii Sandero

Dacia Sandero teraz bez 6. biegu

Według opublikowanego zaledwie tydzień temu na stronie Dacii cennika zasilany benzyną i gazem silnik 1.0 ECO-G 100 wciąż jest dostępny z 6-biegową skrzynią ręczną. Przeczy temu jednak konfigurator – tu nawet po wybraniu topowej odmiany Comfort wszystkie silniki Dacii Sandero występują tylko z 5-biegową przekładnią. Wyjątkiem jest silnik 1.0 TCe 90, który alternatywnie może być sprzężony z automatem CVT (X-Tronic).

Nowy konfigurator Dacii Sandero (ceny najdroższej odmiany Comfort) Foto: Auto Świat
Nowy konfigurator Dacii Sandero (ceny najdroższej odmiany Comfort)

Janusz Chodyła, attaché prasowy Renault Group, potwierdził nam w rozmowie, że taka zmiana miała miejsce i wszystkie obecnie produkowane auta mają o jeden bieg mniej. Jeśli ktoś chce wrzucić "szóstkę", ale jednocześnie nie ma ochoty dopłacać do Stepwaya, może jedynie rozejrzeć się, czy na stockach u dealerów nie został jeszcze samochód w poprzedniej konfiguracji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Znika 6. bieg, ale ceny zostają po staremu

Czy Dacia Sandero z 5-biegową skrzynią zamiast 6-biegowej będzie tańsza? Bynajmniej. Takie zagranie nie miałoby uzasadnienia biznesowego, więc ceny odmian 1.0 TCe 90 i 1.0 ECO-G 100 zostają po staremu – kolejno od 56 tys. 900 zł i od 59 tys. 200 zł (obydwa silniki nie są dostępne w podstawowej wersji Access). Ze względu na inny rodzaj przekładni zmieniły się trochę osiągi i spalanie.

– Sprawdziliśmy zużycie paliwa i ono praktycznie się nie zmienia. W zależności od wersji jest albo takie samo, albo rośnie o 0,1 l/100 km według pomiaru WLTP – przekazał nam attaché. – Natomiast jeśli chodzi o osiągi, mam informację z marketingu, że ta zmiana nie będzie miała dużego wpływu na to, co odczuje klient – dodał.

Na francuskiej stronie Dacii Sandero z 5-biegową skrzynią manualną jest jednak nieco wolniejsze. Hatchback z silnikiem 1.0 TCe 90 na rozwinięcie 100 km/h przed zmianą potrzebował 11,7 s, teraz czas sprintu wydłużył się o 0,5 s. Prędkość maksymalna spadła z kolei ze 178 km/h do 175 km/h. Na dynamice straciła także dwupaliwowa jednostka 1.0 ECO-G 100 – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,2 s zamiast 11,6, a prędkość maksymalna to już nie 183 km/h, lecz 177 km/h.