Ten 4-miejscowy samochód z nadwoziem Coupé-Cabriolet, zaprojektowany w ścisłej współpracy z konstruktorami i stylistami włoskiej firmy nadwoziowej Pininfarina S.p.A., łączy radość z jazdy ze złożonym dachem oraz cenione parametry układu jezdnego, określone strategią Ford PrecisionDrive, znane i bardzo wysoko oceniane w innych modelach Forda Focus.
Ceny
Prezentację zaczniemy jednak niekonwencjonalnie - od podania cen. One bowiem zapewne bardzo interesują potencjalnych nabywców. Oto one:
Ford Focus Coupé-Cabriolet:
Przykładowe ceny wyposażenia dodatkowego (wszystkie wersje):lusterka boczne chromowane - 100 złotych;osłona hamulca ręcznego: wykończenie w kolorze aluminium - 100 złotych;uchwyt dźwigni zmiany biegów z elementami z aluminium - 120 złotych;lakier metalizowany - 1900 złotych;lakier czarny "Pitch Black" - 850 złotych;koło zapasowe dojazdowe - 100 złotych;wykładzina podłogi dwustronna - 200 złotych;dodatkowa nagrzewnica PTC - 900 złotych;wiatrochłon składany za przednimi fotelami - 1000 złotych;spryskiwacze reflektorów - 900 złotych;pakiet luksusowy (tylko trend) - 1550 złotych;pakiet wyposażenia poprawiającego widoczność (trends i sport - titanium: standard) - 1600 złotych.
Pierwszy europejski Ford z twardym dachem
Ford Focus Coupé-Cabriolet jest pierwszym samochodem oferowanym przez europejską filię koncernu, wyposażonym w elektrycznie składany twardy dach. Nowo opracowany coupé-cabriolet zajmuje miejsce „flagowego” modelu rodziny Focus, obok sportowego modelu ST.
Priorytetem dla projektantów i konstruktorów Forda było tym razem stworzenie atrakcyjnego samochodu, który w takim samym stopniu odwoływałby się do kryteriów i tęsknot czysto emocjonalnych, co do wyraźnie racjonalnych argumentów, zwracających uwagę na walory niezbędne w każdym samochodzie używanym na co dzień. Przy rozłożonym dachu, gdy nadwozie funkcjonuje jako coupé, Ford Focus Coupé-Cabriolet charakteryzuje się największą w tej klasie pojemnością bagażnika, wynoszącą 543 litry. Nawet po złożeniu dachu w bagażniku, nowy Ford dysponuje pojemnością 248 litrów w przestrzeni pod złożonymi sekcjami dachu. Żaden z bezpośrednich konkurentów nowego Forda Focus nie dysponuje pojemniejszym bagażnikiem.
Focus Coupé-Cabriolet jest oparty na koncepcyjnym Fordzie Focus Vignale, zaprezentowanym po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 roku. Od tego czasu nowy model przebył pełną drogę od stadium koncepcyjnego do postaci gotowej do produkcji seryjnej. W ciągu zaledwie 20 miesięcy współpraca między Ford of Europe i włoską firmą doprowadziła do opracowania intrygującego kompaktowego samochodu (pierwszego seryjnie wytwarzanego przez europejską filię Forda, którego nobilituje znak „Pininfarina”) z nadwoziem coupé-cabriolet.
Inną niezwykłą cechą stylowego coupé jest to, że w ciągu zaledwie 29 sekund może on zupełnie zmienić swój charakter, ukazując drugą osobowość. Naciśnięcie jednego przycisku powoduje całkowite złożenie w ciągu pół minuty dwuczęściowego twardego dachu i zmianę nadwozia coupé w stylowy kabriolet – wszystko dzięki nowoczesnym i zarazem łatwym w użyciu rozwiązaniom.
W oryginalnej stylizacji tylnej części nadwozia dominują charakterystyczne tylne światła, połączone ze sobą chromowanym paskiem z wytłoczonym logo „FOCUS”.
Wprowadzenie na rynek nowej wersji Coupé-Cabriolet stanowi wyraźne wzmocnienie oferty rynkowej Forda Focus, dające nabywcom jeszcze większe bogactwo wyboru.Obecnie Ford Focus jest dostępny w kilku wersjach: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowa limuzyna, 5-drzwiowe kombi, a także jako kompaktowy minivan Ford Focus C-MAX. Od niedawna w ofercie jest także sportowy model Ford Focus ST, a teraz także wersja Coupé-Cabriolet. Tym samym Ford może zaoferować odpowiednią wersję Forda Focus praktycznie na każdą okazję i dla każdego kierowcy, w tym także dla koneserów motoryzacji mających żyłkę sportową.
Ford Focus jest jednym z najpopularniejszych modeli ostatnich czasów w Europie. Do tej pory na naszym Kontynencie wyprodukowano ogółem ponad 4 miliony egzemplarzy tego modelu, nie licząc dalszych 370 000 sztuk Forda Focus C-MAX.
Linia nadwozia
Zasadniczym elementem decydującym o kształcie nadwozia Coupé-Cabriolet są okolice tylnego słupka. Właśnie w tym miejscu delikatnie unosząca się linia pokrywy bagażnika spotyka się z linią tylnej szyby, tworząc wyraźnie zaznaczony stożkowy grzbiet. Ten profil tworzy podstawę dla delikatnego łuku, jaki kreśli linia dachu. Od przedniego słupka aż do pokrywy bagażnika biegnie chromowany pasek, który podkreśla stożkową dominującą linię i zarazem wzbogaca profil nadwozia o dodatkowy „trójwymiarowy” aspekt.
Te wyraźnie nakreślone i zarazem łagodnie biegnące dominujące linie nadwozia nadają Fordowi Focus Coupé-Cabriolet charakterystyczny profil także wtedy, gdy złożony twardy dach spoczywa w bagażniku.
Nowy Ford Focus Coupé-Cabriolet ma bardzo dobrze wyważone proporcje, między innymi dzięki umiejscowieniu kabiny pasażerskiej dokładnie między osiami. Klinowo zwężająca się bryła nadwozia wydaje się optycznie elegancko wydłużać samochód. Jej zakończeniem jest charakterystyczny wybrzuszony kształt tylnej sekcji, mieszczącej złożony dach i pozwalającej na wygospodarowanie największej w tej klasie przestrzeni bagażowej.
Duże tylne światła nawiązują kształtem do przednich reflektorów. Zarówno przednie jak i tylne światła odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu nie tylko bryły nadwozia, ale całego oblicza samochodu. Tylne światła wyraźnie zachodzą na boki nadwozia – z boku widoczne są one jako trójkąty podkreślające dynamizm linii nadwozia.
Dbałość o szczegóły i wysoką klasę wykończenia samochodu podkreślają liczne chromowane akcenty i ozdobniki. Najbardziej widoczny wśród nich jest pasek biegnący wzdłuż boków nadwozia, od przedniego do tylnego słupka. Dodatkowe akcenty są widoczne także w obramowaniu przedniej kraty wlotu powietrza oraz przednich świateł przeciwmgielnych.
Styliści Forda i Pininfariny szczególną uwagę skoncentrowali na przedniej części nadwozia. Ich celem było nadanie przodowi bardziej wyrazistego, „pełniejszego” wyglądu oraz zharmonizowanie go z linią tyłu. O ile jednak niewielkie otwory tworzące dolne wloty powietrza pod zderzakiem, z wbudowanymi w nie światłami przeciwmgielnymi, bardzo mocno przypominają rozwiązanie z koncepcyjnego samochodu pokazywanego podczas salonu paryskiego w 2004 roku, o tyle oprawione w chrom duże kraty głównego górnego i dolnego wlotu powietrza mocno podkreślają rasowy, dynamiczny charakter samochodu. Zarazem odróżniają go od bardziej usportowionego kuzyna – Forda Focus ST.
Projektanci wybrali dla Forda Focus Coupe-Cabriolet specjalną paletę oryginalnych kolorów lakieru. Do wyboru są: błękitny odcień „Acqua Blue”, soczysty odcień „Luna”, czarny „Pitch Black”, niebieski „Blue di Cine” czy „Iris” efektownie czerwony metalizowany odcień „Grenadine”, nowy srebrny odcień noszący nazwę „Argento” oraz niemetalizowany czerwony odcień „Red Hot”.
Optymalnie wykorzystana przestrzeń wnętrza
Za wyznaczenie zewnętrznych wymiarów samochodu odpowiedzialne były wspólnie Dział Projektowania i Dział Konstrukcji Nadwozi. Specjaliści obu tych działów wspólnie doszli do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie jako podstawy do budowy nowego nadwozia wersji Coupé-Cabriolet przodu i spodniej części karoserii 4-drzwiowego Forda Focus sedan, przy czym długość nowej konstrukcji nie powinna zbyt wiele przekraczać 4,5 metra.
Osiągnięto wszystkie założone cele: długość całkowita nowego Coupé-Cabriolet wynosi dokładnie 4509 mm, zaś pojemność bagażnika jest największa spośród wszystkich samochodów kompaktowych (tzw. segmentu C) ze składanym twardym dachem - 534 litrów. Po złożeniu dachu w bagażniku użytkownik ma jeszcze do dyspozycji 248 litrów przestrzeni bagażowej poniżej i wokół złożonych elementów dachu, co i tak jest najlepszym wynikiem w tej klasie, niezależnie od tego, z ilu elementów składają się dachy innych konkurencyjnych modeli.
W porównaniu z podstawowymi wersjami Forda Focus, fotele zostały umieszczone o 20 mm niżej, bliżej środka ciężkości samochodu. Tym samym zapewniono pasażerom odpowiednią ilość miejsca nad głowami przy rozłożonym dachu. Również przy złożonym dachu jazda jest dzięki temu przyjemniejsza, gdyż kierowca i pasażerowie są lepiej osłonięci przed pędem powietrza. Górna krawędź boków nadwozia, biegnąca nieco wyżej względem foteli, i wyżej umieszczona deska rozdzielcza dają poczucie lepszej ochrony, a tym samym także większe poczucie bezpieczeństwa. Siedząc niżej, osoby we wnętrzu subiektywnie czują się lepiej zespolone z samochodem.
We wnętrzu, zachowującym wszelkie wymogi ergonomii, wyposażonym w starannie zaprojektowane fotele o sportowym profilu, z dźwignią zmiany biegów umieszczoną stosunkowo wysoko na centralnej konsoli deski rozdzielczej, każdy kierowca powinien czuć się komfortowo i wygodnie.
Szerokość wnętrza Forda Focus Coupé-Cabriolet na wysokości ramion pasażerów z tyłu wynosi 1216 mm – a więc więcej niż we wnętrzu któregokolwiek z konkurencyjnych modeli. Tylne fotele zapewniają bardzo komfortową możliwość podróżowania dwóm dorosłym osobom, nawet gdy samochód służy jako coupé. Tak wysoki poziom komfortu jest możliwy dzięki oryginalnej, bardzo zwartej konstrukcji mechanizmu składania dachu, która zajmuje niewiele miejsca i która w stanie złożonym w ogóle nie zajmuje przestrzeni pod bocznym poszyciem nadwozia.
Nowoczesność i funkcjonalność wnętrza
Podobnie jak zewnętrzny kształt nadwozia, również wnętrze jest efektem intensywnego i szeroko zakrojonego procesu, w którym starano się pogodzić twórczą inwencję z wymogiem zachowania jednolitej konwencji i harmonii stylistycznej. Dla uzyskania odpowiedniego efektu wizualnego i „emocjonalnego przyciągania” ważna jest nie tylko forma i kształt różnych elementów składających się na wnętrze nowego samochodu, ale także dobór kolorystyki, materiałów i faktur powierzchni.
Najnowszy Ford Focus wykorzystuje w zasadzie tę samą deskę rozdzielczą co pozostałe wersje Forda Focus. Jednak dla odpowiedniego jej wyróżnienia zaproponowano nową kolorystykę, która bardziej odpowiada charakterowi i oryginalnej elegancji najnowszej wersji Coupé-Cabriolet.
W efekcie użytkownik ma do wyboru dwie zasadnicze tonacje kolorystyczne wnętrza: ciemniejszą i bardziej sportową tonację Ebony/Flint oraz jaśniejszą, „cieplejszą” i bardziej elegancką Iris/Camel. W przypadku wyboru tej drugiej, górna, miękko wyłożona sekcja deski rozdzielczej jest zdominowana przez odcień „irysowy”, zaś odcień „Camel”, zastosowany w dolnej części i pozostałych elementach powierzchni, zapewnia interesujący, jaskrawy kontrast.
Słuszność doboru odcieni kolorystycznych podkreśla wysoka jakość materiałów wykończeniowych. Specjalnie zaprojektowane dla tego modelu, efektowne tkaniny, z których wykonano tapicerkę foteli nie tylko cieszą oczy i dają poczucie komfortu, ale także zapewniają odpowiednią cyrkulację powietrza. Skórzane pokrycia foteli są dostępne na życzenie w wyższej wersji „Titanium”. Z kolei stosowane we wszystkich wersjach aluminiowe akcenty i aplikacje podkreślają wysoką klasę wykończenia.
Celem projektantów wnętrza było osiągnięcie z jednej strony klimatu typowego dla auta sportowego odczuwanego przez pasażerów siedzących na przednich fotelach. Z drugiej – starano się uzyskać aurę bezpieczeństwa dla osób jadących z tyłu, które czują się dobrze osłonięte, szczególnie podczas jazdy ze złożonym dachem.
Przednie fotele zostały osadzone niżej, niżej umieszczony jest także górny łuk przedniej szyby, przez co kierowca i pasażer pełniej czują sportowy charakter samochodu. Tylne fotele zostały zaprojektowane dla dwóch dorosłych osób – dzięki temu styliści mogli zaproponować oryginalny ich kształt, który wydaje się „obejmować” osoby jadące z tyłu i zarazem wtapiać się w tylne sekcje boków nadwozia. Dzięki temu całość wnętrza ma bardziej harmonijny, sportowy wygląd, sprawiający wrażenie perfekcyjnego dopasowania do pozostałych sekcji nadwozia, łącznie z deską rozdzielczą, centralną konsolą i wykładzinami drzwi i bocznych ścian wnętrza.
Również tutaj kunszt i doświadczenie stylistów Pinifariny w projektowaniu eleganckich nadwozi typu coupé okazał się niezwykle wartościowym uzupełnieniem pomysłów projektantów pracujących nad wnętrzem nowego samochodu. Wysokość wnętrza nad tylnymi siedzeniami została zoptymalizowana w taki sposób, aby zapewnić optymalnie dużo przestrzeni nad głowami pasażerów, bez jakiegokolwiek uszczerbku dla pięknej linii dachu i kształtu tylnej szyby.
Wyposażenie
Dostępne dwie wersje wyposażeniowe w optymalny sposób podkreślają indywidualny i nieco elitarny charakter najnowszego Forda Focus Coupé-Cabriolet.
Bardzo dobrze wyposażona wersja Trend ma między innymi lusterka boczne lakierowane w kolorze nadwozia, z wbudowanymi kierunkowskazami, oraz chromowane wykończenie przedniej kraty wlotu powietrza, dolnych krawędzi obramowań bocznych szyb oraz elementów tylnej części nadwozia. Rasowy charakter samochodu podkreślają seryjne 16-calowe aluminiowe obręcze kół.
Inne elementy wykończenia, typowe dla aut z górnej półki, nie tylko podkreślają prestiż, ale także zwyczajnie zwiększają komfort podróżowania. Wersja Trend jest wyposażona w klimatyzację, system audio z radioodtwarzaczem płyt CD, komputer pokładowy, podgrzewane przednie fotele oraz centralną konsolę między przednimi fotelami. Do opuszczenia elektrycznie sterowanych przednich szyb bocznych wystarczy jedno dotknięcie przycisku, co jest świetnym uzupełnieniem łatwego w użyciu elektrycznie sterowanego hydraulicznego mechanizmu składania dachu.
Dostępny na życzenie komplet wyposażenia „Plus Pack” obejmuje między innymi czteroramienną kierownicę pokrytą skórą, z wbudowanymi przyciskami tempomatu, oraz specjalną owiewkę, pomocną podczas jazdy ze złożonym dachem.
Więcej opcji wyposażenia dla wersji Trend będzie oferować pakiet „Sport”, w którym przewidziano zawieszenie o charakterystyce sportowej, 17-calowe aluminiowe obręcze kół z wykończeniem antracytowym i oponami 205x55, 3-ramienną kierownicę pokrytą skórą oraz charakterystyczne, ciemniejsze obramowania przednich reflektorów.
Pod maską wersji Trend może pracować jeden z trzech oferowanych silników. Są to: 1,6-litrowa jednostka benzynowa Duratec, rozwijająca moc 100 KM (74 kW), 2,0-litrowy silnik benzynowy Duratec HE o mocy 145 KM (107 kW) oraz bardzo dobrze znany 2,0-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi, dysponujący mocą 136 KM (100 kW).
Topowa wersja nowego Forda Focus nosi nazwę „Titanium”. Jej wykończenie jeszcze bardziej podkreśla elegancki, komfortowy charakter nowego modelu. Jej rozpoznawalnymi elementami są chromowane wykończenia w okolicy przednich świateł przeciwmgielnych i dolnego wlotu powietrza. Całość uzupełniają efektowne17-calowe aluminiowe obręcze kół z wykończeniem srebrnym.
Również wnętrze wersji „Titanium” sygnalizuje najwyższą klasę, ze standardowo dostarczaną skórzaną tapicerką foteli (dostępną w trzech różnych odcieniach: Camel, Saddle i Ebony), podgrzewanymi przednimi fotelami, z elektryczną regulacją w dwóch płaszczyznach fotela kierowcy, czteroramienną kierownicą pokrytą skórą, z wbudowanymi przyciskami tempomatu, oraz licznymi ozdobnikami z aluminium.
Lista luksusowego wyposażenia może zadowolić najwybredniejszych, którzy znajdą na niej także: dwustrefową klimatyzację ze specjalną funkcją używaną podczas jazdy ze złożonym dachem, wysokiej klasy system audio firmy Sony z odtwarzaczem płyt CD i plików MP3, wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczny włącznik reflektorów, samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne oraz schowek podręczny z funkcją chłodzenia.
Ford Focus Coupé-Cabriolet w wersji Titanium jest dostępny zarówno z 2,0-litrowym silnikiem Duratec HE, jak i z jednostką dieslowską Duratorq TDCi.
Na tym nie kończy się lista możliwości kształtowania oblicza i charakteru Forda Focus Coupe-Cabriolet zgodnie z indywidualnymi upodobaniami nabywcy. W tym celu przygotowano bowiem także szeroką gamę dodatkowych opcji i akcesoriów. Dla większego komfortu podczas jazdy ze złożonym dachem dostępna jest specjalna owiewka. Bardziej stylowy i dynamiczny wygląd zapewniają 18-calowe obręcze kół z lekkiego stopu o oryginalnym wzorze.
Wnętrze prezentuje się ciekawiej dzięki gamie aluminiowych i chromowanych detali wykończenia oraz dywanikom podłogowym w odcieniach odpowiadających kolorom nadwozia i tonacji wnętrza. Wyposażenie o czysto funkcjonalnym charakterze obejmuje siatki do mocowania przedmiotów w bagażniku, dwustronne maty na podłogę bagażnika oraz zaczepy.
Składany twardy dach
Najważniejszą cechą wyróżniającą najnowszego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest oczywiście składany twardy dach. To właśnie dach nadaje sylwetce harmonijny, pełen elegancji opływowy profil. Jednocześnie dach jest elementem w dużej mierze odpowiedzialnym za sztywność, wytrzymałość i trwałość nadwozia, i umożliwiającym jego prawidłowe funkcjonowanie.
W mechanizmie składanego dachu Forda Focus Coupé-Cabriolet zastosowano pięć siłowników hydraulicznych, trzy silniki elektryczne i 11 różnych czujników. W efekcie sprawnie działający mechanizm pozwala na rozłożenie lub złożenie dachu w zaledwie 29 sekund. Osoby siedzące we wnętrzu właściwie nie mają okazji zaobserwować, jak skomplikowane są obie operacje. Jedynym zadaniem, jakie ma do wykonania kierowca jest naciśnięcie małego przycisku na centralnej konsoli.
Dach jest lekki w porównaniu z innymi, bardziej złożonymi konstrukcjami, co pozwala obniżyć masę samochodu o blisko 30 kg. Ciężar części ruchomych wynosi zaledwie 68 kg, co ma poważne znaczenie, gdyż różnica w nacisku na oś w przypadku rozłożonego i złożonego dachu wynosi zaledwie 17 kg.
Naciśnięcie przycisku składającego dach przy włączonej stacyjce powoduje rozpoczęcie następującej sekwencji:
• W pierwszej kolejności następuje opuszczenie bocznych szyb i otwarcie zamków przedniej krawędzi pokrywy bagażnika. Odłączenie górnej krawędzi obramowania przedniej szyby i twardego dachu odbywa się hydraulicznie.• Następnie pokrywa bagażnika odsuwa się ku tyłowi i otwiera się pod kątem 50°. W tym samym czasie dach unosi się w górę i w stronę bagażnika, po czym mechanizm hydrauliczny składa dach wzdłuż załamania między słupkami tylnymi.• Kolejnym krokiem jest złożenie się dachu w przestrzeni bagażnika i zabezpieczenie w tym położeniu. Później pokrywa bagażnika opuszcza się i powraca w położenie spoczynkowe i następuje zaryglowanie przedniej krawędzi pokrywy bagażnika w taki sposób, że można ją nadal ręcznie otwierać, unosząc od tyłu.• We wnętrzu samochodu odpowiedni sygnał dźwiękowy sygnalizuje prawidłowe zakończenie operacji. Teraz można już ruszyć w drogę...
Po złożeniu i zamknięciu twardego dachu dodatkowy trzpień zabezpieczający zapewnia mocne i pewne połączenie ze sobą obu sekcji dachu. Wszystkie te wydawałoby się drobiazgi konstrukcyjne zapewniają znaczny wzrost sztywności i odporności nadwozia na działanie sił skręcających w porównaniu z charakterystyką przy rozłożonym dachu. Znaczenia tego elementu dla bezpieczeństwa i jakości jazdy nie można przecenić.
Aby cały proces składania i rozkładania dachu znajdował się pod ścisłą kontrolą kierowcy, przez cały czas konieczne jest przytrzymywanie wciśniętego przycisku aż do całkowitego zakończenia jednej lub drugiej operacji.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony elementów nadwozia, składanie lub rozkładanie twardego dachu może odbywać się wyłącznie podczas postoju, przy włączonej stacyjce. Mechanizm działa zarówno przy pracującym jak i przy wyłączonym silniku. Dodatkowym zabezpieczeniem jest elektroniczna blokada.
Dzięki ograniczeniu wymiarów dachu samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 248 litrów po złożeniu dachu. To pojemność więcej niż wystarczająca na weekendowy bagaż. Wysokość komory bagażowej pod złożonymi segmentami dachu wynosi 26 cm, co sprawia, że umieszczanie w niej sztywnych walizek i innych bagaży jest stosunkowo łatwe.
Zamykanie pokrywy bagażnika ułatwia silnik elektryczny, który delikatnie lecz pewnie zamyka pokrywę w taki sposób, że następuje jej bezpieczne osadzenie i zaryglowanie we właściwym położeniu. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik nie musi zatrzaskiwać pokrywy bagażnika.
Dla zagwarantowania szczelnego przylegania drzwi i zarazem łatwości ich otwierania przy rozłożonym dachu, szyby w drzwiach opuszczają się o około 1 cm, po czym podnoszą się, wracając do poprzedniego położenia po ich zamknięciu.
Konstrukcja nadwozia
Praca nad koncepcyjnym Fordem Focus Vignale była niezwykle cennym doświadczeniem dla konstruktorów nadwozia nowego Forda, gdyż umożliwiła zdefiniowanie podstawowych parametrów, które później posłużyły jako podstawa do zaprojektowania karoserii seryjnego modelu.
Przyjęta zasadnicza koncepcja nowego samochodu, a więc czteromiejscowe nadwozie coupé-cabrio z całkowicie składanym twardym dachem, obszerna kabina pasażerska, spory bagażnik i przede wszystkim typowe dla Forda bardzo dobre własności jezdne, podyktowała wybór za punkt wyjścia dolnej sekcji istniejącego nadwozia Forda Focus. Uznano przy tym, że najodpowiedniejszą do tego celu będzie 4-drzwiowa wersja sedan.
Na użytek odbiorców ogół cech wpływających na własności jezdne samochodów Ford obecnie określa się jako koncepcję Ford PrecisionDrive. Sztywność i odporność na działanie momentów skręcających ma duże znaczenie także dla ograniczenia drgań, wibracji, szumów i innych hałasów podczas jazdy.
Zastosowanie spodniej sekcji nadwozia Forda Focus sedan wraz z częścią przednią karoserii w dużej mierze pomogło wyeliminować sporo potencjalnych problemów, gdyż właśnie te elementy w dużej mierze decydują o wysokiej sztywności i wytrzymałości nadwozia 4-drzwiowej wersji Forda Focus.
Większość nowych części i elementów nadwozia zaprojektowanych specjalnie dla nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet jest wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości, spełniającej normy jakościowe HSS 1 i HSS 2. To samo dotyczy progów, które są o 35 mm wyższe niż w przypadku Forda Focus sedan. Są one połączone z dodatkowymi poprzecznymi wzmocnieniami umieszczonymi pod tylnymi siedzeniami i – wraz z profilami ze stali HSS 2, wzmacniającymi poszycie nadwozia, oraz z przegrodą tylną – tworzą niezwykle wytrzymałą konstrukcję, która zapewnia odpowiednio wysoką odporność na działanie sił i momentów skręcających, a także tworzy wytrzymałą strukturę kabiny pasażerskiej.
Ważną rolę odgrywają także słupki przednie. Zostały one wzmocnione profilami ze stali HSS 2 i dodatkowo usztywnione poprzeczkami z wysokowytrzymałej stali (Ultra HSS). W efekcie wzrosła sztywność słupków na całej ich długości.
Opisywane wzmocnienia okazały się na tyle skuteczne, że można było ograniczyć liczbę poprzecznych żeber usztywniających pod podłogą do zaledwie dwóch. To z kolei przyniosło znaczące obniżenie masy nadwozia i zwiększyło prześwit samochodu. Poprzeczne profile usztywniające pod podłogą łączą tylne końce profili progowych z płytą podłogową w miejscu tuż nad tylną osią. Tym samym jeszcze bardziej zwiększają ogólną sztywność karoserii i poprawiają własności jezdne.
Przy złożonym dachu Ford Focus Coupé-Cabriolet charakteryzuje się odpornością na działanie momentów skręcających na poziomie 678 kNm/rad – co jest wynikiem, którego normalnie można by oczekiwać w przypadku znacznie droższych kabrioletów. Po rozłożeniu dachu odporność na siły skręcające wzrasta do 1169 kNm/rad.
Jeszcze jedną korzyścią, jaką daje niezwykle sztywna konstrukcja nadwozia, jest optymalnie niski poziom drgań, wibracji i wszelkich hałasów towarzyszących jeździe.
Układ jezdny
Zawieszenie Forda Focus zostało opracowane z zastosowaniem podstawowych komponentów układu jezdnego, sprawdzonych w innych wersjach. Konieczne jednak było dopracowanie szczegółowych parametrów charakterystyki zawieszenia i uwzględnienie odmiennej budowy nadwozia i co się z tym wiąże, innego rozkładu mas i obciążeń.
Wkonstrukcji nadwozia zastosowano sprawdzone podstawowe podzespoły układu jezdnego z innych wersji Forda Focus, jak przednia oś z kolumnami MacPhersona, niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe z płaskim wahaczem ustalającym typu Control Blade, a także układ kierowniczy z daleko idącym obniżeniem tarcia współpracujących elementów.
Dla zwiększenia sztywności w Fordzie Focus Coupé-Cabriolet zastosowano dodatkowy profil poprzeczny, biegnący w poprzek przegrody czołowej, pomiędzy kolumnami MacPhersona i tulejami zaadoptowanymi z Forda Focus ST. Aby lepiej dostosować zawieszenie do idealnie wyważonego samochodu (przód: 53, tył: 47 procent), także tylne zawieszenie zaadoptowano z wersji ST, przy czym szczegółową charakterystykę nieco zmieniono, idąc w stronę większego komfortu jazdy.
W amortyzatorach gazowych z przodu zastosowano nowe zawory tłoczkowe, podczas gdy z tyłu użyto amortyzatorów jednorurowych o bardzo zwartej budowie. Kierujący nowym samochodem z pewnością zauważy minimalny poziom szumów i hałasów pochodzących od układu jezdnego oraz znacznie mniejsze przechyły i kołysanie nadwozia.
W porównaniu z wersją sedan zwiększono sztywność przednich i tylnych amortyzatorów o około 30 procent. Przedni i tylny stabilizator dostosowano do sprężyn zawieszenia. Tutaj także zwiększono sztywność – o 8 procent z przodu i o 33 z tyłu. Charakterystykę układu jezdnego Forda Focus Coupé-Cabriolet uzupełniają jeszcze inne elementy wspomagające pracę zawieszenia, przejęte z Forda Focus ST, orazefektowne 16- lub 17-calowe aluminiowe obręcze kół, zaopatrzone odpowiednio w opony o wymiarach 205x55 lub 205x50.
Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego sterowane elektrycznie (EHPAS) jest oferowane w wersjach napędzanych obu silnikami o pojemności 2,0 litrów: benzynowym Duratec i wysokoprężnym Duratorq TDCi. W układzie EHPAS siła wspomagania jest dostosowana do prędkości pojazdu. Układ pośrednio przyczynia się także do zmniejszenia zużycia paliwa. Nowe oprogramowanie, stworzone specjalnie dla Forda Focus Coupé-Cabriolet, zapewnia precyzyjniejsze sterowanie, odczuwalne m.in. jako szybsze i bardziej bezpośrednie reakcje samochodu na ruchy kierownicy.
Równolegle do niezbędnych przeróbek charakterystyki zawieszenia opracowano także nowe zawieszenie sportowe. Jest ono integralnym składnikiem pakietu „Sport” i na życzenie nabywcy jest dostępne w wyższej wersji „Titanium”. W tym przypadku inne są parametry sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów, przez co samochód na drodze zachowuje się w sposób jeszcze bardziej przypominający rasowe auto sportowe. Ford Focus z tą wersją zawieszenia ma prześwit niższy o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu. Mimo to komfort podróżowania jest na tyle wysoki, że jazda nie męczy nawet na bardzo długich trasach.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo czynne
Jednym z najważniejszych elementów tworzących podstawę skutecznego działania systemów bezpieczeństwa w nowym Fordzie jest precyzyjne dopracowanie charakterystyki zawieszenia. Jako ważny element strategii Ford PrecisionDrive, pozwala ono kierującemu intuicyjnie polegać na przewidywalnym zachowaniu Forda Focus praktycznie w każdej sytuacji na drodze.
Wysoką skuteczność hamulców wersji napędzanych silnikami 2-litrowymi zapewniają przednie hamulce tarczowe z wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm. Tarcze tylne mają średnicę 280 mm. Wersje z silnikiem o pojemności 1,6 litra mają tarcze hamulcowe o średnicy odpowiednio 278 mm z przodu i 265 mm z tyłu. W zależności od oferty na konkretnym rynku, standardowo montowany układ ABS może także współpracować z elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy (ESP) i układem wspomagania nagłego hamowania (EBA).
Bezpieczeństwo bierne
W przypadku samochodów Ford bezpieczeństwo bierne zaczyna się od ultrasztywnej konstrukcji nadwozia i niezwykle wytrzymałej klatki przedziału pasażerskiego. Przystępując do pracy nad koncepcją bezpieczeństwa biernego dla wersji Coupé-Cabriolet, konstruktorzy Forda mogli skorzystać z istniejącej konstrukcji nadwozia 4-drzwiowej wersji Forda Focus sedan.
W przypadku tego modelu energia zderzenia czołowego jest kanalizowana i rozprowadzana za pośrednictwem profili progowych, struktury dachu i sztywnych zewnętrznych profili poszycia w połowie wysokości bocznych drzwi. Dzięki zastosowaniu ramy pomocniczej przedniego zawieszenia, która poddaje się w razie zderzenia, ograniczono działanie energii zderzenia na część podłogową, przez co mniejsze jest ryzyko zgniecenia podłogi i przestrzeni na nogi w przedziale pasażerskim.
Jednak w sytuacji gdy Ford Focus Coupé-Cabriolet jest pozbawiony stałego dachu, zachodziła konieczność innego zaprogramowania ścieżek rozchodzenia się obciążeń wywołanych działaniem energii zderzenia – większość jest kierowana wokół słupków przednich, w kierunku struktur drzwi. Konieczne stało się wzmocnienie elementów przenoszących te obciążenia przez zastosowanie stali o podwyższonej wytrzymałości (HSS 2) i zwiększenie wysokości profili progowych o 35 mm. Ścieżka przenoszenia obciążeń, wykorzystująca strukturę drzwi, jest w stanie wytrzymać obciążenia rzędu do 7 ton, a więc porównywalne z wartościami dla sekcji dachu i okolic drzwiowych Forda Focus w wersji sedan.
Mimo tak wielkich obciążeń, które mogą być przenoszone przez konstrukcję drzwi, zamki drzwi nie są poddawane zbyt wielki obciążeniom. Energia zderzenia jest rozprowadzana za pośrednictwem górnych profili wzmacniających same drzwi i dalej w stronę tylnych sekcji nadwozia. Powierzchnia przylegania ramy drzwi do otworu drzwiowego zwęża się o 7 stopni, co pomaga uniknąć wykrzywienia w czasie zderzenia i pozwala łatwiej otworzyć drzwi po zderzeniu.
Te bardzo skuteczne metody usztywnienia konstrukcji nadwozia dają bardzo wymierne efekty. W czasie standardowego testu zderzeniowego przy prędkości 50 km/gpdz., stopień deformacji przedziału pasażerskiego był mniej więcej o połowę mniejszy niż w przypadku porównywalnej wersji sedan. Ryzyko odniesienia obrażeń głowy jest znacznie mniejsze ze względu na brak środkowych bocznych słupków okiennych.
Testy zderzeniowe, którym poddawano tylną część nadwozia wykonywano zgodnie z własną normą bezpieczeństwa Forda, a więc przy prędkości 80 km/h. Konstrukcja nadwozia wykazała zadowalającą wytrzymałość nawet wtedy, gdy testowi poddawano samochód ze złożonym dachem. Po złożeniu segmenty twardego dachu spełniają funkcję dodatkowych elementów, które mogą się odkształcać w sposób zaprogramowany, pochłaniając część energii zderzenia. Z kolei bardzo sztywna tylna ściana kabiny pasażerskiej, w połączeniu z opuszczonymi pałąkami przeciwkapotażowymi RPD (Rollover Protection Device), tworzy skuteczne zabezpieczenie chroniące przed penetracją przedziału pasażerskiego.
Aktywne pałąki przeciwkapotażowe – system RPD
Aktywne pałąki przeciwkapotażowe systemu RPD (Rollover Protection Device), stanowią uzupełnienie standardowo montowanych czołowych i bocznych poduszek powietrznych i w znaczący sposób podnoszą poziom bezpieczństwa biernego w Fordzie Focus Coupé-Cabriolet.
System RPD ma za zadanie chronić osoby we wnętrzu w przypadku mało prawdopodobnego przewrócenia samochodu. Zasada działania systemu polega na wykorzystaniu czujników elektronicznych i żyroskopu, co umożliwia wcześniejsze wykrycie groźby kapotażu samochodu. Gdy dojdzie do takiej ewentualności, w dziesiątej części sekundy następuje „odpalenie” i zaklinowanie w bezpiecznej pozycji dwóch pałąków mających bardzo wytrzymałą konstrukcję.
Urządzenie pirotechniczne powoduje odpalenie urządzenia, zaś bardzo silne sprężyny wypychają pałąki w górę, po czym następuje ich zaklinowanie. Pałąki wysuwają się na około 20 cm, tworząc w ten sposób ochronę głów pasażerów. Wysunięcie pałąków może nastąpić także wtedy, gdy samochód jako coupé ma rozłożony dach. W połączeniu ze wzmocnionymi przednimi słupkami i bardzo sztywną ramą przedniej szyby, system pałąków jest skutecznym rozwiązaniem zapewniającym dodatkową ochronę kierowcy i pasażerów.
O ile z jednej strony niezwykle istotne było takie skalibrowanie ustawień systemu RPD, aby pałąki wysuwały się szybko i odpowiednio wcześnie, zanim nastąpi przewrócenie pojazdu, o tyle nie mniej ważne było na tyle precyzyjne wyznaczenie czułości urządzenia, aby na pewno wykluczyć ewentualność nieuzasadnionego zapłonu i odpalenia urządzenia.
Wszystkie fotele mają trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie fotele są dodatkowo zaopatrzone w napinacze i ograniczniki siły naprężenia pasów. Kolumna kierownicy ma znaną z innych modeli Forda bezpieczną konstrukcję, powodującą uchylenie się kolumny w bok w razie zderzenia czołowego. Również wspornik pedałów cofa się w razie zderzenia, zmniejszając ryzyko obrażeń kończyn dolnych kierowcy.
Gama silników
Najnowsza wersja Coupé-Cabriolet będzie na początku oferowana z trzema jednostkami napędowymi, znanymi już z innych wersji Forda Focus. Są to: dwa silniki benzynowe gamy Duratec i jedna jednostka wysokoprężna Duratorq TDCi.
2.0-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o mocy 136 KM
Silnik ten został opracowany w ramach współpracy Ford Motor Company i grupy PSA Peugeot-Citroën, obejmującej wspólne projektowanie i produkcję silników dieslowskich. Ta mocna i wytrzymała jednostka napędowa dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm przy 2000 obr/min, zaś jej maksymalna moc to 100 kW (136 KM). Silnik ten współpracuje z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegówFord Durashift, zapewniającą bardzo wygodną i płynną zmianę przełożeń. Tak skonfigurowany układ napędowy pozwala Fordowi Focus Coupé-Cabriolet osiągać maksymalną prędkość 205 km/godz. i przyspieszenie od zera do 100 km/h zaledwie w 10,3 sekundy. Fabryczna norma średniego zużycia paliwa, mierzona w mieszanym cyklu ECE, jest bardzo niska i wynosi zaledwie 5,9 litra na 100 km.
Układ wtryskowy 2,0-litrowego silnika Duratorq TDCi to najnowocześniejsza wersja układu common-rail. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoliło konstruktoromzoptymalizować przebieg procesu spalania, obniżyć poziom hałasu towarzyszącego spalaniu, a także – co jest bardzo istotne – wyraźnie obniżyć zużycie paliwa oraz toksyczność spalin. Optymalny przebieg pełnego spalania mieszanki uzyskano między innymi dzięki podniesieniu ciśnienia wtrysku do 1600 barów i zastosowaniu wtryskiwaczy z zaworami uruchamianymi piezoelektrycznie. Silnik jest wyposażony w nowoczesną turbosprężarką firmy Garrett ze zmienną geometrią łopatek kierownicy turbiny oraz w chłodnicę powietrza doładowującego (intercooler).
Tak wyposażony silnik jest w stanie spełnić rygorystyczną normę ekologiczną Euro 4 nawet bez zastosowania seryjnie montowanego w tym przypadku filtra cząsteczek stałych DPF (Diesel Particulate Filter).
2,0-litrowy silnik benzynowy Duratec HE o mocy 145 KM
Ceniona jednostka benzynowa Ford Duratec HE o pojemności 2,0 litrów jest bardziej dynamiczną alternatywą dla użytkownika, dla którego od wysokiego momentu obrotowego silnika Duratorq TDCi ważniejsza jest prędkość i przyspieszenie. Silnik ten rozwija moc 145 KM (107 kW) przy 6000 obr/min i osiąga maksymalny moment 185 Nm przy 4,500 obr/min. Około 90 procent szczytowych wartości momentu jest stale dostępnych w zakresie od 2200 do 6000 obr/min.
Ford Focus Coupé-Cabriolet wyposażony w ten silnik może osiągać maksymalną prędkość 208 km/godz. i rozpędza się ze startu zatrzymanego do 100 km/godz. w 10,3 sekundy. Średnie zużycie paliwa w mieszanym cyklu ECE, według norm producenta, to 7,5 litra na 100 km.
Silnik ten to sprawdzona jednostka napędowa, znana już z innych wersji Forda Focus oraz Forda Mondeo, a także – w nieco zmodyfikowanej postaci – także z Forda Fiesta ST. Jego lekka konstrukcja sprzyja lepszemu rozłożeniu mas w samochodzie i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
W połączeniu z 2,0-litrowym silnikiem Duratec HE stosowana jest 5-stopniowa ręczna skrzynia biegów Ford Durashift MTX-75, znana z wytrzymałej konstrukcji i precyzyjnej zmiany biegów. Kierowcę nowego Forda Focus Coupé-Cabriolet ucieszy lekka i płynna zmiana biegów. W niedalekiej przyszłości z silnikiem tym będzie dostępna także przekładnia automatyczna Durashift.
1,6-litrowy silnik benzynowy Duratec o mocy 100 KM
Podstawowym silnikiem dla Forda Focus Coupé-Cabriolet jest jednostka Duratec o pojemności 1,6 litra. Jest to najlepiej sprzedająca się w tej chwili jednostka napędowa we wszystkich wersjach Forda Focus na terenie Europy. Silnik ten rozwija moc 74 kW (100 KM) przy 6000 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem 150 Nm przy 4000 obr/min.
Ta udana i oszczędna konstrukcja przekazuje napęd na koła za pośrednictwem 5-biegowej ręcznej skrzyni Ford Durashift IB5. W takiej konfiguracji nowy Ford Focus osiąga maksymalną prędkość 182 km/gpdz. i przyspiesza od zera do 100 km/gpdz. w 13,6 sekundy. Fabryczna norma średniego zużycia paliwa to 7,1 l/100 km.
Silnik Duratec w wersji 1,6-litrowej charakteryzuje się korzystnym zrównoważeniem przyrostu wartości momentu i prędkości obrotowych. Zważywszy na cichą pracę i oszczędne spalanie, silnik ten jest tańszą, lecz równie dynamiczną alternatywą dla tych, którzy lubią prowadzić czując wiatr we włosach.
Proces produkcji
Podobnie jak mały roadster Ford StreetKa, wypuszczony na rynek w 2002 roku, najnowszy Ford Focus Coupé-Cabriolet jest wytwarzany w Turynie, gdzie firma Pininfarina S.p.A. dysponuje kilkoma bardzo wyspecjalizowanymi obiektami produkcyjnymi.
Aby umożliwić produkcję nadwozi do najnowszego modelu Forda, zakłady Pininfarina w Grugliasco przeszły gruntowną modernizację. Wyspecjalizowany charakter produkcji oraz stosunkowo niewielka liczba wytwarzanych egzemplarzy są rękojmią utrzymania bardzo wysokiej jakości produkcji.
Dla przykładu, wspólne lakierowanie elementów nadwozia i dachu pozwala uniknąć nawet najmniejszych różnic w odcieniu lakieru. Montaż finalny odbywa się w zakładzie Pininfariny w miejscowości Bairo, gdzie przed wysyłką do odbiorcy każdy z nowo wyprodukowanych egzemplarzy przechodzi drobiazgową kontrolę jakości.
Całość procesu produkcyjnego została dostosowana do wymogów wszystkich wewnętrznych norm Forda. Spełnia także międzynarodowe normy: zarządzania jakością ISO 9001, zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym ISO/TS 16949 oraz ochrony środowiska ISO 14001. Przewiduje się, że rocznie będzie produkowanych około 20 tysięcy egzemplarzy tego samochodu.
Dane techniczne
Konstrukcja nadwozia: stalowe nadwozie samonośne o konstrukcji spawanej.Zawieszenie: przód – niezależne, z kolumnami MacPhersona, sprężyny śrubowe i amortyzatory gazowe, w których oś sprężyny jest przesunięta względem osi pionowej amortyzatora; wahacze trójkątne z przodu mają tuleję mocującą o zoptymalizowanej charakterystyce tłumienia; tył - całkowicie niezależne, wielowahaczowe z wahaczami wzdłużnymi i poprzecznymi (SLA) i z płaskim wahaczem ustalającym (Control Blade); wahacze mocowane do wzmocnionej ramy pomocniczej. Stabilizator przechyłów i amortyzatory gazowe.Zawieszenie sportowe (opcja w wersji Titanium), ze specjalnymi stabilizatorami przechyłów, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi; wysokość zawieszenia obniżona o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu.Układ kierowniczy: przekładnia zębata, hydrauliczne wspomaganie kierownicy (HPAS) w wersji z silnikiem benzynowym 1.6; średnica zawracania – 10,4 m (między krawężnikami) i 10,9 (między ścianami); liczba obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami - 2,9.Hamulce: układ dwuobwodowy, z podziałem przekątnym, sterowany hydraulicznie. Hamulce tarczowe z przodu ( wentylowanymi tarczami o średnicy 300 mm i grubości 25 mm (wersje z silnikiem benzynowym 2.0 i wysokoprężnym 2.0 TDCi) lub tarcze wentylowane 278 mm x 25 mm); hamulce tarczowe (niewentylowane o średnicy 280 mm i grubości 11 mm (wersje z silnikiem benzynowym 2.0 i wysokoprężnym 2.0 TDCi) lub tarczowe niewentylowane 265 mm x 11 mm) lub bębnowe z tyłu (w zależności od modelu i wersji silnikowej); podciśnieniowe wspomaganie hamulców; elektronicznie sterowany, czterokanałowy układ ABS z układem podziału siły hamowania (EBD); na życzenie mechaniczny układ wspomagania awaryjnego hamowania. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP.Koła i ogumienie (dostępność różni się w zależności od modelu i rynku): 6.5 x 16 cali - 205/55; 6.5 x 16 cali - 205/55; 6.5 x 17 cali - 205/50; 7.5 x 18 cali - 225/40.
Dane techniczne
Typ silnika:1.6 Duratec2.0 Duratec2.0 Duratorq TDCiRodzaj silnika:benzynowybenzynowywysokoprężnyCylindry / zawory:4 / 44/44/4Pojemność skokowa (cm3):159619991997Moc (kW / obr./min):74 / 5500107/6000100/4000Maksymalny moment obrotowy(Nm /obr./min):150 /4000185/4500320/2000Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):182208205Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):13.610.310.3Zużycie-miasto/kombi (l/100 km):5.8 / 7.15.7/7.54.9/5.9wymiary i nośność:Bagażnik - coupe/cabrio (l):534 / 248534/248534/248Pojemność zbiornika paliwa (l):555555Masa pojazdu(kg):149215441631wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):450945094509b) szerokość (mm):199119911991c) wysokość (mm):145614561456d) rozstaw osi (mm):264026402640d) rozstaw kół przednich (mm):153515351535d) rozstaw kół tylnych (mm):153115311531
Powiedzieli:
Gunnar Herrmann, Dyrektor ds. Linii Modelowej, odpowiedzialny za Forda Focus: Zdefiniowanie celu, jaki przyświecał zespołowi projektantów i konstruktorów było proste: chodziło o to, by pierwszemu modelowi Forda z elektrycznie składanym twardym dachem zapewnić pierwsze miejsce wśród najchętniej kupowanych samochodów segmentu coupé-cabriolet. Aby ten cel zrealizować, musieliśmy połączyć oryginalną konstrukcję nadwozia z walorami użytkowymi, które pozwalałaby na swobodne korzystanie z samochodu na co dzień i z wyśmienitymi parametrami układu jezdnego, z których znany jest Ford Focus. Całość musieliśmy wyposażyć jeszcze w elektrycznie składany twardy dach. Innym wyzwaniem było pogodzenie dwóch różnych kultur panujących w obu firmach. Myślę jednak, że wielonarodowy zespół twórców nowego samochodu osiągnął swój cel, a formuła, którą znaleźliśmy doprowadziła do stworzenia samochodu zgoła fascynującego.
Andrea Pininfarina, prezes i dyrektor wykonawczy Pininfarina S.p.A.Nasza firma dysponuje idealnymi warunkami i odpowiednią bazą do produkcji nietypowych modeli w krótkich seriach, z zachowaniem najwyższego poziomu jakości. Mając za sobą bardzo udane przedsięwzięcie, którym była produkcja dla Forda modelu StreetKa, jesteśmy niezmiernie zadowoleni z ponownego podjęcia współpracy z Ford of Europe. Nie mam wątpliwości, że Ford Focus Coupé-Cabriolet przebojem zdobędzie czołowe miejsce w swoim segmencie i że będzie jednym z najbardziej udanych modeli zarówno dla nas, jak i dla Forda!