W tekście i na zdjęciach umieszczono linki reklamowe naszego partnera
W swoich flagowych modelach Škoda przyszykowała wersję dla każdego kierowcy
Nowe Škody Superb i Kodiaq są dostępne w Polsce już od jakiegoś czasu, ale Czesi cały czas aktualizują swoją ofertę. A ta jest wyjątkowo szeroka, ponieważ Skoda ma teraz jednostki napędowe dla każdego kierowcy. Podstawą jest miękka hybryda 1.5 TSI mHEV o mocy 150 KM. Dostępne są także dużo mocniejsze jednostki 2.0 TSI o mocy 204 i 265 KM. Jeśli ktoś często jeździ w długie trasy, to ma do wyboru jednostki 2.0 TDI o mocy 150 lub 193 KM. Standardem jest automatyczna skrzynia DSG, a w niektórych wersjach dostępny jest napęd 4x4. To nie koniec, ponieważ oba modele mają także hybrydowy napęd nowej generacji. Warto się nim zainteresować zwłaszcza teraz, ponieważ Skoda przyszykowała dla polskich kierowców na 2025 r. nową ofertę. Z niższymi cenami.
To hybryda nowej generacji. Ma 204 KM mocy i zasięg do 120 km
Druga generacja napędu hybrydowego plug-in w modelach Škody łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 1.5 TSI z turbodoładowaniem o mocy 110 kW (150 KM) z silnikiem elektrycznym. Wspólnie generują łączną moc systemową 150 kW (204 KM), przekazywaną na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni DSG. Oprócz standardowych trybów dostępnych w linii Superb (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual), wersja hybrydowa oferuje dwa dodatkowe tryby: E-mode i Hybrid. Gwiazdą w tym napędzie jest zdecydowanie bardzo duży akumulator. Ma aż 25,7 kWh pojemności brutto, składa się z czterech modułów, a inżynierowie umieścili go pod tylnymi siedzeniami. Taka pojemność przekłada się na imponujący zasięg. Według pomiarów WLTP Škoda Superb i Kodiaq są w stanie przejechać nawet 120 km na samym prądzie. Średnie zużycie paliwa to 0,4 l na 100 km. Z kolei 204 KM przekłada się na świetne osiągi. Dla przykładu Škoda Kodiaq PHEV rozpędza się od 0 do 100 km na godz. w 8,4 s.
Kodiaq i Superb mogą skorzystać z szybkiej ładowarki
Kolejna ciekawostka to moc ładowania. Większość pluginów można ładować tylko z prądem zmiennym AC. Superba i Kodiaqa PHEV oczywiście też. Akumulator można w pełni naładować od 0 do 100 proc. w 2,5 godziny przy użyciu domowej ładowarki ściennej (Wallbox) lub punktu ładowania AC o maksymalnej mocy 11 kW. Jednak obie Škody są gotowe także na szybką ładowarkę z prawdziwego zdarzenia. Można je ładować prądem stałym w szybkim trybie DC o mocy do 50 kW, wówczas w 26 minut poziom naładowania możne wzrosnąć z 10 do 80 proc. Podczas jazdy akumulator jest stale doładowywany dzięki rekuperacji, która odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania. Sprawia to, że hybryda nowej generacji w Škodach jest niezwykle elastyczna i sprawdza się w każdych warunkach.