Auto Świat Wiadomości Aktualności EuroNCAP: ponowna klęska Voyagera

EuroNCAP: ponowna klęska Voyagera

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Największą niespodzianką styczniowej rundy testów zderzeniowych został Chrysler Voyager

EuroNCAP: ponowna klęska Voyagera
Auto Świat
EuroNCAP: ponowna klęska Voyagera

Samochód zaskoczył nawet samych komisarzy EuroNCAP - niestety negatywnie. Po raz pierwszy Chryslera Voyagera poddano testom zderzeniowym w roku 1999. Już ówczesne dwie gwiazdki za ochronę pasażerów i jedna za ochronę pieszych nie były zbyt dobrym wynikiem, ale wtedy większość samochodów w kategorii MPV uzyskiwała podobne wyniki.

Jednak kilka lat minęło i do deformowalnej bariery uderzyła aktualna wersja MPV Chrysler Voyager. Wynik? Prawie taki sam, jak w roku 1999. Organizacja EuroNCAP była na tyle rozczarowana wynikami Voyagera, że wysłała komunikat prasowy, w którym ostro skrytykowała podejście firmy Chrysler i zaakcentowała pozytywny rozwój w zakresie bezpieczeństwa samochodów innych producentów.

Chrysler Voyager pierwotnie uzyskał dwie gwiazdki w zakresie bezpieczeństwa pasażerów, uzyskując 3 pkt za zderzenie czołowe (19 % z całości) i 17 pkt (94 %) za zderzenie boczne. W podsumowaniu Voyager uzyskał więc dostateczną ilość punktów, by otrzymać 3 gwiazdki za bezpieczeństwo pasażerów, jednak Chrysler nie uzyskał minimalnej ilości punktów za zderzenie czołowe, tak więc ostatecznie obniżono końcowy wynik o jedną gwiazdkę.

EuroNCAP na podstawie dalszych pomiarów, które wskazały nadmierne obciążenie klatki piersiowej kierowcy, zdecydowało się na odebranie także drugiej gwiazdki. Tak więc Chrysler Voyager uzyskał zaledwie jedną gwiazdkę w zakresie ochrony pasażerów. Niektóre części deski rozdzielczej zagrażają kolanom kierowcy, a pedał gazu przesunął się po zderzeniu o 288 mm.

Organizacja EuroNCAP w komunikacie podkreśla, że pierwotnie przetestowano Voyagera z lewostronnym układem kierowniczym, który w wyposażeniu podstawowym oferuje poduszkę powietrzną chroniącą kolana. W Wielkiej Brytanii sprzedawana jest jednak wersja z prawostronnym układem kierowniczym bez poduszki powietrznej chroniącej kolana w wyposażeniu podstawowym. EuroNCAP przeprowadziła więc dodatkowy test z brytyjską odmianą Voyagera, a jego wyniki wykorzystano w ostatecznej ocenie.

Wersja z lewostronnym układem kierowniczym dzięki dodatkowemu airbagowi uzyskała 9 pkt za zderzenie czołowe zamiast trzech w wypadku wersji prawostronnej (teoretycznie Chrysler uzyskałby więc 4 gwiazdki za ochronę pasażerów). Organizacja umożliwiła firmie Chrysler udowodnić, że wersje z prawo- i lewostronnym układem kierowniczym oferują taki sam poziom bezpieczeństwa, niestety Chrysler nie był w stanie przedłożyć odpowiednich dowodów.

Chrysler Voyager nie uzyskał żadnej gwiazdki za ochronę pieszych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków