Do Europy trafia w końcu także średniej wielkości amerykański SUV Ford Explorer, źle kojarzony z powodu problemów ze stabilnością i częstym wywracaniem się. Nowa generacja oficjalnie zaprezentowała się na targach motoryzacyjnych w Moskwie, by jeszcze bardziej wspomóc rosnącą sprzedaż Forda w Rosji – w tym roku oczekuje się sprzedaż ok. 120 tys. samochodów, czyli dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku. Jest to debiut aktualnej generacji Explorera na Starym Kontynencie i jest bardzo prawdopodobne, że z Rosji Explorery trafią również na rynki zachodnie.

Aktualny model Forda Explorer sprzedawany jest w USA w czterech wersjach XLS, XLT, Eddie Bauer i Limited. W standardowym wyposażeniu nie brakuje klimatyzacji, centralnego zamka z pilotem, elektrycznie regulowanych lusterek, odtwarzacza CD oraz ARP. Podstawowa wersja ma napęd wyłącznie na tylną oś. Do dyspozycji są dwa silniki – sprawdzony widlasty 6-cylindrowiec 4,0 l SOHC o mocy 209 KM zblokowany z 5-stopniowym automatem, który przeznaczony jest dla modeli podstawowych oraz 3-zaworowy 8-cylindrowiec 4,6 l SOHC Northstar o mocy 292 KM, który poprzez 6-stopniową skrzynię automatyczną napędza wszystkie koła.