Mają one sprawić, że świat będzie piękniejszy i wolny od spalin. Zapasy ropy systematycznie się kurczą, Unia Europejska wprowadza coraz to bardziej wymyślne i rygorystyczne normy dotyczące emisji CO2 w pojazdach.

Według prognoz niemieckiej firmy Bosch w 2012 roku, co drugi nowy sprzedany samochód, będzie wyposażony w system ograniczający zużycie paliwa Start-Stop. W tym samym czasie Mitsubishi zamierza na poważnie rozpocząć masową produkcję baterii litowo-jonowych (główny akumulator gromadzenia energii elektrycznej) w jednej ze swoich fabryk. Rok 2012 ma być także przełomowy dla marki Renault. Francuzi są zdeterminowani by w tym okresie, notować już pierwsze istotne zyski ze sprzedaży aut elektrycznych.

Rok wcześniej do produkcji seryjnej wejść ma zasilany z gniazdka Opel Ampera, a bratnia marka Chevrolet, wprowadzi w USA osławionego już Volta. Jeszcze szybszy chce być Nissan, który swoje pierwsze, masowe auto kompaktowe zapowiedział na rok 2010. Wice-szef koncernu Renault-Nissan Patrick Pelata przyznaje, że: "(...) auta elektryczne stanowią priorytet zarówno dla francuskiej i japońskiej marki". Prezes koncernu Daimler AG, Dieter Zetsche zafascynowany postępami Mercedesa w budowie modeli z ogniwami paliwowymi, marzy natomiast o "przyszłości z zerową emisją spalin".

Dosłownie i w przenosi branża motoryzacyjna znajduje się pod napięciem, pojawiającym się w różnych typach alternatywnych źródeł napędu. Do rozwiązania zostało jeszcze kilka problemów natury technicznej - np. skomplikowana budowa baterii i póki co, niezadowalające zdolności magazynowania w nich energii, czy jak w przypadku ogniw paliwowych wysokie koszty produkcji. I choć szacuje się, że do 2020 roku auta napędzane na prąd, bądź wytwarzające same prąd do napędu, będą stanowiły zaledwie 3% globalnego rynku, każdy z producentów marzy o roli technologicznego przywódcy eko-aut. Tak jak chociażby kilka lat temu Toyota, która usilnie próbuje przebić się ze swoim hybrydowym modelem o nazwie Prius.

Prezentujemy zestawienie samochodów przyjaznych środowisku, które w ciągu najbliższych lat mają zdominować rynek motoryzacyjny na świecie.

Eko premiery 2009-2018:

2009

Ford Fiesta LPG, Ford Mondeo LPG, Ford Fusion Hybrid (USA), Ford Mercury Milan Hybrid (USA), Kia Forte LPG-Hybrid (Korea), Mercedes E-Smart, Mercedes Klasa B F-Cell, Mercedes Klasa E 200 CGI Start-Stopp, Mercedes Klasa S 400 Hybrid, Opel Astra Ecoflex, Opel Corsa LPG, Opel Meriva LPG, Opel Astra Caravan LPG, Opel Zafira LPG, VW Golf Blue Motion, VW Polo Blue Motion, VW Passat Blue Motion, Peugeot 207 1.6 HDi (99 g/km), Mazda RX-8 Hydrogen (Japonia), Mazda 5 Hydrogen-Hybrid (Japonia).

2010

Audi A3 (99 g/km), Audi A1 (90 g/km), BMW 7er Hybrid, BMW X6 Hybrid, BMW 320 d (109 g/km), Chevrolet Volt, Ford Focus Econetic (99 g), Ford Transit Connect BEV (USA), Honda CR-Z Hybrid, Lexus GS 450h, Lexus LS 600h, Mercedes Elektro Klasa A, Mercedes Klasa E NGT, Mercedes Klasa C i E Start-Stop, Porsche Panamera Hybrid, Porsche Cayenne Hybrid, Mitsubishi i-MiEV, Nissan E-Auto Leaf, Opel - wprowadzanie systemu Start-Stop-Automatik do szerokiej gamy modeli, Peugeot E-Auto, Toyota Auris Hybrid, Toyota Prius Plug-in, Toyota iQ E-Auto, VW Touareg Hybrid,

2011

Audi Q5 Hybrid, Citroen DS5 Hybrid, Ford E-Focus (USA), Honda Jazz Hybrid, Lexus - klasy kompakt, nazwa nie jest jeszcze znana, Mercedes Klasa E Diesel-Hybrid, Opel Ampera, Peugeot 3008 Diesel-Hybrid, Renault Mégane (sedan) wersja elektryczna (Izrael), Renault Kangoo Rapid wersja elektryczna (Dania), Renault Kangoo Be Bop ZE

2012

Audi A3 Hybrid, Audi E-Tron, Citroen E-Auto, Mercedes Plug-in-Hybrid, Smart Electric Drive, Kia - zapowiedź modelu hybrydowego, Volvo Plug-in-Hybrid

2013

VW E-Up, VW z silnikiem o pojemności 1 l., Lexus IS Hybrid, Mercedes Klasa A E-Auto, oraz wersja z F-Cell

2014

BMW E-City-Car, Mercedes SLS E-Auto

2015

Fiat E-Auto, Honda E-Auto, Hyundai Elantra Hybrid

2018

Kia F-Cell