- Budowa najwyżej realizowanej obecnie inwestycji drogowej w Polsce, zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem, dobiega końca
- Trasa będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i ominie dwie miejscowości, w których często pojawiają się korki
- Droga między Rdzawką a Nowym Targiem nie będzie drogą ekspresową, co oznacza, że kierowcy muszą przygotować się na więcej ograniczeń
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W 92 proc. jest zaawansowana budowa odcinka zakopianki między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w wielu miejscach, np. między Obidową a Nowym Targiem, inwestycja jest już niemal gotowa. Trasa poprowadzona została nowym śladem, na zachód od obecnie używanej drogi krajowej DK47.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDrogowcy położyli ostatnią warstwę asfaltu, trasa ma być gotowa jesienią
W ostatnim czasie wykonawca inwestycji położył już finalną, trzecią warstwę asfaltu na 14,4-kilometrowym odcinku powstającej trasy Rdzawka — Nowy Targ. Cała budowana droga będzie miała 16,1 km długości i jest najwyżej położoną w Polsce inwestycją obecnie realizowaną przez GDDKiA — w okolicy węzła Obidowa znajduje się na wysokości 800 m n.p.m. Otwarcie trasy planowane jest w październiku br.
- Przeczytaj także: GDDKiA podpisała umowę na budowę kolejnego odcinka S12. Na finał musimy poczekać ponad 3,5 roku
Docelowo powstająca trasa pozwoli m.in. ominąć dwie miejscowości, tj. Klikuszową i Nowy Targ, w których często pojawiają się korki, szczególnie odczuwalne w sezonach turystycznych. GDDKiA podkreśla, że dzięki wybudowaniu nowego odcinka cała droga między Krakowem i Zakopanem będzie dwujezdniowa i na obu jezdniach będą wyznaczone po dwa pasy ruchu.
W 25 proc. trasa będzie prowadziła mostami, wiaduktami i estakadami
Na całym odcinku pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem powstało 27 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, wiaduktów i estakad. GDDKiA zwraca uwagę, że to niedużo, jak na górski, zróżnicowany wysokościowo teren, przez który prowadzi trasa. W rzeczywistości obiekty inżynieryjne zajmują aż jedną czwartą realizowanej inwestycji.
"Na nowej zakopiance jest 12 wiaduktów i estakad, z których każdy ma długość ponad 100 m. Najdłuższy obiekt powstał w Lasku. Ma 687 m długości, a jezdnia biegnie na nim nawet 24 m nad ziemią. Druga pod tym względem konstrukcja ma 527 m i przebiega nad rzeką Czarny Dunajec i ul. Ludźmierską w Nowym Targu" — dodaje GDDKiA.
Nowa zakopianka nie będzie drogą ekspresową
Drogowcy zwracają uwagę, że wbrew powtarzanym informacjom, droga między Rdzawką i Nowym Targiem nie będzie miała statusu drogi ekspresowej. To oznacza, że w zależności od odcinka najwyższa dopuszczalna prędkość wyniesie tu 100 km/h, a ponadto kierowcy muszą przygotować się na ostrzejsze zakręty oraz bardziej strome zjazdy i podjazdy. Oprócz tego na znajdziemy tu znaków E-20, czyli tablic węzłów drogowych, a trzeba liczyć się z obecnością przystanków autobusowych oraz wjazdów i zjazdów na drogę poza węzłami.