Na polu bitwy segmentu SUV pojawia się coraz więcej konkurentów. Kolejne modele na rynek wprowadzają najwięksi producenci jak Volkswagen czy Ford. Jednocześnie wzrasta zainteresowanie rynku tym segmentem, Stąd też za jak najbardziej logiczne należy uznać wprowadzenie do produkcji przez Forda kolejnego modelu o nazwie Kuga.
Miłośnicy marki musieli czekać najdłużej, bo znacznie wcześniej w sprzedaży pojawiły się modele konkurentów jak Qashqai i Tiguan. Nasze pierwsze spotkanie z nowym Fordem odbyło się w okolicach hiszpańskiej miejscowości Jerez, bo tam producent zorganizował pierwszą prezentację dla dziennikarzy.
Dobre podstawy
Ford Kuga wywodzi się z konceptu Iosis X, który po raz pierwszy był prezentowany podczas salonu samochodowego w Paryżu (2006). Wówczas prezydent Forda John Fleming poinformował, iż w ciągu dwóch lat trafi na rynek seryjny pojazd wywodzący się z tego konceptu. Jak się okazało plan został zrealizowany. Kinetyczny design Forda pozostał i nawet po wielu zmianach przyjęte zostały elementy z prototypu. Ostatecznie designerzy wymyślili coś co nie pozwoli, by ten model szybko się opatrzył.
Wygląd z tyłu może być uznany jako bardzo podobny do Nissana Qashqai, co wcale jednak nie przeszkadza w dobrej jego ocenie.
Nowy Ford jest wielką nadzieja producenta. W tym roku planuje się sprzedaż na poziomie 45 tys. egz., a rok później minimum 65 tys. egz. Ma w tym pomóc dwulitrowa jednostka wysokoprężna, która będzie jak można przewidywać, najchętniej wybierana przez nabywców. Jeszcze w tym roku producent zamierza poszerzyć gamę silników o pięciocylindrowy Duratec 2,5 l o mocy 147 kW (200 KM). Podczas pierwszych testów organizatorzy nie dostarczyli egzemplarza z automatyczną przekładnią, gdyż taka przewidziana jest w późniejszym okresie produkcji, podobnie jak i kamera parkowania.
Wymiary Forda Kuga to: długość całkowita – 4443 mm, szerokość – 1842 mm i wysokość – 1677 mm. Masa własna pojazdu to 1613 kg, a wersja z przednim napedem jest o 40 kg lżejsza.
Mistrz autostrady
Silnik pojazdu uruchamiamy za pomocą przycisku. Pierwszy bieg pozwala nam ustawić przyjemna w dotyku i lekko pracująca dźwignia. Znakomite drogi asfaltowe wokół Jerez pozwalały na sportowa jazdę. Jak się okazało nowy model Forda nie miał nic przeciwko temu i sprawował się wręcz znakomicie. Producent ustawił zawieszenie bardziej sportowo, niż mogliśmy oczekiwać. Stąd też na zakrętach auto pochyla się tylko minimalnie.
Haldex trzeciej generacji, który odpowiada za napęd wszystkich czterech kół, jest dobrze zgrany z pojazdem i optymalnie reaguje na wszelkie zmiany nawierzchni.
Po bliższym zapoznaniu się z komputerem pokładowym odkrywamy szereg nowych możliwości. Dla przykładu istnieje możliwość wyłączenia systemu stabilizacji ESP, a także wyboru jednej z trzech charakterystyk oferowanych przez elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego EHPAS. Według nas najlepiej do charakteru tego modelu dostosowuje się ustawienie „sport”, który jest ze wszystkich trzech najbardziej czuły. Do wyboru pozostają: „standard” i „komfort”.
Testowany przez nas egzemplarz napędzany był dwulitrowym czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 100 kW. Według nas brakuje mu trochę mocy. Kuga z tą jednostka przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 10,7 sekundy i także potrafi bez problemu rozpędzić się do 180 km/h. Dynamiczna jazda oznacza w rzeczywistości widoczny wzrost zużycia paliwa.Podczas sportowej jazdy na autostradzie osiągnęliśmy 8,5 l/100 km oleju napędowego. Jednak podczas jazdy spokojnie to zużycie spadło do granicy sześciu litrów. Natomiast w mieście nie przekroczyliśmy granicy dziewięciu litrów.
O nasze bezpieczeństwo dbają wszystkie najnowsze systemy jak m.in. ESP, ABS, EBA, DDS (monitorujący ciśnienie w oponach) oraz TSA (chroniący przed przewróceniem przyczepy). Kolejnym interesującym systemem jest ARM – ochrona przeciw przewróceniu się pojazdu, który ściśle współpracuje z układem ESP i nawet po jego wyłączeniu pozostaje aktywny.
W terenie bez problemu
Jazdy terenowe Fordem Kuga odbyły się w pięknym gaju oliwnym. Teren nie był zbyt trudny dla tego samochodu, ale mógł wystarczająco potwierdzić jego możliwości. O wiele trudniej mogło być na terenie grząskim, bo na grząskim pisaku i wyboistym szutrze problemów nie było. Kuga może walczyć jednak w terenie łatwym. Dzięki systemowi Haldex trakcja jest bardzo dobra, prześwit 188 mm wystarczający do p[przejazdu po kamienistej drodze z głębokimi koleinami. Jednak na trudniejszy teren warto auto zmienić na bardziej terenowe.
Wnętrze
Tę część nowego Forda poznaliśmy już wcześniej, bo podczas marcowego salonu samochodowego we Genewie. Kuga posiada w sobie wiele elementów znanych z innych modeli tej marki. Przyjemne są elementy drzwi, z praktycznymi podłokietnikami. Zastrzeżenia mamy do przycisków nawigacji i samego software, który kierowcy nie ułatwia życia.
Nie brakuje miejsca nad głową, i to na wszystkich pozycjach. Zastrzeżenia mogą dotyczyć zbyt małego kąta otwierania tylnych drzwi. Na tylnych siedzeniach może tez brakować miejsca na kolana dla osób o wzroście ponad 180 cm.
Dla wielu użytkowników duże znaczenie ma wielkość bagażnika. W podstawowej konfiguracji Kuga zapewnia 410 litrów (według normy VDA), z czego 50 litrów znajduje się pod podwójnym dnem. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy do dyspozycji 1355 litrów i możliwość załadunku bagażu na płaszczyźnie położonej 758 mm nad drogą.
Praktyczne są drzwi bagażnika, które zapewniają dwie możliwości otwarcia (całe lub tylko część przeszkloną). Miłośników wypraw turystycznych ucieszy gniazdko 230 V, które ułatwi doładowanie akumulatorów notebooka lub aparatu fotograficznego.
Wyposażenie
Ford Kuga oferowany jest obecnie w dwóch opcjach wyposażenia. W wersji Trend otrzymamy standardowo m.in. manualna klimatyzację, sterownie elektryczne szyb i lusterek, komputer pokładowy, przednie światła mgłowe, sześć poduszek powietrznych, system stabilizacji, skórzane pokrycie koła kierownicy, stalowe obręcze kół z oponami o wymiarach 235/60 R16 oraz radioodtwarzacz CD.
Wersja Titanium oferuje dwustrefową automatyczną klimatyzację, automatyczne wycieraczki z sensorem deszczu, wewnętrzne lusterko wsteczne ze ściemniaczem, opóźniony wyłącznik przednich reflektorów, tapicerkę w kombinacji materiał/skóra oraz obręcze kół z metali lekkich z oponami o wymiarach 235/55 R17.
Ford Kuga - podstawowe dane techniczneSilnik2.0 TDCi 4x22.0 TDCi 4x4Pojemność skokowa [cm3]19971997Cylindry/zawory4/44/4Moc [kW/obr./min]100/4000100/4000Maksymalny mom. obrot. [Nm/obr./min]320/2000320/2000Prędkość maksymalna [km/h]182180Przyspieszenie 0-100 km/h [s]10,610,7Średnie zużycie paliwa [l/100 km]6,36,4