- Jaguar F-Type R75 ma silnik V8 generujący 575 KM i 700 Nm, a moment obrotowy przekazywany jest na wszystkie koła za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni automatycznej
- Samochód rozpędza się do setki po 3,7 s, natomiast prędkość maksymalna wynosi aż 300 km/h!
- Odmiana R75 to wydatek minimum 754 600 zł, ale testowany egzemplarz wraz z dodatkowymi opcjami kosztuje 798 940 zł
- Samochód został użyczony przez importera, a po teście zwrócony
Jaguar F-Type R75 – dla kogo?
Jaguar F-Type R75 to idealny model dla kierowców uwielbiających świetne przyspieszenie, ale nie chcących jednocześnie rezygnować z luksusu i elegancji. To także pojazd dla tych, którzy cenią brytyjską motoryzację, wraz z którą otrzymuje się nutę egzotyki oraz zainteresowanie postronnych kierowców.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Jaguar F-Type R75 – opis modelu
Jaguar F-Type na rynku jest już od 2013 r., ale aktualna stylistyka to wynik liftingu z 2017 r. Jaguar F-Type R75 patrzy na świat agresywnie wyglądającymi, mocno przymrużonymi reflektorami. Z kolei głęboki oddech przed startem do dynamicznej jazdy bierze przez duże wloty powietrza w zderzakach oraz dodatkowe nozdrza umieszczone w długiej masce po bokach centralnego przetłoczenia.
Wraz z dużą atrapą chłodnicy wszystkie te stylistyczne zabiegi sprawiają, że pojazd prezentuje się niczym dziki zwierz czający się do ataku. I tak powinno być w przypadku prawdziwego Jaguara.
Mocno wyoblony dach przechodzi płynnie w klapę bagażnika wypełnioną potężną taflą szyby, pod którą znalazł się autograf marki w postaci czającego się do skoku Jaguara. Poniżej jest nie mniej udanie. To zasługa dyfuzora, którego boczne wnęki wypełniają cztery końcówki układu wydechowego.
Patrząc na auto z boku, na pierwszy plan wysuwają się potężne mięśnie nadkoli, w których schowały się czarne, 20-calowe alufelgi ozdobione czerwoną broszą zacisków hamulcowych. Przy tym wszystkim niewielkie klamki wysuwające się podczas otwierania auta jawią się niczym delikatna biżuteria.
Jaguar F-Type R75 – wrażenia z jazdy
Jaguar F-Type R75 ma pod maską widlastą ósemkę generującą 575 KM oraz 700 Nm. Już po przeczytaniu tych danych można spodziewać się mocnych wrażeń podczas jazdy. Kolejną zapowiedzią frajdy towarzyszącej podróżowaniu jest uruchomienie silnika i docierający do uszu pasażerów rasowy dźwięk.
Zatem nie czekamy dłużej i ruszamy. Z początku delikatnie, samochód sunie spokojnie, a automatyczna skrzynia zmienia przełożenia tak delikatnie, że nie wyczuwa się momentu włączenia kolejnego biegu. Już taka jazda daje dużo przyjemności, ale pamiętamy, jak duże stado koni mechanicznych czeka pod maską gotowe do działania.
Zatem zatrzymujemy się i zmieniamy ustawienie na tryb Dynamic. Gwałtownym ruchem prawej nogi wgniatam pedał gazu do podłogi, a samochód… Właśnie aż trudno określić co się z nim dzieje – startuje, wystrzeliwuje? Żadne z tych wyrażeń nie jest w stanie w pełni oddać odczucia, jakie towarzyszy jadącym w tym momencie.
Jaguar F-Type R75 – rozpędzanie kończy się przy 300 km/h!
Dość powiedzieć, że prowadzący ma wrażenie, jakby samochód uciekał spod niego, plecy wciskane są z potworną siłą w oparcie fotela, a kierownica zdaje się umykać spod rąk. Jednocześnie odczuwa się delikatne przeciążenie niczym podczas lotu samolotem.
Po takim starcie setkę uzyskuje się po magicznych 3,7 s, a wystarczy przytrzymać pedał gazu w podłodze o mrugnięcie oka dłużej, żeby jechać znacznie szybciej i niewiadomo kiedy przekroczyć dozwoloną prędkość. Uwaga! Rozpędzanie samochodu kończy się dopiero przy 300 km/h! Teraz już wiecie, dlaczego jeżdżąc tym autem, można szybko stracić prawo jazdy.
Jaguar F-Type R75 – wnętrze
Wnętrze Jaguara F-Type’a R75 zdominowały dwa kolory – czarny oraz brązowy. Utrzymane w tej tonacji elementy wykonano z miłych w dotyku plastików oraz z delikatnej skóry.
Godne pochwały są również fotele, a właściwie ich wyprofilowanie. Optymalne ukształtowanie to gwarancja wysokiego komfortu jazdy oraz świetnego podparcia z boku podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Poza tym siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami, na których wytłoczono skaczącego jaguara, prezentują się wręcz rasowo.
Przed kierowcą znajdują się wyraziste, cyfrowe wskaźniki, których kolorystyka częściowo uzależniona jest od wybranego trybu jazdy – przy sportowym ustawieniu pojawiają się czerwone akcenty.
Zastrzeżeń nie mieliśmy również do obsługi urządzeń pokładowych. Aktywuje się je za pośrednictwem dotykowego ekranu, a najistotniejsze funkcje można sprawnie ustawić również za pomocą tradycyjnych pokręteł i przycisków. Usytuowano je na środkowej konsoli w zasięgu rąk kierowcy i, co ważne są na tyle duże, że łatwo korzysta się z nich także podczas prowadzenia pojazdu.
Jaguar F-Type R75 – pojemność i ustawność bagażnika
Jaguar F-Type R75 nie jest rodzinnym modelem, zatem pojemność bagażnika nie ma dużego znaczenia. Czy aby na pewno? Kufer mieszczący 336 l nie przynosi autu ujmy, niemniej jednak jest pewne, ale… Czy przy tej wielkości zmieści się cały sprzęt do gry w golfa? Mamy co do tego wątpliwości.
Jaguar F-Type R75 – spalanie i koszty eksploatacji
Dane techniczne nie kłamią w kwestii zużycia paliwa. Producent podaje, że wynosi ono od 10,7 l/100 km. I rzeczywiście trudno zejść poniżej tej wartości, a utrzymanie jej możliwe jest tylko podczas spokojnej jazdy. A w drugą stronę? Sky is the limit. Nie zdziwcie się jeżeli na komputerze pokładowym zobaczycie 15 l i więcej.
Jaguar F-Type R75 – prowadzenie
Jaguar F-Type R75 to coupe o dwóch naturach. Z jednej strony zawieszenie samochodu pozwala na precyzyjną jazdę po zakrętach bez niemal najmniejszych przechyłów karoserii, a z drugiej można liczyć na wystarczający komfort resorowania. Co ważne opony o wymiarach 265/35 ZR 20 i 305/30 ZR 20 nie psują tego co wypracuje układ jezdny.
Podczas dynamicznej jazdy doceniliśmy stabilność samochodu zarówno podczas jazdy na zakrętach, jak i w trakcie dynamicznego podróżowania na wprost. Optymalnemu przepływowi powietrza sprzyja tylny spoiler, który podczas dynamicznej jazdy rozkłada się samoczynnie (kierowca może go wysunąć także, używając przycisku na konsoli środkowej).
Jaguar F-Type R75 – finansowanie i gwarancja
Mocny silnik V8, napęd na wszystkie koła, bogate wyposażenie, szlachetne wykończenie… Jaguar F-Type R75 ma tak dużo zalet, że można je wymieniać niemal bez końca. Nie ma się zatem co dziwić wysokiej cenie. Samochód kosztuje minimum 754 600 zł, ale po doliczeniu cen opcji, które znalazły się na pokładzie testowanego egzemplarza, koszty zakupu wzrosły do 798 940 zł.
Czytaj więcej o JAGUAR F-TYPEJAGUAR F-Type - galeria
Jaguar F-Type R75 – czy warto kupić?
To raczej retoryczne pytanie. Oczywiście, że warto. Nie tylko dlatego, że Jaguar F-Type R75 jest wyjątkowo dynamiczny i prowadzi się świetnie, a do tego efektownie wygląda. Jest jeszcze jeden powód, który sprawia, że samochód jest wart uwagi i zakupu i to, jak najszybszego zakupu. Z racji coraz ostrzejszych norm emisji spalin silniki V8 to okazy skazane na wyginięcie. Niestety.