Auto Świat Wiadomości Aktualności Dacia wkracza na wyższy poziom oszczędności. Ze skrzyni Sandero znika 6. bieg

Dacia wkracza na wyższy poziom oszczędności. Ze skrzyni Sandero znika 6. bieg

Od teraz 6. bieg wrzucisz już tylko w Dacii Sandero Stepway. Rumuński producent uznał, że montowanie 6-biegowej skrzyni manualnej w klasycznym hatchbacku niepotrzebnie generuje koszty, więc z niej zrezygnował. Zmiany widać już w konfiguratorze, ale nie w polu z... ceną.

6-biegowa skrzynia manualna w Dacii Sandero to przeszłość
Auto Świat / andrzej kondratczyk
6-biegowa skrzynia manualna w Dacii Sandero to przeszłość

Nawet Dacia Sandero, czyli jeden z najtańszych nowych samochodów na rynku, w dzisiejszych realiach okazuje się zbyt kosztowna w produkcji. Szukając oszczędności na tym etapie, rumuńska firma postanowiła zastąpić 6-biegową skrzynię manualną konstrukcją o mniejszej liczbie przełożeń w każdej wersji silnikowej Sandero. Opisywana zmiana nie dotyczy tylko uterenowionej odmiany Stepway.

Trzecia generacja Dacii Sandero
Trzecia generacja Dacii SanderoAuto Bild

Dacia Sandero teraz bez 6. biegu

Według opublikowanego zaledwie tydzień temu na stronie Dacii cennika zasilany benzyną i gazem silnik 1.0 ECO-G 100 wciąż jest dostępny z 6-biegową skrzynią ręczną. Przeczy temu jednak konfigurator – tu nawet po wybraniu topowej odmiany Comfort wszystkie silniki Dacii Sandero występują tylko z 5-biegową przekładnią. Wyjątkiem jest silnik 1.0 TCe 90, który alternatywnie może być sprzężony z automatem CVT (X-Tronic).

Nowy konfigurator Dacii Sandero (ceny najdroższej odmiany Comfort)
Nowy konfigurator Dacii Sandero (ceny najdroższej odmiany Comfort)Żródło: Auto Świat

Janusz Chodyła, attaché prasowy Renault Group, potwierdził nam w rozmowie, że taka zmiana miała miejsce i wszystkie obecnie produkowane auta mają o jeden bieg mniej. Jeśli ktoś chce wrzucić "szóstkę", ale jednocześnie nie ma ochoty dopłacać do Stepwaya, może jedynie rozejrzeć się, czy na stockach u dealerów nie został jeszcze samochód w poprzedniej konfiguracji.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Znika 6. bieg, ale ceny zostają po staremu

Czy Dacia Sandero z 5-biegową skrzynią zamiast 6-biegowej będzie tańsza? Bynajmniej. Takie zagranie nie miałoby uzasadnienia biznesowego, więc ceny odmian 1.0 TCe 90 i 1.0 ECO-G 100 zostają po staremu – kolejno od 56 tys. 900 zł i od 59 tys. 200 zł (obydwa silniki nie są dostępne w podstawowej wersji Access). Ze względu na inny rodzaj przekładni zmieniły się trochę osiągi i spalanie.

– Sprawdziliśmy zużycie paliwa i ono praktycznie się nie zmienia. W zależności od wersji jest albo takie samo, albo rośnie o 0,1 l/100 km według pomiaru WLTP – przekazał nam attaché. – Natomiast jeśli chodzi o osiągi, mam informację z marketingu, że ta zmiana nie będzie miała dużego wpływu na to, co odczuje klient – dodał.

Na francuskiej stronie Dacii Sandero z 5-biegową skrzynią manualną jest jednak nieco wolniejsze. Hatchback z silnikiem 1.0 TCe 90 na rozwinięcie 100 km/h przed zmianą potrzebował 11,7 s, teraz czas sprintu wydłużył się o 0,5 s. Prędkość maksymalna spadła z kolei ze 178 km/h do 175 km/h. Na dynamice straciła także dwupaliwowa jednostka 1.0 ECO-G 100 – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,2 s zamiast 11,6, a prędkość maksymalna to już nie 183 km/h, lecz 177 km/h.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków