- Ford Mustang GTD będzie napędzany 5,2-litrowym V8 generującym ponad 800 KM, z którym współpracuje 8-stopniowa skrzynia umieszczona z tyłu pojazdu
- Na celowniku szefostwa Forda jest przejechanie toru Nürburgring w czasie krótszym niż 7 min, a to oznacza, że mamy do czynienia z najszybszą drogową wersją Forda Mustanga w historii tego modelu
- Ford Mustang GTD ma trafić do sprzedaży pod koniec 2024 r. lub na początku 2025 r., a sugerowana cena detaliczna to około 300 tys. dolarów
Ford Mustang znany jest już od kilku pokoleń kierowców i w historii doczekał się już wielu mniej lub bardziej udanych wersji. Jednak Ford Mustang GTD to klasa sama w sobie. To odmiana, jakiej nie było wcześniej dopuszczonej do jazdy po ulicach.
Jak powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda "To dla nas nowe podejście. Nie zaprojektowaliśmy samochodu drogowego na tor, lecz stworzyliśmy samochód wyścigowy na drogę. Ford Mustang GTD wykorzystuje technikę wyścigową z Forda Mustanga GT3, owiniętą w nadwozie Mustanga z włókna węglowego i wyjeżdża na ulicę".
Ford Mustang GTD został opracowany częściowo przez tych samych ludzi, którzy odpowiadają za samochody wyścigowe i odnoszące sukcesy w Le Mans. Samochód zbudowano po to, żeby stał się najszybszym drogowym Mustangiem w historii.
Ford Mustang GTD – niska masa, świetna aerodynamika
W celu uzyskania, jak najniższej masy oraz obniżenia środka ciężkości w budowie samochodu wykorzystano w dużej mierze włókno węglowe. Z tego materiału wykonano m.in. błotniki, maskę, pokrywę zastępującą klapę bagażnika, progi drzwi, przedni splitter, tylny dyfuzor i dach.
Do Forda Mustanga GTD będzie można zamówić pakiet aerodynamiczny. Zawiera on funkcje pionierskie w sportach motorowych, a także technikę nielegalną w wyścigach, np. współpracujące z tylnym skrzydłem hydraulicznie sterowane przednie klapy do zarządzania przepływem powietrza w celu uzyskania jak najlepszej aerodynamiki.
Ford Mustang GTD wykorzystuje doładowany silnik V8 o pojemności 5,2 litra z podwójnymi wlotami powietrza i pierwszym układem olejowym z suchą miską olejową wykorzystaną w drogowym Mustangu. Pomaga to utrzymać smarowanie silnika podczas długotrwałego pokonywania zakrętów.
Ponad 7500 obr./min to gwarancja generuje wyjątkowych doznań akustycznych. Rasowy dźwięk to także zasługa tytanowego układu wydechowego z aktywnymi zaworami. Ford objecuje, że jednostka będzie generowała ponad 800 KM. To najwyższa moc dopuszczonego do ruchu ulicznego Forda Mustanga, jaką kiedykolwiek opracowano do tego modelu.
Moment obrotowy przekazywany jest z silnika na tylne koła za pośrednictwem wału napędowego wykonanego z włókna węglowego połączonego z 8-biegową skrzynią biegów. Rozkład masy pomiędzy przodem a tyłem wynosi niemal 50/50.
Ford Mustang GTD – zawieszenie na każdą sytuację
W Fordzie Mustangu GTD wykorzystano półaktywne zawieszenie, w którym można zmieniać zarówno zakres sprężyn, jak i prześwit. W trybie Track pozwala to na zmniejszenie prześwitu o prawie 40 mm.
Ford Mustang GTD świetną przyczepność i stabilność na zakrętach zawdzięcza m.in. osadzonym na 20-calowych kutych felgach aluminiowych (w opcji magnezowe o konstrukcji podobnej jak w wyścigowym Fordzie Mustangu GT3) oponom o optymalnej szerokości – 325 mm z przodu i 345 mm z tyłu.
Do zatrzymania Foda Mustanga GTD służą węglowo-ceramiczne hamulce Brembo. Zoptymalizowano je pod kątem odprowadzania ciepła. Z tylnych hamulców jest ono odprowadzane za pomocą kanałów chłodzących zamontowanych pod zawieszeniem.
Ford Mustang GTD – wnętrze też na sportowo
Kokpitu wykończono połączeniem zamszu Miko ze skórą i włóknem węglowym. Foteli Recaro, tytanowe łopatki do zmiany biegów, pokrętło zmiany biegów i tabliczkę znamionową wykonano z wycofanych tytanowych części samolotu Lockheed Martin F-22. Aby zmniejszyć wagę pojazdu, usunięte zostało tylne siedzenie.
Ford Mustang GTD będzie dostępny w wielu kombinacjach kolorystycznych wnętrza i kilku specjalnych pakietach opcji. Samochód będzie można zamówić w dowolnym kolorze, nawet dopasowanym do próbki dostarczonej przez klienta. Wszystko to pozwoli spersonalizować pojazd zgodnie z gustem klienta.
- Czytaj także: Audi RS 7 Sportback performance. Samochodowy kulturysta
Ford Mustang GTD powstanie w limitowanej serii, a jego cena ma wynosić około 300 tys. dolarów. Samochód będzie dostępny pod koniec 2024 lub na początku 2025 r.
Ford Mustang GTD – nasza opinia
Ford Mustang GTD zaskakuje i zachwyca pod każdym względem. Rasowy wygląd, mocny silnik i świetne osiągi sprawią, że nawet w gamie Mustanga będzie to klasa sama w sobie. I choć to wyścigowy model przeznaczony do jazdy publicznymi drogami, to z racji ograniczonej liczby egzemplarzy nie będzie zbyt często spotykany na ulicy.