• Ceny nowej Dacii Sandero zaczynają się od 40 900 zł za wariant wolnossący SCe 65
  • Dzięki nowej platformie CMF-B Dacia Sandero ma większy 15 mm rozstaw osi
  • Nowa Dacia Sandero 1.0 TCe/100 KM LPG jest tylko o 1000 zł droższa od 1.0 TCe/90 KM
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Rozsądna cena to element, który od debiutu w 2012 roku charakteryzował Dacię Sandero, ale był także czynnikiem decydującym o tym, że do tej pory sprzedano na świecie 2,1 miliona egzemplarzy tego modelu. Co ciekawe, aż 65 proc. kupowanych miejskich Dacii stanowiła wersja Stepway, która charakteryzuje się nieco większym prześwitem i off-roadową stylizacją. W pierwszym teście nowego modelu, który właśnie wjechał do salonów, sprawdzamy odmianę Stepway wyposażoną w równie popularny napęd – trzycylindrowego doładowanego benzyniaka 1.0 TCe/100 KM pracującego także na LPG.

System ostrzegania przed kolizją, 6 airbagów, reflektory LED, czujnik martwego pola, kamera cofania, przeszklony dach, system multimedialny z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto, skrzynia automatyczna – tych elementów w poprzedniej generacji Sandero nie można było zamówić nawet za dopłatą.

Nie są one co prawda niczym nowym w autach segmentu B, ale przyznacie, że w tzw. budżetowych pojazdach rzadko się je spotyka. Pojawienie się wielu z nich w Dacii Sandero byłoby niemożliwe, gdyby nie nowa platforma CMF-B. Jak wiadomo, opracowanie płyty podłogowej auta to najdroższy element konstrukcyjny – oprócz wyższego standardu wyposażenia to kolejna rzecz wpływająca na wyższą cenę nowego modelu.

Dacia Sandero Stepway - wymiary Foto: Auto Świat
Dacia Sandero Stepway - wymiary

Skoro już wspomnieliśmy o platformie CMF-B, to na niej również zbudowane jest Clio 5. generacji, które na tle bratniego rywala wypada nieco gorzej pod względem przestronności. Większy o 15 mm niż w poprzedniku rozstaw osi nowej Dacii Sandero sprawił, że pasażerowie mają w nim do dyspozycji więcej miejsca. W Dacii na tylnej kanapie wygodnie może podróżować dwójka dorosłych osób o wzroście 183 cm. Wyżej (w stosunku do tylnej kanapy Clio) uniesione siedzisko zapewnia wygodniejszą pozycję nóg, a ponadto wyżej położony dach pozwala swobodnie się wyprostować i nie uderzać o niego głową.

Nowa Dacia Sandero - komfort

Testującym spodobały się także wygodne fotele i prosto, ale bardzo funkcjonalnie zaprojektowana deska rozdzielcza, m.in. czytelne zegary, duży ekran komputera pokładowego ze wskazaniami pojemności butli z gazem i średniego zużycia LPG oraz wygodne pokrętła od klimatyzacji. Doceniliśmy także prostą obsługę systemu multimedialnego Media Nav z 8-calowym dotykowym ekranem (dopłata 900 zł w Comfort), który co prawda nie ma wzorowej jakości obrazu, wygodnego pokrętła głośności i czasem zbyt wolno reaguje na dotyk, ale w tzw. aucie budżetowym segmentu B takie rzeczy można wybaczyć. Zwłaszcza że świetnie komunikuje się ze smartfonami oraz ma dwa porty USB z przodu i wygodny fabryczny uchwyt na telefon.

Nowa Dacia Sandero – duży kufer i modułowe relingi

Jak na auto segmentu B Dacia Sandero Stepway świetnie wypada także w kwestii przewożenia bagaży. Pod tylną pokrywą mieści się duży, 328-litrowy kufer (o 8 l większy niż w poprzedniej generacji; Renault Clio – 341 l, Peugeot 208 – 265 l). Ma jednak wady: jest głęboki (wewn. krawędź aż 25 cm), a po złożeniu oparć kanapy powstaje aż 16-centymetrowy próg. Pod podłogą bagażnika, we wnęce koła zapasowego, znajduje się zbiornik na gaz (50 l; użytkowa pojemność 40 l) – w tej wersji jesteście zdani na fabryczny zestaw naprawczy kół.

Do przewożenia większej ilości bagażu (do 80 kg) warto wykorzystać seryjne w tej wersji relingi modułowe. Otóż ich aluminiowe elementy można wyjąć i zamocować poprzecznie, tworząc belki pod boks dachowy lub uchwyty na narty.

Pod maską testowanej Dacii Sandero Stepway pracuje topowy wariant silnikowy o mocy 100 KM. Jego ceny zaczynają się od 54 400 zł i jest on droższy o zaledwie 1000 zł od słabszej o 10 KM odmiany bez LPG – 1.0 TCe/90 KM. Warto się na niego zdecydować, bo instalacja gazowa gwarantuje lepszą dynamikę: podczas jazdy na benzynie osiąga 90 KM, na LPG – 100 KM. Może wydawać się to dziwne, że podajemy dwie moce jednego silnika, ale w przypadku jazdy na gazie następuje równocześnie dotrysk benzyny, stąd wyższa moc i moment na dwupaliwie.

Jazda na LPG to nie tylko lepsze przyspieszenie czy elastyczność, to także cichsza praca silnika i przede wszystkim niższe koszty eksploatacji. Trzeba jednak podkreślić, że koszty rzeczywistego spalania odbiegają od obietnic producenta. W teście średnie zużycie gazu wyniosło 9,5 l LPG plus 0,5 l benzyny 95-oktanowej (wg producenta 7,4 l/100 km), co daje realny koszt przejechania 100 km ok. 23 zł (ceny paliw na BP – LPG: 2,22 zł/litr, 95 okt.: 4,70 zł/litr). Gdy jednak korzystaliśmy wyłącznie z benzyny, średnie spalanie wyniosło 6,9 l/100 km (wg Dacii 5,8 l), co daje realny koszt pokonania 100 km o 10 zł wyższy. Niezależnie od kosztów Sandero Stepway jest autem dalekiego zasięgu – na dwóch paliwach pokonacie bez trudu ponad 1100 km.

Nowa Dacia Sandero – ponad 1100 km zasięgu

Silnik 1.0 TCe bardzo sprawnie wkręca się na obroty, czemu towarzyszy typowe dla trzycylindrówek burczenie. Gdy jednak poruszamy się ze stałą prędkością, motor nie drażni uszu. Również nie męczy podczas szybkiej jazdy autostradowej, w czym pomaga 6-stopniowa skrzynia biegów. Przekładnia lekko i precyzyjnie pracuje, nie lubi jednak szybkiej zmiany, zwłaszcza gdy jest nierozgrzana – potrafi zgrzytnąć.

Wyraźny progres względem poprzednika odczuwa się w prowadzeniu. Nowy model wyposażono bowiem w inne wahacze, zapewniające skuteczniejsze filtrowanie drgań i większą precyzję toru jazdy. Ograniczono także wychyły boczne nadwozia, ponadto zwiększony rozstaw osi również korzystnie wpłynął na prowadzenie. Podczas miejskiej jazdy możemy liczyć na dobrą zwrotność auta, w czym pomagają mała średnica zawracania i lekko kręcąca się kierownica. W przypadku autostradowych prędkości auto jest stabilne, także wyżej położony środek ciężkości Stepwaya (o 4 cm względem klasycznego Sandero) nie wpływa negatywnie na dynamikę jazdy po zakrętach. Chwalić ten model będziemy też za dobre pochłanianie nierówności drogi.

  • Nowa Dacia Sandero - nadwozie: przestronne wnętrze z pojemnym kufrem. Stepway wyglądem nawiązuje do crossovera i ma bogate wyposażenie. Ocena 5,5
  • Nowa Dacia Sandero - napęd: trzycylindrowe turbo 100 KM szybko wkręca się na obroty, dzięki LPG i skrzyni 6-biegów jest także ekonomiczne. Ocena 5,5
  • Nowa Dacia Sandero - prowadzenie: w mieście docenicie zwrotność i lekko kręcącą się kierownicę, za miastem – stabilne prowadzenie przy dużych prędkościach. Ocena 5,5
  • Nowa Dacia Sandero - multimedia: opcjonalny system Media NAV ma wszystko to, czego potrzebujesz, w dodatku oferuje całkiem dobrą jakość dźwięku. Ocena 5,5
  • Nowa Dacia Sandero - spalanie: średnie spalanie na benzynie nie zachwyca (6,9 l/100 km), ale dzięki zasilaniu LPG jazda jest tania. Ocena 5
  • Nowa Dacia Sandero - komfort: dobra amortyzacja nierówności, ciszej w kabinie przy jeździe z LPG. Ocena 5
  • Nowa Dacia Sandero - koszty: Sandero podrożało, ale oferuje wyższy standard wyposażenia. Ocena 5,5

Nowa Dacia Sandero – podsumowanie

Nowe Sandero podrożało, ale uważam, że nadal oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny. Podniesienie poziomu wyposażenia sprawi, że zacznie interesować się nim nowa grupa klientów. Polecam dwupaliwową wersję Stepway – nie tylko świetnie wygląda, lecz także jest praktyczna, ekonomiczna i dobrze się ją prowadzi!

Nowa Dacia Sandero - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,3/4,0 s (benz./LPG)
0-100 km/h 12,8/11,7 s (benz./LPG)
0-130 23,3/20,8 s (benz./LPG)
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. b.) 9,7/14,7; 9/13,3 s (benz.; LPG)
80-120 km/h (5./6. b.) 16,5/28; 14,9/23,9 s (benz.; LPG)
Masa rzeczywista/ładowność 1202/416 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,9/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 41,7 m (opony zimowe)
gorące 42,8 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58; 57 dB (A) (benz.; LPG)
przy 100 km/h 68; 67 dB (A) (benz.; LPG)
przy 130 km/h 70; 69 dB (A) (benz.; LPG)
Śr. spalanie 95 okt.; LPG + 95 okt. 6,9; 9,5 + 0,5 l/100 km (benz.; LPG+dotrysk benz.)
Zasięg 720; 420 km (benz.; LPG)

Nowa Dacia Sandero - dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/rozrząd wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna (benz./LPG) 91 (100) KM/4800 (4600) obr./min
Maks. moment obrotowy (benz./LPG) 160 (170) Nm/2100 (2000) obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
0-100 km/h/prędkość maks. (benz./LPG) 11,9 s/173 (177) km/h
Średnie spalanie wg WLTP (benz./LPG) 5,8; 7,4 l/100 km
Emisja CO2 (benz./LPG) 130; 114 g/km
Poj. bagażnika/zb. paliwa; LPG 328-1108/50 l; 40 l (netto)
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1100/610 kg
Marka i model opon test. auta Uniroyal MS Plus 77 Rain Type
Rozmiar opon 205/60 R 16

Nowa Dacia Sandero - wyposażenie

Wersja Stepway Comfort LPG
6 airbagów/reflektory LED S/S (tylko mijania)
Klima man./aut./dzielone oparcie S/1200 zł/S
System multim./Media Nav S/900 zł
Aut. światła/wycieraczki/elektr. szyby t. S/S/350 zł
Św. przeciwmg./tempomat S/S
Lakier metalik/aulfelgi 16 cali 2000 zł/S (700 zł Mahalia)
Aut. ham. ręczny, karta zbliżeniowa, czuj. parkow. p. i t., martw. pola, kamera 3500 zł (pakiet Easy Driving Plus)

Nowa Dacia Sandero - deny/gwarancja

Cena podstawowa test. wersji 57 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 l. lub 100 tys. km/6 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok
Cena testowanego auta 66 550 zł