Napięta atmosfera między Astonem Martinem a Fiskerem zaczęła się kilka tygodni temu. Władze brytyjskiej marki nie wytrzymały i po publikacji zdjęć szpiegowskich nowego coupe amerykańskiej firmy poprosiły ją w oficjalnym piśmie o opóźnienie premiery auta i zmianę linii nadwozia. Na jakiej podstawie? Otóż zdaniem Astona, Fisker Force 1 wygląda niemalże identycznie jak model DB10 stworzony specjalnie na potrzeby filmu o przygodach Jamesa Bonda "Spectre".

{ "uuid": "515b64be-9a3a-5e09-acfd-95dc0a44fad8", "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "Producent" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjU7MDA_/0db5890841d1dad1f09f4bbc4064962d.jpg", "caption": "Aston Martin DB10", "size": { "height": 605, "width": 1046, "bytes": 379303 }, "contentSources": [ { "idref": "788c39d5-dfe4-583e-b450-0f70c4965e5e", "uuid": "788c39d5-dfe4-583e-b450-0f70c4965e5e", "name": "Producent" } ], "available": { "start": "2017-12-22 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "0db5890841d1dad1f09f4bbc4064962d" }, "asyncAdSlot": null } Aston Martin DB10 Foto: Producent
Aston Martin DB10

Linia obrony Fiskera była bardzo oczywista. Amerykańska firma odrzuciła zarzuty Brytyjczyków. Jej przedstawiciele zaprzeczyli jakoby między autami występowało uderzające podobieństwo. Zdaniem prawników Fiskera wnioski Astona są o tyle nieuprawnione, że zostały sformułowane na podstawie nadwozia pojazdu w wersji testowej. Jego kształt nie musi oddawać wyglądu auta fabrycznego.

W ramach obrony Fisker zaprezentował porównanie zdjęcia Astona DB10 ze szkicem modelu Force 1. Prawnicy amerykańskiej firmy nie widzą praktycznie żadnych podobieństw między autami. My - jeżeli mamy być szczerzy - na tym poziomie nie jesteśmy w stanie wskazać zasadniczych różnic. To jednak nie zmienia faktu, że Henrik Fisker oskarżył Astona Martina o działanie na niekorzyść jego firmy i na mocy pozwu sądowego zażądał odszkodowania o wartości minimum 100 milionów dolarów (ok. 400 mln zł).

{ "uuid": "af4ab585-d006-53c5-96fb-35a099261ed6", "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NzA7MDA_/631ecee35b984b6afe2888d492977d88.jpg", "caption": "Aston Martin/ Force1", "size": { "height": 960, "width": 1440, "bytes": 123513 }, "contentSources": [ { "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe" } ], "available": { "start": "2018-01-12 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpg", "ocdn": "631ecee35b984b6afe2888d492977d88" }, "asyncAdSlot": null } Aston Martin/ Force1
Aston Martin/ Force1

Henrik Fisker jednocześnie zaznaczył, że działania Astona są złośliwe, a wynikają w głównej mierze z zazdrości. To Fisker stworzył dla Brytyjczyków nadwozia dwóch sprzedażowych hitów - modelu DB9 i V8 Vantage. Duńczyk twierdzi, że gdy odszedł z firmy, a ta nie była w stanie powtórzyć sukcesu, zaczęła poszukiwać na niego haka. Czy to nie czasem wersja mocno naciągana?