Kolejny kamień milowy. Takiego określenia chętnie używają przedstawiciele Volkswagena w odniesieniu do nowych ID.5 oraz ID.5 GTX. Trudno się dziwić. To przecież pierwsze elektryczne SUV coupe w gamie marki. I pierwsze z gamy ID, które zyskały najnowocześniejsze technologie, które przydadzą się na co dzień.

Volkswagen ID.5 Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Volkswagen ID.5

To nie tylko nowy segment rynku. To nie tylko kolejna konstrukcja na platformie MEB. To także nie tylko połączenie przyjemności z jazdy z neutralnością dla środowiska pod względem emisji dwutlenku węgla. Jozef Kaban, kierujący Volkswagen Design wyjaśnia – „ID.5 to styl nadwozia przyszłości: aerodynamiczny, wyrazisty, sportowy i dzięki MEB, z krótkimi zwisami. W ten sposób udało nam się zapewnić przestronne wnętrze pomimo dynamicznej linii dachu – wcześniej po prostu nie było to możliwe”.

Volkswagen ID.5 Foto: Tomasz Okurowski / Auto Świat
Volkswagen ID.5

Tak przestronnego wnętrza mogą pozazdrościć użytkownicy nie tylko samochodów z nadwoziem coupe. W nowym elektrycznym Volkswagenie o długości 4599 mm (w przypadku GTX długość sięga 4582 mm) wygospodarowano ogromną kabinę. Tak przestronną, że obecni na przedpremierowych pokazach dziennikarze nie kryją zaskoczenia. Z tyłu nawet wysoka osoba bez trudu założy nogę na nogę. Nie musi się nawet schylać. Miejsca nad głową jest zaskakująco dużo i to pomimo tego, że w porównaniu z nadzwyczaj przestronnym elektrycznym Volkswagenem ID.4 linię dachu obniżono. W kabinie oznacza to zaledwie 12 mm mniej przestrzeni. A 12 mm to niewiele. Nawet zwykła bateria AA, jaka służy w dziecięcych zabawkach czy latarkach, mierzy więcej.

ID.5 to także jakże ważny krok w rozwoju technologii wspomagających kierowcę. Jako pierwszy z rodziny ID zyska najnowsze oprogramowanie ID.Software 3.0. Wraz z nim pojawi się udoskonalony pakiet Travel Assist z nową funkcją automatycznej zmiany pasa ruchu. Wystarczy tylko włączyć kierunkowskaz, a samochód nie tylko sprawdzi, czy można bezpiecznie zmienić pas ruchu, ale także wyręczy kierowcę podczas manewru. A to nie wszystko.

Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX Foto: volkswagen / Volkswagen
Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX

Łatwiej zaparkujemy ID.5 i ID.5 GTX. Dzięki Park Assist Plus, jako pierwsze w rodzinie ID zapamiętają miejsca parkowania. Podjeżdżając zatem pod dom czy do pracy samochód jeszcze sprawniej zaparkuje dzięki zapamiętanej lokalizacji i wszelkich danych o wybranym miejscu. Prócz tego samochód sam ostrzeże o różnych zagrożeniach drogowych. Zadbano o kolejną generację wzajemnej łączności między autami (Car2X) i funkcję ostrzegania na lokalnych drogach m.in. o gorszej nawierzchni i braku poziomych linii.

Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX Foto: volkswagen / Volkswagen
Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX

Nowe oprogramowanie w odmianie 3.0 to także jeszcze wygodniejsze sterowanie. Prócz zmodyfikowanego interfejsu zestawu multimedialnego dodano jeszcze naturalne sterowanie głosem wraz (aktywacja poprzez Cześć ID) i wygodny dostęp do informacji przechowywanych w chmurze. Podróżując elektrycznym Volkswagenem, zawsze będziemy dobrze poinformowani.

Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX Foto: volkswagen / Volkswagen
Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX

Bez względu na to jak duży dystans mamy do pokonania możemy zawsze liczyć na ogromną przyjemność z jazdy. Volkswageny ID.5 i ID.5 GTX to świetnie wyciszone samochody z pojemną baterią 77 kWh. Zależnie od wybranej wersji samochodu przejedziemy do 490 km (usportowiony ID.5 GTX z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 299 KM) lub nawet do 520 km (ID.5 z napędem na jedną oś). A gdy trzeba będzie doładować akumulatory, to wówczas można liczyć na bardzo szybkie ładowanie z mocą do 135 kW. Co więcej, będzie to wyjątkowo komfortowe ładowanie. Już w przyszłym roku na stacjach Ionity nabywcy elektrycznych Volkswagenów skorzystają z usługi Plug & Charge. Nie potrzebujemy wówczas żadnej karty czy aplikacji. Ładowarka automatycznie rozpozna nasz samochód, a opłata będzie naliczana w ramach okresowych rozliczeń. Tak wygodnie jeszcze nie było.

W zależności od wariantu i wersji zużycie energii wynosi od 15,4 kWh/100 km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego), emisja CO2 0 g/km. Zużycie energii zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. Szczegóły dot. WLTP, czasu ładowania i zasięgu sprawdź na stronie www.volkswagen.pl. Systemy bezpieczeństwa działają wyłącznie w ramach ich technologicznych granic i nadal niezbędne jest zachowanie należytej ostrożności przez kierowcę. Kierowca musi być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Systemy wspomagające nie zwalniają go z odpowiedzialności za zachowanie szczególnej ostrożności.