W tym roku w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świataznalazło się szesnaście eliminacji. Rozgrywki zakończy Rajd Wielkiej Brytanii (w Walii 1-3 grudnia), ale wszystkie rozstrzygnięcia zapadły już podczas zakończonego w niedzielę Rajdu Nowej Zelandii. W klasyfikacji kierowców na podium, podczas wielkiej gali związanej z zakończeniem sezonu, staną Sebastien Loeb, Marcus Grönholm i Mikko Hirvonen, zaś trofea w klasyfikacji zespołów odbiorą dyrektorzy Forda, Kronosa – Citroena oraz Subaru. Teoretyczne szanse na zagrożenie teamowi z Japonii ma co prawda jeszcze OMV Peugeot Norway, ale w praktyce jest to nierealne – kierowcy Peugeot musieliby zając dwa pierwsze miejsca, podczas gdy ich rywale z Subaru nie osiągnęliby mety...
Fin Marcus Grönholm w Fordzie Focusie swoją szansę na wywalczenie kolejnego tytułu stracił podczas Rajdu Australii, gdy dojechał do mety dopiero jako piąty. Sebestien Loeb, niewątpliwy bohater tegorocznych zmagań, ogląda rywalizację spoza samochodu – po pechowym upadku z roweru - wciąż jest rekonwalescentem po złamaniu ręki.
Markus, oprócz szarfy wicemistrza wśród kierowców, miał jednak jeszcze coś do wygrania: wraz z Mikki Hirvonenem tytuł mistrzowski dla Forda.
W Rajdzie Nowej Zelandii Grönholm nie dał rywalom żadnych szans – prowadził od startu do mety. Hirvonen dojechał do mety na drugiej pozycji. Dzięki temu zespół Forda po raz drugi w historii zdobył tytuł mistrzowski wśród producentów. Poprzednio miało to miejsce w 1979 roku, gdy w tym samym rajdzie za kierownicą Escorta triumfował Bjorn Waldegard. Ford przerwał w ten sposób serię sześciu tytułów zdobywanych w ostatnich sezonach przez ekipy PSA: Citroena, a wcześniej Peugeota.
- To niezwykłe uczucie uczestniczyć w tym sukcesie - powiedział na mecie Grönholm. Wszyscy w zespole jesteśmy niesamowicie szczęśliwi. Na początku sezonu spodziewałem się, że Focus WRC 06 będzie szybki, ale zaskoczyła mnie niezawodność nowego samochodu. Jesteśmy mistrzami! Może i pozostał pewien niedosyt, gdyby Sebastien był obecny na trzech ostatnich rajdach – zapewne walczylibyśmy o ten sukces do ostatniego odcinka specjalnego. Gdy go zabrakło Xavier (Pons) i Daniel (Sordo) nie byli w stanie nam zagrozić. Ale taki jest sport – to my dziś możemy świętować i pić szampana...
Grönholm po raz czwarty odniósł w Nowej Zelandii zwycięstwo, wcześniej triumfował tu w latach 2000, 2002 i 2003. Tym razem wyprzedził swojego rodaka i kolegę z zespołu, Mikko Hirvonena oraz Austriaka Manfreda Stohla (Peugeot 307), który po raz trzeci w tym sezonie, a drugi z rzędu stanął na podium MŚw.
Na czwartym miejscu znalazł się Hiszpan Xavier Pons, który w końcówce zawodów wyprzedził rodaka Daniela Sordo (obaj Citroen Xsara). Szósty na mecie był Norweg Petter Solberg (Subaru Impreza), siódme miejsce i pierwsze punkty w MŚ odnotował Argentyńczyk Luis Companc Perez (Ford Focus). Natomiast wysokie, jedenaste miejsce zajął w imprezie siedmiokrotny mistrz świata motocyklistów, Valentino Rossi. Włoch startował gościnnie samochodem Subaru Impreza.
Jedyna polska załoga startująca w Rajdzie Nowej Zelandii, Leszek Kuzaj i Maciej Szczepaniak zawodów nie ukończyła – wycofała się na PKC 14C. Wcześniej Mistrzowie Polski mieli nie lada przygody – dwukrotnie korzystali z systemu Superally.
Pierwszego dnia opuścili drogę po zbyt szybkim wjechaniu w zakręt. Subaru przedarło się przez gąszcz roślinności i zawisło nad 30-metrową przepaścią. Polska załoga przez godzinę czekała na pomoc, bojąc się opuścić samochodu, który w każdej chwili mógł runąć w dół. Leszek przez cały czas musiał więc trzymać nogę na hamulcu... Z kolei podczas drugiego etapu Kuzaj i Szczepaniak zostali odhamowani po wypadnięciu z drogi przez Chrisa Westa. Jego pilot – Garry Cowan zasugerował naszmu kierowcy, aby objechał częściowo tarasujące drogę Subaru po prawej stronie. Kuzaj tak właśnie uczynił, ale niestety jego samochód obsunął się trzy metry w dół i pozostał w rowie. Trzeci etap zakończyli oddając kartę drogową na Punkcie Kontroli Czasu...
Rajd był bardzo trudny, rozgrywany był przy padającym deszczu.
Wyniki Rajdu Nowej Zelandii:
1. Marcus Grönholm (Finlandia/Ford Focus) - 4:02.30,7;
2. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford Focus) - strata 56,0 sek.;
3. Manfred Stohl (Austria/Peugeot 307) - 2.39,3 min.;
4. Xavier Pons (Hiszpania/Citroen Xsara) - 2.56,1 min.;
5. Daniel Sordo (Hiszpania/Citroen Xsara) - 3.20,7 min.;
6. Petter Solberg (Norwegia/Subaru Impreza) - 4.57,1 min.;
7. Luis Companc Perez (Argentyna/Ford Focus)- 10.51,6 min.;
8. Jari-Matti Latvala (Finlandia/Subaru Impreza) - 16.22,4 min.;
9. Juho Haenninen (Finlandia/Mitsubishi Lancer) - 17.30,2 min.;
10. Richard Mason (Nowa Zelandia/Subaru Impreza) - 20.20,0 min.
Klasyfikacja MŚw. Kierowców (po 15 z 16 eliminacji):
1.S. LOEB (F) -112
2.M. GRÖNHOLM (FIN) -101
3.M. HIRVONEN (FIN) -65
4.D. SORDO (E) -47
5.M. STOHL (A) -46
6.P. SOLBERG (N) -34
7.X. PONS (E) -28
8.H. SOLBERG (N) -25
9.T. GARDEMEISTER (FIN) -20
10.C. ATKINSON (AUS) -17
11.G. GALLI (I) -15
12.A. BENGUE (F)- 9
13.K. KATAJAMÄKI (FIN) -7
14.J. KOPECKÝ (CZ) -7
15.D. CARLSSON (S) -6
16.J. VÄLIMÄKI (FIN) -6
17.S. SARRAZIN (F) -6
18.T. RÅDSTRÖM (SWE) -4
19.J. LATVALA (FIN) -4
20.F. DUVAL (B) -4
21.G. MAC HALE (IRL) -3
22.A. AIGNER (A) -3
23.J. TUOHINO (FIN) -3
24.T. ARAI (J) -3
25.K. SOHLBERG (FIN)-3
26.L. PEREZ COMPANC (RA) -2
27.M. BALDACCI (RSM) -2
28.M. WILSON (GB) -1
29.D. HERRIDGE (AUS) -1
30.F. NUTAHARA (J) -1
Aktualna klasyfikacja zespołów WRC
1. FORD-185
2. KRONOS CITROEN-160
3. SUBARU-100
4. OMV PEUGEOT NOR.-80
5. STOBART VK M-SP.-39
6. RED BULL SKODA-23
Aktualna klasyfikacja kierowców JWRC
1.Urmo Aava (EE) -30
2.P-G Andersson (S) -29
3.Patrick Sandell (S) -28
4.Guy Wilks (GB) -26
5.Conrad Rautenbach (ZW) -25
6.Jozef Béres (SK) -22
7.Kris Meeke (GB) -20
8.Julien Pressac (F) -19
9.Martin Prokop (CZ) -18
10.Bernd Casier (B) -17
11.Brice Tirabassi (F) -11
12.Pavel Valousek (CZ) -11
13.Aaron Burkart (D) -9
14.Jaan Mölder (EE) -8
15.Fatih Kara (TR) -7
16.Matti Rantanen (FIN) -6
17.Michał Kościuszko (PL) -5
18.Kalle Pinomäki (FIN) -4
19.Luca Betti (I) -4
20.Peter Zachrisson (S) -2
21.Yoann Bonato (F) -1
Aktualna klasyfikacja kierowców PWRC
1.Nasser Al-Attiyah (QAT) -40
2.Fumio Nutahara (J) -34
3.Mirco Baldacci (RSM) -31
4.Jari-Matti Latvala (FIN) -27
5.Aki Teiskonen (FIN) -23
6.Toshi Arai (J) -18
7.Leszek Kuzaj (PL) -17
8.Stefano Marrini (I) -13
9. D.Higgins (GB)-8
10.Richard Mason (NZ)-8
11.Sergey Uspenskiy (RUS) -7
12.Khalid Al-Qassimi (UAE) -6
13.Dean Herridge (AUS) -6
14.Alexander Dorosinskiy (R) - 6
15.Nigel Heath (GB) -6
16.Takuma Kamada (J) -6
17.Simone Campedelli (I) -5
18.Stepan Vojtech (CZ) -2
19.Francisco Name (MEX) -1
Galeria zdjęć
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!
Ford Mistrzem Świata!