Logo
WiadomościAktualnościFinał budowy nowej zakopianki. Kierowcy zyskają dwie jezdnie, ale szybko nie pojadą

Finał budowy nowej zakopianki. Kierowcy zyskają dwie jezdnie, ale szybko nie pojadą

Dobiega końca budowa najwyżej położonej w Polsce inwestycji realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawca trasy Rdzawka — Nowy Targ, czyli części popularnej zakopianki, położył już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na odcinku o długości 14,4 km. Cały budowany fragment będzie miał nieco ponad 16 km.

Drogowcy położyli już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ
GDDKiA
Drogowcy położyli już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ
  • Budowa najwyżej realizowanej obecnie inwestycji drogowej w Polsce, zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem, dobiega końca
  • Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i ominie dwie miejscowości, w których często pojawiają się korki
  • Droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową, co oznacza, że kierowcy muszą przygotować się na więcej ograniczeń
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

W 92 proc. jest zaawansowana budowa odcinka zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w wielu miejscach, np. między Obidową a Nowym Targiem, inwestycja jest już niemal gotowa. Trasa poprowadzona została nowym śladem, na zachód od obecnie używanej drogi krajowej DK47.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Drogowcy położyli ostatnią warstwę asfaltu, trasa ma być gotowa jesienią

W ostatnim czasie wykonawca inwestycji położył już finalną, trzecią warstwę asfaltu na 14,4-kilometrowym odcinku powstającej trasy Rdzawka — Nowy Targ. Cała budowana droga będzie miała 16,1 km długości i jest najwyżej położoną w Polsce inwestycją obecnie realizowaną przez GDDKiA — w okolicy węzła Obidowa znajduje się na wysokości 800 m n.p.m. Otwarcie trasy planowane jest w październiku br.

Docelowo powstająca trasa pozwoli m.in. ominąć dwie miejscowości, tj. Klikuszową i Nowy Targ, w których często pojawiają się korki, szczególnie odczuwalne w sezonach turystycznych. GDDKiA podkreśla, że dzięki wybudowaniu nowego odcinka cała droga między Krakowem i Zakopanem będzie dwujezdniowa i na obu jezdniach będą wyznaczone po dwa pasy ruchu.

W 25 proc. trasa będzie prowadziła mostami, wiaduktami i estakadami

Na całym odcinku pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, wiaduktów i estakad. GDDKiA zwraca uwagę, że to niedużo, jak na górski, zróżnicowany wysokościowo teren, przez który prowadzi trasa. W rzeczywistości obiekty inżynieryjne zajmują aż jedną czwartą realizowanej inwestycji.

"Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu" — dodaje GDDKiA.

Nowa zakopianka nie będzie drogą ekspresową

Drogowcy zwracają uwagę, że wbrew powtarzanym informacjom, droga między Rdzawką i Nowym Targiem nie będzie miała statusu drogi ekspresowej. To oznacza, że w zależności od odcinka najwyższa dopuszczalna prędkość wyniesie tu 100 km/h, a ponadto kierowcy muszą przygotować się na ostrzejsze zakręty oraz bardziej strome zjazdy i podjazdy. Oprócz tego na znajdziemy tu znaków E-20, czyli tablic węzłów drogowych, a trzeba liczyć się z obecnością przystanków autobusowych oraz wjazdów i zjazdów na drogę poza węzłami.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji