Podczas gdy dotychczasowa generacja była raczej konserwatywna, model wchodzący na rynek cechuje się wyraźną i dynamiczną stylistyką nawiązującą do większych modeli Forda. Pozytywną wiadomością jest spadek masy o 40 kg przy zachowaniu prawie takich samych rozmiarów zewnętrznych. Usztywnione nadwozie osadzono na platformie podwoziowej nowej Mazdy 2. Bagażnik o pojemności 295 l należy w tej klasie do czołówki.

Nowy Ford Fiesta będzie w zależności od wersji oferować przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, a nawet airbag kolanowy kierowcy. Auto otrzyma również nowy system informacyjny z 89-milimetrowym wyświetlaczem, przycisk rozrusznika, system key-less entry czy tempomat. W ofercie znajdą się dwie nowe wersje – 1,6 Duratec TI-VCT i oszczędna 1,6 TDCi EcoNetic.

Ford Fiesta - silniki benzynoweSilnik1,25 (44 kW)1,25 (60 kW)1,4 (A)1,6 TI-VCTPojemność skokowa [cm3]1242124213881596Cylindrów/zaworów4/24/-4/-4/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]44 (60)/600060 (82)/580071 (96)/575088 (120)/6000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]109/-114/-128/-152/-Prędkość maksymalna [km/h]152168175 (166)193Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]16,913,312,2 (13,9)9,9Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,45,75,7 (6,5)5,9

W chwili obecnej wiadomo, że Fiesta otrzyma sześć silników o pojemności w zakresie od 1,25 do 1,6 l. Podstawę oferty tworzy 4-cylindrowiec 1,25 Duratec, którego słabsza wersja produkuje 44 kW (60 KM), mocniejszą wersję podrasowano do 60 kW (82 KM). Silnik 1,4 Duratec o mocy 71 kW (96 KM) jako jedyny dostępny będzie również z automatyczną skrzynią biegów.

Jednostka 1,6 Duratec z systemem zmiennych faz rozrządu TI-VCT osiąga moc 88 kW (120 KM) przy 6000 obr./min, dzięki czemu Ford Fiesta przyśpiesza od 0 do 100 km/h poniżej dziesięciu sekund. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 5,9 l/100 km jest tylko o 0,2 l wyższe niż w wypadku silników 1,25 (60 kW) i 1,4 (71 kW).

Silniki wysokoprężne pochodzące ze współpracy Forda i francuskiego PSA oferują 50 kW/65 KM (1,4 TDCi) i 66 kW/90 KM (1,6 TDCi). Oba otrzymały jednostkę sterującą z funkcją „stall prevention”, która poprzez zmiany w ustawieniu zapłonu poprawia bieg silnika na niskich obrotach. Dzięki temu oraz dzięki niższej masie przyśpieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się w wysokoprężnych Fiestach o 22 %, a elastyczność jest lepsza o 14 %.

Nowością jest oszczędna wersja EcoNetic, która jest reakcją na VW Polo BlueMotion i Renault Clio eco2. Zmiany w aerodynamice i zastosowanie opon o zmniejszonym oporze toczenia spowodowało spadek zużycia paliwa silnika 1,6 TDCI do 3,7 l/100 km w cyklu mieszanym, co oznacza emisje CO2 na poziomie 99 g/km.Ford Fiesta - turbodieselSilnik1,4 TDCi1,6 TDCi1,6 TDCi EcoNeticPojemność skokowa [cm3]156015601560Cylindrów/zaworów4/24/44/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]50 (65)/400066 (90)/400066 (90)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]-204/-204/-Prędkość maksymalna [km/h]-175-Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]-11,9-Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]-4,23,7

Ford ma duże plany co do nowej Fiesty. W latach 2008-2010 auto stopniowo będzie wprowadzane na rynki w Europie, Azji, Afryce Południowej, Australii i Ameryce. Pierwszymi nabywcami nowego modelu będą Europejczycy, a następnie samochód pojawi się w chińskich salonach sprzedaży. W Chinach nowy Ford Fiesta będzie także produkowany. Od końca tego roku Fiesta powstawać będzie w zakładzie Changan Ford Mazda Automobile (CFMA) w Nanjing.