Do 2 lipca IH otrzymała wyniki dotyczące 1003 próbek paliw pobranych na 504 stacjach oraz 66 próbek z 27 hurtowni. Łącznie 182 próbki (88 oleju napędowego i 94 benzyny) nie spełniały wymagań jakościowych określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z 23 grudnia 2003 roku.Najczęściej kwestionowanymi parametrami w benzynach była liczba oktanowa motorowa, prężność par, skład frakcyjny oraz zawartość benzenu i siarki. W oleju napędowym norm nie trzymały: gęstość, skład frakcyjny i zawartość siarki. Jakie konsekwencje dla silnika może mieć zaniżanie powyższych norm? "Zmniejsza się moc silnika, jego elastyczność, rośnie spalanie, mogą pojawić się kłopoty z rozruchem ciepłej lub zimnej jednostki" mówi Andrzej Kulczycki, dyr. Centralnego Laboratorium Naftowego. Specjaliści Inspekcji Handlowej podkreślają, że na wielu stacjach próbka paliwa nie spełniała kilku parametrów jakościowych.Przekroczenia norm określonych w Rozporządzeniu sięgały od kilku do kilkunastu procent. Szczególnie "wyróżniła się" stacja paliw FHU w Częstochowie przy ulicy Równoległej, na której zawartość siarki wynosiła 6052 mg/kg przy dopuszczalnym maks. poziomie 350 mg/kg.Niepokojące jest, że wielu nieuczciwych sprzedawców, do których trafili pracownicy Inspekcji Handlowej w 2003 roku, wciąż oszukuje klientów - na 75 stacji skontrolowanych ponownie w 2004 roku 28 w dalszym ciągu oferowało paliwo o zaniżonej jakości. W tym roku IH sprawdzała też jakość paliw w hurtowniach. Na 66 pobranych próbek 20 nie spełniało norm.Lista skontrolowanych stacji do pobrania (źródło http://www.uokik.gov.pl): http://autoswiat.redakcja.pl/download/20040708_lista_stacji.xlsWięcej na stronie: http://www.uokik.gov.pl/index.php?id=p_news&obid=2498