- GDDKiA podpisała dwie kolejne umowy na odcinki drogi ekspresowej S10: Stargard – Suchań i Recz – Cybowo
- Wartość podpisanych dotąd umów przekroczyła już 3,6 mld zł. Trasa ze Szczecina do Warszawy będzie mieć łącznie 410 km
- Według harmonogramu budowa nowych odcinków ruszy jeszcze w 2025 r. Wiemy, kiedy trasa ma zostać oddana kierowcom
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W ubiegłym tygodniu GDDKiA podpisała dwie umowy na budowę odcinków drogi ekspresowej S10: Stargard – Suchań oraz Recz – Cybowo. Tym samym liczba zawartych kontraktów wzrosła do sześciu z planowanych ośmiu na obejmującym łącznie ponad 113 km trasy S10 odcinku Szczecin – Piła. Wartość podpisanych dotąd umów przekroczyła już 3,6 mld zł.
Trasa S10 – GDDKiA podpisała dwie nowe umowy. Kiedy ruszy budowa?
Pierwsza z umów dotyczy odcinka o długości 13,8 km (Stargard – Suchań), który zrealizuje firma Budimex za kwotę 450,38 mln zł. Drugi odcinek, o długości 15,68 km (Recz – Cybowo), za kwotę 647 mln zł zbuduje konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Dwie brakujące umowy, dotyczące odcinków Szczecin Kijewo – Zdunowo oraz Łowicz Wałecki – Piecnik, czekają na rozstrzygnięcia sądowe po zaskarżeniu wyroków Krajowej Izby Odwoławczej przez wykonawców.
Budowa obu nowych odcinków została wpisana w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. i będzie prowadzona w formule "Projektuj i buduj". Wykonawcy mają teraz 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję ZRID. Procedowanie decyzji ma zająć siedem miesięcy, a prace w terenie kolejne 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Budowa powinna zatem ruszyć pod koniec 2025 r., a kierowcy będą mogli korzystać z nowych odcinków trasy w 2028 r.
Trasa S10 ułatwi życie i kierowcom, i mieszkańcom
Nowa droga ekspresowa S10 odciąży miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, takie jak Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, w którym 30 proc. stanowią pojazdy ciężarowe. Kierowcy zyskają dzięki wyższej średniej prędkości jazdy, co skróci czas przejazdu aż o 40 minut.
Inwestycja rozpoczyna się od końca obwodnicy Stargardu, czyli węzła drogowego Stargard Wschód. Trasa biegnie obok obecnej DK10, po jej północnej stronie. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie powstanie węzeł drogowy. Na trasie zaplanowano osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne.
Na odcinku Recz – Cybowo trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz i będzie przebiegać na północ od istniejącej DK10. W rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Odcinek zakończy się za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo. W ramach inwestycji powstanie 14 obiektów mostowych, w tym sześć wiaduktów, most, trzy przejścia dolne i cztery przejścia górne dla dużych zwierząt, a także 47 przesmyków dla płazów i małych zwierząt.
Docelowo trasa S10 połączy Szczecin z Warszawą. Kiedy?
Finalnie droga ekspresowa S10 uzyska długość 410 km i połączy Szczecin z Warszawą, przebiegając przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Nowa S10 będzie alternatywnym szlakiem transportowym na północ od autostrady A2, łącząc Pomorze Zachodnie z Wielkopolską, Kujawami i Mazowszem.
Obecnie kierowcy korzystają z kilku odcinków S10, w tym obwodnicy Wyrzyska oraz odcinków Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe. W realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe, gdzie trwają prace nad uzyskaniem decyzji ZRID. W przygotowaniu są również odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Droga ekspresowa S10 to kluczowy projekt infrastrukturalny, który znacząco poprawi komunikację między Zachodnim Pomorzem a centrum kraju.