Nowy fragment doprowadził istniejącą część dwujezdniowej bezkolizyjnej trasy z centrum Katowic do granicy Rudy Śląskiej z Zabrzem. Pozwoli na ominięcie najdłuższych korków, jakie kierowcy do tej pory napotykali w Rudzie Śląskiej - przy rondzie w dzielnicy Chebzie oraz przy skrzyżowaniu ul. Zabrzańskiej z ul. 1 Maja.

ONa popularną "średnicówkę" można wjechać w Rudzie Śląskiej w dwóch miejscach - z ronda w Chebziu oraz z nowopowstałego łącznika w pobliżu ul. 1 Maja. Budowa drogi trwała ponad dwa lata. Wraz z trasą powstały m.in. cztery wiadukty drogowe i jeden kolejowy. Przebudowano kanalizację sanitarną i wykonano ekrany dzwiękochłonne oraz mury oporowe.

Głównym wykonawcą był koncern Skanska. Inwestycją zarządzała Drogowa Trasa Średnicowa SA. Rudzki odcinek DTŚ był współfinansowany z unijnych funduszy strukturalnych (ZPORR). Środki unijne stanowią 33,55 proc. wartości kontraktu.

Ocenia się, że po zakończeniu prac przy budowie DTŚ między Katowicami i Gliwicami, co nastąpić ma za cztery lata, na odcinku rudzkim poruszać się będzie około 50 tysięcy pojazdów na dobę. Według prognoz nowa trasa pozwoli na skrócenie czasu przejazdu przez miasta aglomeracji górnośląskiej o około 76 procent, zmniejszy wypadkowość o ponad 80 procent oraz ograniczy emisję spalin i zużycie paliwa.

Choć rudzką część DTŚ oddano w przewidzianym w kontrakcie terminie, kolejne mogą być zagrożone. Jak oceniają śląscy samorządowcy, rządowe zmiany mogą również zagrozić przewidywanemu terminowi dokończenia budowy całej trasy do Gliwic - w 2012 roku.

W najtrudniejszej sytuacji znalazło się Zabrze, gdzie wkrótce zaczną się prace nad dwoma kolejnymi odcinkami trasy. Miasto w krótkim czasie musiało zapewnić 20,8 mln zł, aby nie stracić ponad 40 mln z montażu, który posłuży sfinansowaniu całego kontraktu, wartego 272 mln zł.

Budowa DTŚ w Gliwicach miała zostać zakończona w 2012, rok wcześniej miał powstać cały liczący 7,6 km odcinek zabrzański.

Plan budowy sześciopasmowej ekspresowej trasy, łączącej główne miasta aglomeracji górnośląskiej, powstał... 24 lata temu. DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku.

Źródło: PAP