Źródło: Dodge, fot. Dodge
Dodge Caliber SRT4 sportowiec z USA
Dla Street and Racing Technology pojęcie "balanced performance" to odpowiednie wyważenie charakterystyki jezdnej i prowadzenia zarówno na drodze jak i na torze wyścigowym, wyjątkowe przyspieszenie, doskonała skuteczność hamowania oraz zgrana z wysokimi osiągami stylizacja pojazdu.Dodge Caliber SRT4 wyróżnia się agresywną sylwetką charakterystyczną dla wersji SRT, nowym pasem przednim z kanałami powietrznymi wentylacji hamulców oraz szerokim centralnym wlotem powietrza do chłodnicy silnika. Na masce znalazł się wlot powietrza chłodzącego komorę silnika oraz dwie szczeliny wylotowe powietrza gorącego. Aerodynamikę pojazdu poprawia także zintegrowany spojler dachowy nad oknem tylnym, wygładzający przepływ strug powietrza i dociskający pojazd do podłoża.W kabinie uwagę zwracają głęboko profilowane, sportowe fotele, zestaw wskaźników w stylu SRT oraz specjalny dla tej wersji wyświetlacz Reconfigurable Display bieżącego pomiaru czasu przyspieszenia 0-100 km/h i hamowania 100-0 km/h, przeciążeń (g) oraz czasu osiągnięcia 1/4 mili ze startu stojącego.Aby obniżyć środek ciężkości zawieszenie obniżono o 28 mm z przodu i 22 mm z tyłu, dostrajając je odpowiednio do osiągów pojazdu. Wysoką skuteczność hamowania zapewniają wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm z przodu i 302 mm z tyłu. Przednie dwutłoczkowe zaciski hamulcowe wykonano ze stopu aluminium. Moc 295 KM i moment 363 Nm doładowanego silnika o pojemności 2,4 litra przenoszona jest na koła przednie poprzez sześciostopniową manualną przekładnię Getrag, a maksymalną trakcję zapewnia elektronicznie sterowany system BLD (brake-lock differential – funkcja blokady mechanizmu różnicowego za pomocą hamulców).Zespół napędowyDodge Caliber SRT4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie nieco powyżej 6 sekund. Napęd samochodu zapewnia silnik, produkowany przez Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan) o pojemności 2,4 litra, który stosowany jest w rożnych odmianach samochodów Chrysler, Jeep i Dodge. Oprócz zwiększenia mocy do 295 KM DIN (217 kW) dokonano w nim także innych zmian, poprawiających skuteczność chłodzenia i ogólną trwałość eksploatacyjną.Moc silnika przenoszona jest do sześciostopniowej manualnej skrzyni biegów Getrag poprzez dwumasowe koło zamachowe składające się z dwóch elementów i wewnętrznej sprężyny, optymalnie tłumiące niepożądane hałasy i drgania. Maksymalną trakcję zapewnia system podziału momentu obrotowego BLD (brake-lock differential – funkcja blokady mechanizmu różnicowego za pomocą hamulców ).Własności jezdneJednym z ważnych elementów „balanced performance” czyli wyważonych osiągów – jest dla Street and Racing Technology takie zestrojenie charakterystyki jezdnej, aby pojazd mógł się dobrze "sprawdzać" zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym.W porównaniu z Dodge Caliber’em SXT przednie zawieszenie obniżono o 28 mm. Zaś niższe od standardowego o 22 mm wielowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w poprzeczne drążki prowadzące i dwururowe amortyzatory ZF Sachs, również o specjalnie dobranej charakterystyce. Podsterowności i przechyłom nadwozia podczas ostrej jazdy przeciwdziała stabilizator o średnicy 18 mm.Dodge Caliber SRT4 wyposażony jest w specjalne koła SRT o średnicy 19 cali wykonanych z odlewu aluminiowego i "obutych" w opony 225/45 R19 Goodyear F1 Supercar.Zapowiedzią znakomitych osiągów samochodu Dodge Caliber SRT4 jest muskularna stylizacja jego nadwozia.W nowym pasie przednim, poniżej markowego grila Dodge i obok lamp przeciwmgielnych, umieszczono kanały powietrzne wentylacji hamulców oraz szeroki centralny wlot powietrza do chłodnicy silnika. Na masce znalazł się wlot powietrza chłodzącego komorę silnika oraz dwie szczeliny wylotowe powietrza gorącego.Dolna część przedniego pasa nadwozia SRT4, która pełni funkcję spojlera aerodynamicznego łączy się z półkolistymi nadkolami i nakładkami progów karoserii – wizualnie integrując wygląd przedniej części pojazdu.Typowy dla SRT, dynamiczny, lecz funkcjonalny charakter auta uzupełnia spoiler tylny opływający podwozie – dla lepszej stabilności przy wyższych prędkościach jazdy. Po prawej stronie umieszczono pojedynczą końcówkę wydechu o średnicy 4 cali (100 mm).Aerodynamikę pojazdu poprawia także zintegrowany spojler dachowy ponad szybą tylną. Jest on o 60 procent większy niż w modelu podstawowym i lepiej wygładza przepływ strug powietrza, dociskając zarazem pojazd do podłoża.Dodge Caliber SRT4 dostępny będzie w czterech kolorach: czarnym Brilliant Black, niebieskim Deep Water Blue, srebrnym Bright Silver oraz czerwonym Inferno Red.We wnętrzu nowego Dodge Caliber’a SRT4 odnaleźć można tradycyjne motywy SRT Do typowych akcentów SRT zaliczyć należy sportowe, głęboko profilowane fotele oraz obszyte skórą koło kierownicy wykończone od góry w stylu ‘karbonowym’. Pokrycia siedzeń, kierownicy i mieszek dźwigni zmiany biegów zostały zszyte kontrastującymi ściegami. Do wykończenia tablicy przyrządów i drążka zmiany biegów zastosowano materiał metalizowany ‘alloy silver’, na pedałach zaś – przeciwpoślizgowe nakładki aluminiowo-gumowe.Przed kierowcą znajdują się na sportowo wystylizowane: centralny obrotomierz i prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h oraz wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Standardowy wyświetlacz Reconfigurable Display pokazuje pomiary czasu przyspieszenia 0-100 km/h i hamowania 100-0 km/h, przeciążeń (g) oraz czasu osiągnięcia 1/4 mili ze startu stojącego. Po lewej stronie deski rozdzielczej ulokowano elektroniczny miernik doładowania o skali 1,0 bar próżni do 1,5 bara ciśnienia doładowującego.Audiofilów zadowoli bez wątpienia standardowe radio AM/FM/CD/MP3. Opcjonalnie dostępny jest odbiornik ze zmieniaczem 6-płytowym i/lub systemem nawigacji satelitarnej GPS. Inną opcją wyposażenia jest wysokiej klasy system audio SRT/Kicker z 13 głośnikami rozmieszczonymi w 9 punktach kabiny, 200-watowym subwooferem oraz 322-watowym wzmacniaczem.Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa samochodu Dodge Caliber SRT4 obejmuje:Wielostopniowe, zaawansowane czołowe poduszki powietrzne: napełniają się w stopniu odpowiednim do siły zderzenia.System kontroli trakcji w całym zakresie prędkości jazdy: wykrywa poślizg kół napędzanych, selektywnie przyhamowuje ślizgające się koło (koła) i/lub redukuje moc napędu do chwili odzyskania przyczepności.Układ przeciwblokujący kół ABS: zapobiega blokowaniu się kół i poprawia sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania lub hamowania na śliskiej nawierzchni.Okno dachowe z zabezpieczeniem przycięcia palców: samoczynnie zatrzymuje się i powraca do pozycji otwartej w przypadku wykrycia przeszkody na drodze ruchu.BeltAlert: system okresowego, świetlno-dźwiękowego ostrzegania o nie zapiętym pasie bezpieczeństwa kierowcy.Brake Assist: system powodujący maksymalnie zwiększenie siły hamowania, aby możliwie skrócić drogę hamowania w sytuacjach krytycznych na drodze.Ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa (CFR): służy do rozprowadzenia siły działającej na taśmę pasa w trakcie zderzenia i stopniowego zwalniania naciągu pasa w sposób kontrolowany.Strefy kontrolowanego zgniotu: ich zadaniem jest pochłonięcie maksimum energii zderzenia zanim energia ta dotrze do kabiny i pasażerów pojazdu.Program stabilizacji toru jazdy ESP: pozwala utrzymać stabilność kierunkową w różnych warunkach drogowych przeciwdziałając nad- i podsterowności pojazdu.Bezpieczna kolumna kierownicy: w jej skład wchodzą dwie ruchome współosiowo rury, które składając się jedna w drugą – amortyzują działanie energii zderzenia.System reakcji powypadkowej EARS: odpowiada za odblokowanie zamków drzwi i zapalenie oświetlenia wewnętrznego – w następstwie zadziałania systemu poduszek powietrznych. EARS powoduje również odcięcie dopływu paliwa do silnika.Regulacja wysokości górnego punktu kotwiczenia pasów bezpieczeństwa: umożliwia lepsze dopasowanie ich położenia do wzrostu kierowcy i pasażera.Profile kolanowe: odpowiednie ukształtowanie i wzmocnienie kolumny kierownicy, dolnej części deski rozdzielczej i drzwiczek skrytki przed pasażerem pozwala utrzymać kierowcę oraz pasażera w możliwie optymalnej pozycji wobec napełniających się poduszek powietrznych.System kotwiczenia fotelików dziecięcych LATCH/ISOFIX: umożliwia bezpieczne mocowanie dostępnych na rynku fotelików do przewożenia dzieci.Zdalne sterowanie zamkiem centralnym: pozwala zdalnie ryglować zamki drzwi, zapalać oświetlenie wnętrza, a także uzbrajać i rozbrajać alarm przeciw-kradzieżowy.Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa: w razie kolizji powodują natychmiastowe zebranie luzu pasa bezpieczeństwa, ograniczając w ten sposób bezwładność ciała i głowy kierowcy oraz przedniego pasażera.Immobilizer silnika Sentry Key: wykorzystuje kluczyk zapłonu z nadajnikiem odpowiednio kodowanego sygnału do zabezpieczenia pojazdu przed uruchomieniem przez osoby nie posiadające oryginalnego kluczyka; użycie niewłaściwego kluczyka powoduje zatrzymanie biegu silnika po upływie kilku sekund.Boczne fotelowe poduszki powietrzne: zwiększają ochronę kierowcy i przedniego pasażera w przypadkach kolizji bocznych. Każda z poduszek ma oddzielny czujnik udarowy powodujący jej aktywację tylko po stronie uderzenia w pojazd. Poduszki te zabudowane są w zewnętrznej części oparć obu foteli przednich.Boczne kurtynowe poduszki powietrzne: stanowią dodatkową ochronę pasażerów skrajnych miejsc obu rzędów siedzeń. Każda z bocznych poduszek kurtynowych posiada oddzielny czujnik udarowy, powodujący aktywację poduszki tylko po stronie uderzenia w pojazd.System monitoringu ciśnienia TPM: monitoruje ciśnienie kół i sygnalizuje niebezpieczny spadek ciśnienia zapalając żółtą lampkę ostrzegawczą w zestawie wskaźników.