Na początku roku w salonach pojawi się Fiat 500 i Panda z nowym układem napędowym typu Mild Hybrid, łączącym trzycylindrowy silnik 1.0 z rodziny FireFly o mocy 70 KM z 12-woltowym elektrycznym BSG (Belt integrated Starter Generator) i baterią litową. W porównaniu do wersji 1.2 Fire o mocy 69 KM, układ Mild Hybrid redukuje zużycie paliwa, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 - według Fiata średnio od 20 do nawet 30 proc. Tak duże oszczędności można jednak uzyskać tylko w przypadku Pandy Cross, producent nie podał jeszcze danych dla pozostałych wersji.
Dzięki temu rozwiązaniu udało się spełnić normę Euro 6D Final bez obniżania osiągów samochodu. Dodatkowo nowe wersje Fiata 500 i Pandy mogą liczyć na obniżoną akcyzę.
Fiata 500 i Panda Mild Hybrid – hybrydowo i ekologicznie
Serię specjalną można rozpoznać po napisie „Hybrid”, umieszczonym z tyłu samochodu, oraz logo w kształcie litery „H” na środkowym słupku. Na początku do sprzedaży trafią specjalne wersje „Launch Edition”, w których elementy wnętrza i tapicerki wykonane są z materiałów z plastiku pochodzącego z recyklingu (10 proc. pochodzi z oczyszczania mórz, a 90 proc. z lądu).
By uzyskać wspomniany materiał, należy najpierw przekształcić plastik w płatki PET, później z tych płatków wytworzyć przędzę, z której produkowane są tkaniny. Ten „zielony proces", oparty na oszczędności wody i energii, kończy się zastosowaniem ekologicznych barwników i wykończeń. Tym zabiegiem Fiat chce przyciągnąć ludzi, dla których ważne są także kwestie ochrony środowiska.
Fiata 500 Mild Hybrid i Panda Mild Hybrid – jak działa technologia Mild Hybrid?
Napęd Mild Hybrid, który opiera się na popularnym litrowym, trzycylindrowym silniku Fire wyprodukowanym w liczbie ponad 30 milionów sztuk. Jednostka generuje moc 70 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 92 Nm przy 3500 obr./min. Tosilnik o wysokim stopniu sprężania (12:1), co przekłada się na lepszą wydajność cieplną. Jest także dość lekki – waży zaledwie 77 kg.
System BSG, oparty na 12-woltowym generatorze, jest zamontowany bezpośrednio na silniku i obsługiwany przez pasek napędzający również mechanizmy pomocnicze. System pozwala na odzyskanie energii podczas hamowania i zwalniania, przechowywanie jej w akumulatorze litowym o pojemności 11 Ah i wykorzystanie przy maksymalnej mocy 3600 W do ponownego uruchomienia silnika w trybie Stop&Start i wspomagania go podczas przyspieszania.
Dzięki tej technologii silnik spalinowy wyłącza się nawet przy prędkościach poniżej 30 km/h. W momencie zmiany biegu na neutralny wskaźnik na desce rozdzielczej, który wyświetla informacje o układzie hybrydowym, podpowiada kierowcy, kiedy to zrobić. W tym trybie akumulator litowy zasila wszystkie niezbędne funkcje.
Napęd Mild Hybrid Fiata Pandy Cross i 500 zestawiony jest z najnowszą wersją manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów. W autach pojawiły się także nowe łożyska i uszczelki o niskim współczynniku tarcia, zastosowano też specjalny smar. Wszystko po to aby ograniczyć opory toczenia.
Nowe wersje Fiata 500 i Pandy z oznaczeniem Hybrid na klapach w specjalnej wersji Launch Edition można będzie już za chwilę zamówić w salonach włoskiej marki na terenie całej Europy. Polskie ceny nie są jednak jeszcze znane.