Auto Świat Wiadomości Aktualności Finał budowy nowej zakopianki. Kierowcy zyskają dwie jezdnie, ale szybko nie pojadą

Finał budowy nowej zakopianki. Kierowcy zyskają dwie jezdnie, ale szybko nie pojadą

Dobiega końca budowa najwyżej położonej w Polsce inwestycji realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawca trasy Rdzawka — Nowy Targ, czyli części popularnej zakopianki, położył już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na odcinku o długości 14,4 km. Cały budowany fragment będzie miał nieco ponad 16 km.

Drogowcy położyli już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ
GDDKiA
Drogowcy położyli już ostatnią, trzecią warstwę asfaltu na 14,4 km budowanej trasy Rdzawka – Nowy Targ
  • Budowa najwyżej realizowanej obecnie inwestycji drogowej w Polsce, zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem, dobiega końca
  • Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i ominie dwie miejscowości, w których często pojawiają się korki
  • Droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową, co oznacza, że kierowcy muszą przygotować się na więcej ograniczeń
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

W 92 proc. jest zaawansowana budowa odcinka zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w wielu miejscach, np. między Obidową a Nowym Targiem, inwestycja jest już niemal gotowa. Trasa poprowadzona została nowym śladem, na zachód od obecnie używanej drogi krajowej DK47.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Drogowcy położyli ostatnią warstwę asfaltu, trasa ma być gotowa jesienią

W ostatnim czasie wykonawca inwestycji położył już finalną, trzecią warstwę asfaltu na 14,4-kilometrowym odcinku powstającej trasy Rdzawka — Nowy Targ. Cała budowana droga będzie miała 16,1 km długości i jest najwyżej położoną w Polsce inwestycją obecnie realizowaną przez GDDKiA — w okolicy węzła Obidowa znajduje się na wysokości 800 m n.p.m. Otwarcie trasy planowane jest w październiku br.

Docelowo powstająca trasa pozwoli m.in. ominąć dwie miejscowości, tj. Klikuszową i Nowy Targ, w których często pojawiają się korki, szczególnie odczuwalne w sezonach turystycznych. GDDKiA podkreśla, że dzięki wybudowaniu nowego odcinka cała droga między Krakowem i Zakopanem będzie dwujezdniowa i na obu jezdniach będą wyznaczone po dwa pasy ruchu.

W 25 proc. trasa będzie prowadziła mostami, wiaduktami i estakadami

Na całym odcinku pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, wiaduktów i estakad. GDDKiA zwraca uwagę, że to niedużo, jak na górski, zróżnicowany wysokościowo teren, przez który prowadzi trasa. W rzeczywistości obiekty inżynieryjne zajmują aż jedną czwartą realizowanej inwestycji.

"Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu" — dodaje GDDKiA.

Nowa zakopianka nie będzie drogą ekspresową

Drogowcy zwracają uwagę, że wbrew powtarzanym informacjom, droga między Rdzawką i Nowym Targiem nie będzie miała statusu drogi ekspresowej. To oznacza, że w zależności od odcinka najwyższa dopuszczalna prędkość wyniesie tu 100 km/h, a ponadto kierowcy muszą przygotować się na ostrzejsze zakręty oraz bardziej strome zjazdy i podjazdy. Oprócz tego na znajdziemy tu znaków E-20, czyli tablic węzłów drogowych, a trzeba liczyć się z obecnością przystanków autobusowych oraz wjazdów i zjazdów na drogę poza węzłami.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków