Zmian zapowiada się sporo. Oczywiście wszystkie wymagają jeszcze szczegółowego uściślenia i opracowania, ale ogólne kierunki zostały już nakreślone.

Zmiany wprowadzane będą w różny sposób: niektóre mają obowiązywać już w niedalekiej przyszłości, inne - dopiero na kilka lat.

Oto najważniejsze kierunki, nakreślone przez działaczy Międzynarodowej Federacji.

Formuła 1

Najważniejsze jest zdanie, które znalazło się w komunikacie: "wszystkie założenia będą rozwijane w szczegółach przy ścisłej współpracy z zespołami i producentami"...

Zmiany obejmują: wydajność silnika (ograniczenie mocy), oporu (zezwolenie na używanie ruchomych elementów aerodynamicznych), odzyskiwania energii (podczas hamowania i oddawana na przednia i tylna oś podczas przyspieszania), paliwa (ilości paliwa, jaka będzie mogła zostać zużyta podczas wyścigu), wyprzedzania (nowe zasady dotyczące aerodynamiki zmniejszą siłę dociskającą o połowę).

Proponowane zasady techniczne:- czterocylindrowe silniki o pojemności 1,3 – 1,5- litra;- brak ograniczenia prędkości obrotowej lub dodatkowego doładowania;- stosunku przepływu energii 300 kW, włączając w to odzyskanie energii z wydechu;- 200 kW odzysku energii hamulców przedniej i tylnej osi;- 400 –600 kJ energii możliwej do oddania na prostych;- biopaliwo spełniające normy pomp paliwa;- dostarczane przez FIA płyty podłogowe i być może inne elementy aerodynamiczne;- redukcja siły dociskającej z sezonu 2007 o 50 procent;- dostosowywane, regulowane skrzydła oraz system chłodzenia;- automatyczne dostosowywanie siły dociskającej w chwili, gdy jedzie się za drugim bolidem;- czasy okrążeń i prędkości utrzymane na poziomie tych z sezonu 2009;- ponad 50- procentowa redukcja zużycia paliwa.

Obniżeniu kosztów służyć mają:- standaryzację części;- homologację części i montażu;- ograniczenia materiałowe;- przedłużona żywotność części;- ograniczenia w personelu i pracy podczas wyścigów;- ograniczenia w użyciu niektórych urządzeń (np. tunelu aerodynamicznego).

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Najważniejszą decyzją jest ograniczenie liczby rund mistrzostw do dwunastu. Ma to już nastąpić w 2009 roku!

Sprawa zostanie przeanalizowana i powróci pod obrady podczas posiedzenia w październiku.

Od 2012 roku samochody WRC maja zostać zastąpione pojazdami z napędem 4x4 i silnikiem turbo grupy N oraz Super 2000. Wprowadzone zostaną dodatkowe zmiany mające na celu zmniejszenie kosztów.

W drugiej części tegorocznego sezonu, poszczególne rundy Mistrzostw Świata nie mogą być przeprowadzane bez systemu trackingowego zapewniającego bezpieczeństwo uczestników.

Co to oznacza dla nas? Prawdopodobnie utratę szans na organizację Mistrzostw Świata po roku 2009! Kontrkandydatów będzie bowiem zbyt wielu.

Ale jednocześnie - być może - szansę na organizacje mistrzostw w przyszłym sezonie. Bo FIA może uznać, że nam sie należy za upór i w uznaniu dyplomatycznych starań, wzmocnionych dobrą organizacja...

Ale o wszystkim przekonamy się w październiku!

Źródło: Formuła 1, WRC