Amerykańscy klienci, którzy dotychczas preferowali duże SUVy, powracają do aut z bardziej tradycyjnych segmentów, ewentualnie wybierają crossovera. Jak pokazały badania konsumenckie 73 procent właścicieli auta kategorii SUV jest zainteresowanych napędem na cztery koła również w swoim przyszłym samochodzie. Wzrastająca cena paliwa zmusza ich przy tym szukać alternatywnych rozwiązań. Ford chce być przygotowany na ten nowy trend i od roku 2007 planuje roczną produkcję pół miliona samochodów z napędem na wszystkie koła.
W listopadzie na rynku północnoamerykańskim pojawi się ważna nowość Forda, która będzie walczyła w najszybciej rosnącym segmencie rynku USA – crossoverach. Oczekuje się, że auta kategorii CUV staną się do końca dekady przy sprzedaży 3 milionów sztuk rocznie największym segmentem amerykańskiego rynku samochodowego. Crossoverami zainteresowane są dwie grupy klientów. Wcześniejsi właściciele tradycyjnych samochodów osobowych, którym marzy się przestronniejsze i praktyczniejsze wnętrze w połączeniu z atutami napędu na cztery koła, drugą grupę tworzą właściciele SUVów, którzy szukają oszczędniejszego i zwrotniejszego auta. Nowy Ford Edge zainteresuje obie grupy, tak więc jego zadaniem jest zatrzymać dotychczasowych klientów Forda, a zarazem przyciągnąć nowych nabywców.
Fordowi z jeszcze jednego powodu zależy na sukcesie modelu Edge. Design tego crossovera pokazuje bowiem stylistykę, w jakiej zaprojektowane będą wszystkie modele Forda w najbliższej przyszłości, przy czym pierwszym autem z charakterystycznym chromowanym grillem był debiutujący w zeszłym roku sedan Fusion. Według Petera Horburiego, głównego projektanta Forda dla Ameryki Północnej, rzucająca się w oczy chromowana maska z trzema poziomymi listwami i kanciaste przednie lampy mają jednoznacznie wskazywać na amerykańskie pochodzenie Fordów. Sportowy charakter Forda Edge zapewniają koła w narożnikach nadwozia, wysoka linia okien, ostro ścięta przednia szyba i opadające tylne okno ze spojlerem.
Pięciomiejscowe wnętrze z dużymi oknami zainspirowane jest nowoczesnymi loftami. Edge można wyposażyć w duży panoramiczny dach, który można częściowo otworzyć. Adaptacyjność wnętrza zapewnia składany fotel pasażera z przodu, dzięki czemu w aucie można przewozić przedmioty o długości do 2,5 m. W wyposażeniu może się dalej znaleźć nawigacja DVD z radiem satelitarnym Sirius z dwoma 8-calowymi wyświetlaczami ukrytymi w podsufitce (alternatywnie 7-calowymi zamontowanymi w zagłówkach) dla podróżujących z tyłu.
Edge napędzany jest widlastym 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3,5 l i mocy 265 KM, który napędza wszystkie koła poprzez 6-biegową skrzynię automatyczną. Konstrukcja podwozia wykorzystuje przednie zawieszenie MacPherson i tylną konstrukcję wielowahaczową. Standardowy system stabilizacji toru jazdy RSC (Roll Stability Control) pobiera informacje z dwóch czujników żyroskopowych, analizujących jak boczne, tak podłużne przechyły.
Ford Edge będzie produkowany w kanadyjskim zakładzie Forda w Oakville.
Galeria zdjęć
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu
Ford Edge: ambasador nowego designu