Auto Świat Wiadomości Aktualności Ford Mustang GTD: wyścigowy model, ale na ulicę

Ford Mustang GTD: wyścigowy model, ale na ulicę

W 2024 r. w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans zobaczymy m.in. Forda Mustanga GT3. Natomiast na przełomie lat 2024/2025 do sprzedaży trafi limitowana seria Forda Mustanga GTD inspirowanego wyścigowym modelem. Już wiemy, jak wygląda ten samochód i jaki ma mieć silnik.

Ford Mustang GTDFord
  • Ford Mustang GTD będzie napędzany 5,2-litrowym V8 generującym ponad 800 KM, z którym współpracuje 8-stopniowa skrzynia umieszczona z tyłu pojazdu
  • Na celowniku szefostwa Forda jest przejechanie toru Nürburgring w czasie krótszym niż 7 min, a to oznacza, że mamy do czynienia z najszybszą drogową wersją Forda Mustanga w historii tego modelu
  • Ford Mustang GTD ma trafić do sprzedaży pod koniec 2024 r. lub na początku 2025 r., a sugerowana cena detaliczna to około 300 tys. dolarów

Ford Mustang znany jest już od kilku pokoleń kierowców i w historii doczekał się już wielu mniej lub bardziej udanych wersji. Jednak Ford Mustang GTD to klasa sama w sobie. To odmiana, jakiej nie było wcześniej dopuszczonej do jazdy po ulicach.

Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTDFord

Jak powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda "To dla nas nowe podejście. Nie zaprojektowaliśmy samochodu drogowego na tor, lecz stworzyliśmy samochód wyścigowy na drogę. Ford Mustang GTD wykorzystuje technikę wyścigową z Forda Mustanga GT3, owiniętą w nadwozie Mustanga z włókna węglowego i wyjeżdża na ulicę".

Ford Mustang GTD został opracowany częściowo przez tych samych ludzi, którzy odpowiadają za samochody wyścigowe i odnoszące sukcesy w Le Mans. Samochód zbudowano po to, żeby stał się najszybszym drogowym Mustangiem w historii.

Ford Mustang GTD – niska masa, świetna aerodynamika

W celu uzyskania, jak najniższej masy oraz obniżenia środka ciężkości w budowie samochodu wykorzystano w dużej mierze włókno węglowe. Z tego materiału wykonano m.in. błotniki, maskę, pokrywę zastępującą klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach.

Do Forda Mustanga GTD będzie można zamówić pakiet aerodynamiczny. Zawiera on funkcje pionierskie w sportach motorowych, a także technikę nielegalną w wyścigach, np. współpracujące z tylnym skrzydłem hydraulicznie sterowane przednie klapy do zarządzania przepływem powietrza w celu uzyskania jak najlepszej aerodynamiki.

Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTDFord

Ford Mustang GTD wykorzystuje doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnymi wlotami powietrza i pierwszym układem olejowym z suchą miską olejową wykorzystaną w drogowym Mustangu. Pomaga to utrzymać smarowanie silnika podczas długotrwałego pokonywania zakrętów.

Ponad 7500 obr./min to gwarancja generuje wyjątkowych doznań akustycznych. Rasowy dźwięk to także zasługa tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami. Ford objecuje, że jednostka będzie generowała ponad 800 KM. To najwyższa moc dopuszczonego do ruchu ulicznego Forda Mustanga, jaką kiedykolwiek opracowano do tego modelu.

Moment obrotowy przekazywany jest z silnika na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego wykonanego z włókna węglowego połączonego z 8-biegową skrzynią biegów. Rozkład masy pomiędzy przodem a tyłem wynosi niemal 50/50.

Ford Mustang GTD – zawieszenie na każdą sytuację

W Fordzie Mustangu GTD wykorzystano półaktywne zawieszenie, w którym można zmieniać zarówno zakres sprężyn, jak i prześwit. W trybie Track pozwala to na zmniejszenie prześwitu o prawie 40 mm.

Ford Mustang GTD
Ford Mustang GTDFord

Ford Mustang GTD świetną przyczepność i stabilność na zakrętach zawdzięcza m.in. osadzonym na 20-calowych kutych felgach aluminiowych (w opcji magnezowe o konstrukcji podobnej jak w wyścigowym Fordzie Mustangu GT3) oponom o optymalnej szerokości – 325 mm z przodu i 345 mm z tyłu.

Do zatrzymania Foda Mustanga GTD służą węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. Zoptymalizowano je pod kątem odprowadzania ciepła. Z tylnych hamulców jest ono odprowadzane za pomocą kanałów chłodzących zamontowanych pod zawieszeniem.

Ford Mustang GTD – wnętrze też na sportowo

Kokpitu wykończono połączeniem zamszu Miko ze skórą i włóknem węglowym. Foteli Recaro, tytanowe łopatki do zmiany biegów, pokrętło zmiany biegów i tabliczkę znamionową wykonano z wycofanych tytanowych części samolotu Lockheed Martin F-22. Aby zmniejszyć wagę pojazdu, usunięte zostało tylne siedzenie.

Ford Mustang GTD będzie dostępny w wielu kombinacjach kolorystycznych wnętrza i kilku specjalnych pakietach opcji. Samochód będzie można zamówić w dowolnym kolorze, nawet dopasowanym do próbki dostarczonej przez klienta. Wszystko to pozwoli spersonalizować pojazd zgodnie z gustem klienta.

Ford Mustang GTD powstanie w limitowanej serii, a jego cena ma wynosić około 300 tys. dolarów. Samochód będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.

Ford Mustang GTD – nasza opinia

Ford Mustang GTD zaskakuje i zachwyca pod każdym względem. Rasowy wygląd, mocny silnik i świetne osiągi sprawią, że nawet w gamie Mustanga będzie to klasa sama w sobie. I choć to wyścigowy model przeznaczony do jazdy publicznymi drogami, to z racji ograniczonej liczby egzemplarzy nie będzie zbyt często spotykany na ulicy.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków