Nowy model Mondeo to najbardziej zaawansowany technologicznie model w historii europejskiej filii Forda.
- Rok 2007 zapowiada się dla Ford of Europe jako rok niezwykle obiecujący i ważny – powiedział John Fleming, prezes i dyrektor wykonawczy Ford of Europe . Nowy Mondeo ma dla nas szczególne znaczenie, gdyż jest to najbardziej zaawansowany technicznie model, jaki kiedykolwiek wypuściliśmy na rynek. Jestem przekonany, że podobnie jak Ford S-MAX, wybrany niedawno „Samochodem Roku 2007”, nowy Ford Mondeo nie tylko przyciągnie nowych nabywców do salonów Forda, ale także mile zaskoczy naszych wiernych klientóww całej Europie.
Mondeo po transformacji
Pojawienie się zupełnie nowej generacji Forda Mondeo oznacza radykalną transformację oferty rynkowej Forda w kategorii tzw. samochodów dużych.
Nowy, efektowny i mający dziś bardziej indywidualne oblicze, jest kwintesencją wykorzystywanej przez Forda w ostatnim czasie konwencji stylistycznej „kinetic design”. Nowy model wprowadza także do oferty Forda szereg nowinek technicznych i nowych elementów wyposażenia. Zachowano przy tym wszystkie dobrze znane atuty poprzednich generacji Forda Mondeo, szczególne znaczenie przywiązując do dalszego udoskonalenia własności jezdnych i poprawy poziomu bezpieczeństwa.
Najnowszy Ford pojawi się na wszystkich rynkach Europy dopiero latem bieżącego roku i będzie od razu dostępny w trzech wersjach nadwoziowych, z których każda - w swój indywidualny sposób - wykorzystuje założenia i elementy pełnej dynamiki konwencji stylistycznej „kinetic design”. Nabywca nowego modelu będzie miał do wyboru kilka wersji wyposażeniowych oraz kilka nowoczesnych jednostek napędowych. Cechą wspólną i zarazem wielką zaletą wszystkich wersji jest bardzo wysoka jakość wykonania i bardzo wysoki komfort prowadzenia i podróżowania.
- Ford Mondeo był zawsze chwalony za szereg niezaprzeczalnych zalet, przede wszystkim za własności jezdne i wysoki poziom bezpieczeństwa – powiedział Steve Adams, dyrektor Ford of Europe odpowiedzialny za pion samochodów dużychi luksusowych. W przypadku tego niezwykłego nowego samochodu wszystkie te atuty zostały jeszcze bardziej dopracowane. W efekcie osiągi i parametry użytkowe nowego Forda Mondeo zostały poprawione pod każdym względem. Jednocześnie diametralnie zmieniliśmy jego wygląd i radykalnie poprawiliśmy jakość.
Nowy Ford Mondeo jest kolejnym modelem, który mocno skorzystał na realizowanej przez Forda pod nazwą Shared Technology koncepcji wykorzystywania tych samych rozwiązań w wielu różnych modelach. Wiele założeń konstrukcyjnych i szereg podzespołów nowego Forda Mondeo jest taka sama co stosowane w Fordzie S-MAX, wybranym „Samochodem Roku 2007” i w nowej generacji Forda Galaxy. Nowy Ford Mondeo jest jednak zupełnie innym modelem, mającym swoją własną wyraźnie określoną tożsamość i ważne miejscew ofercie Forda.
Bogactwo wyboru
Gama modeli i wersji Forda Mondeo zawsze oferowała nabywcy różnorodność i bogactwo wyboru. W przypadku najnowszego modelu zespół konstruktorów i projektantów intensywnie pracował nad opracowaniem koncepcji modelowej, która – dzięki bogactwu i różnorodności dostępnych wersji – dobrze spełniałaby coraz bardziej zróżnicowane oczekiwania i wymagania nabywców w tym segmencie rynku.
Trzy różne wersje nadwoziowe – klasyczny 4-drzwiowy sedan, elegancki i zarazem uniwersalny 5-drzwiowy hatchback oraz obszerne kombi – znajdą się w ofercie jednocześnie, od samego początku. Z kolei każda z wersji nadwoziowych będzie oferowana w czterech wersjach wyposażenia, o wyraźnie zróżnicowanym charakterze.
Są to: wersja Ambiente, charakteryzująca się (mimo iż jest to model podstawowy), wysokim standardem wyposażenia, zarówno dla użytkownika biznesowego, jak i dla rodziny, modna i nowoczesna wersja Trend oraz, najbardziej bogato wyposażone wersje Ghia i Titanium.
Najbogatsze wersje Ghia i Titanium oferują wykończenie i wyposażenie z najwyższej półki. Wersja Ghia będzie kojarzona z „klasycznym”, wyrafinowanym poczuciem luksusu, które podkreślają wysmakowane detale wykończenia. Z kolei wersja Titanium jest adresowana przede wszystkim do nabywcy o bardziej nowoczesnym smaku, na pograniczu „techno”, z dużą liczbą detali wnętrza z metalizowanym wykończeniem, standardowo montowanym systemem Ford Convers+ HMI oraz szybami barwionymi na niebiesko.
Opcjonalny pakiet „X-pack”> będzie oferowany w wersjach Ghia i Titanium. Natomiast wybierający wersje Trend lub Titanium mogą dodatkowo zamówić pakiet „Sport”, do którego należą między innymi: obniżone zawieszenie, fotele częściowo wykończone skórą oraz, do wyboru, 17- lub 18-calowe aluminiowe obręczekół.
Dane techniczne nowego modelu oraz specyfikacje wyposażenia dla poszczególnych rynków zostaną ujawnione bezpośrednio przed wejściem nowej generacji na rynek.
Linia nadwozia
- Zależało nam na stworzeniu emocjonalnej więzi, która połączyłaby właściciela z jego nowym Fordem Mondeo – wyjaśnił Martin Smith, dyrektor Działu Projektowaniaw Ford of Europe. Czegoś, co przyciągałoby ludzi do tego samochodu z względów czysto estetycznych, jeszcze zanim mieliby oni okazję poznać jego walory czysto techniczne. Naszym celem było sprawić, by każdy, kto ujrzy ten samochód był pod jego wrażeniem i aby zapragnął taki samochód posiadać.
Dzięki konsekwentnemu stosowaniu wszystkich elementów konwencji stylistycznej „kinetic design”, nowy Ford Mondeo osiąga zupełnie nowy efekt estetyczny. Wszystkie elementy w harmonijny sposób współtworzą smukły i dynamiczny profil sylwetki, która wydaje się wyrażać „energię w ruchu”. Pośród innych masowo produkowanych dziś samochodów nowy Ford Mondeo zdecydowanie wyróżnia się sylwetką zdradzającą wrodzoną moc i jednocześnie pełną gracji.
Gdy patrzymy na nowego Forda Mondeo z przodu, od razu uwagę zwraca charakterystyczne „oblicze” samochodu, z dolną kratą wlotu powietrza pod zderzakiem, mająca kształt odwróconego trapezu – jeden z bardziej charakterystycznych elementów „kinetic design”, który zaczyna być znakiem rozpoznawczym nowej generacji samochodów Forda. Ten zabieg stylistyczny widzieliśmy już w kilku innych modelach Forda w ostatnim czasie, w tym w Fordzie S-MAX i w odświeżonym właśnie Fordzie C-MAX.
We wszystkich trzech wersjach nadwoziowych wysoko biegnąca linia maski silnika uwydatnia „muskularne” proporcje sylwetki, a jednocześnie pozwala nowemu Fordowi spełniać najnowsze normy bezpieczeństwa obowiązujące w przypadku ewentualnej kolizji z pieszymi. W masce silnika widoczne są dwa specjalnie ukształtowane rowki, które tworzą lekkie „wybrzuszenie”, które sugeruje obecność potężnej jednostki napędowej i które z pewnością podkreśla dynamikę linii nadwozia.
W widzianej z góry przedniej części nadwozia wyraźnie zaznaczają się trzy charakterystyczne płaszczyzny – ten charakterystyczny element łączy najnowszego Forda Mondeo z prezentowanym podczas salonu samochodowego we Frankfurciew 2005 roku koncepcyjnym studium nadwoziowym Ford iosis, będącym najpełniejszym jak dotąd przykładem praktycznej realizacji założeń konwencji „kinetic design”.
Stylowy i zarazem uniwersalny 5-drzwiowy hatchback, nieco bardziej klasyczny4-drzwiowy sedan i obszerne 5-drzwiowe kombi mają taką samą przednią część nadwozia, która za słupkiem przednim przechodzi w inną dla każdej wersji formę tylnej części nadwozia. Unosząca się linia wieńcząca pas boczny nadwozia również podkreśla „muskularny” charakter sylwetki i sprawia, że nadwozie wydaje się jeszcze bardziej efektowne.
Innym znakiem rozpoznawczym szaty stylistycznej nowej generacji modeli Forda jest bardzo mocno uwydatniona krawędź nadkoli. Ten zabieg stylistyczny służy podkreśleniu znakomitych własności jezdnych, które są jednym z najważniejszych atutów najnowszej generacji samochodów Ford.
W przypadku nowego Forda Mondeo Ford of Europe po raz pierwszy zastosowała nowatorską technologię produkcji nadwozi, wykorzystującą proces zgrzewania laserowego. Proces ten umożliwia uzyskanie znacznie estetyczniejszego, bezszwowego połączenia boków nadwozia z poszyciem dachu. Dzięki tej technologii możliwe jest osiągnięcie znacznie wyższej jakości wykończenia. Zbędne stają się bowiem elementy z gumy lub tworzywa, biegnące wzdłuż linii dachu i służące do maskowania miejsc, w których z reguły stykają się blachy poszycia dachu i boków nadwozia.
Wszystkie wersje nadwoziowe otrzymały dwuczęściowe światła tylne, z elementami filtrującymi w kształcie plastra miodu i specjalnym profilem z tyłu, który zasłania całą dolną sekcję drzwi tyłu nadwozia lub pokrywy bagażnika. Testy wykazały, że jest to bardzo skuteczne, proste i łatwe w naprawie rozwiązanie na wypadek stłuczki.
Po raz pierwszy w przypadku Forda Mondeo wersja Titanium ma standardowo montowane wysokiej jakości szyby ze szkła barwionego na niebiesko. Zabieg ten podkreśla nowoczesny wygląd „techno” wersji Titanium. Niebieska barwa szyb odróżnia też tę wersję od pozostałych w rodzinie Forda Mondeo, które mają szyby barwione w kolorze seledynowym.
Wszystkie wersje Forda Mondeo będą dostępne z przednią szybą wykonaną ze specjalnego szkła z filtrem promieni podczerwonych (iR). W porównaniu ze zwykłymi szybami, szyby iR pomagają utrzymać niższą temperaturę we wnętrzu. Testy laboratoryjne wykazały, że w przypadku szyb z filtrem iR zdolność odbijania promieni słonecznych jest cztery razy większa niż w przypadku szyb zwykłych.
Wnętrze
W nowej generacji Mondeo konwencja stylistyczna „kinetic design” rozciąga się także na przestronną kabinę pasażerską. W takim samym stopniu jak linia karoserii, również wzornictwo wnętrza podkreśla klimat wyrafinowanego stylu i wysokiej jakości.
Dążąc do możliwie najefektywniejszego wykorzystania przestrzeni zamkniętej w gabarytach nadwozia i chcąc maksymalnie zwiększyć widoczność, projektanci Forda opracowali nowy pakiet oprogramowania do wspomaganego komputerowo projektowania wirtualnego CAVE (Computer Aided Virtual Engineering). Oprogramowanie to zastosowano po raz pierwszy właśnie podczas prac nad nową generacją Forda Mondeo. System CAVE korzysta ze specjalnie skonfigurowanych komputerów i rzutników, które wspólnie tworzą naturalnej wielkości wirtualne wnętrze samochodu. Inne specjalnie zaprojektowane stanowisko daje możliwość umieszczenia w dowolnym punkcie prawdziwego fotela kierowcy w celu znalezienia optymalnego położenia miejsca kierowcy, które z jednej strony zagwarantuje zapewnienie najlepszej widoczności we wszystkich kierunkach, a z drugiej – możliwie najwyższy komfort trzymania kierownicy i łatwość korzystania ze wszystkich przyrządów.
Drzwi najnowszego Forda Mondeo otwierają się pod bardzo szerokim kątem, co zdecydowanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Po zajęciu miejsc kierowcę i pasażerów otacza przestronne, nowocześnie zaprojektowane wnętrze.
Siedząc w miejscu kierowcy odnosimy wrażenie, że jest ono bliższe klasycznego kokpitu niż miejsca kierowcy zwykłego samochodu osobowego – wszystko dlatego, że siedzące z przodu osoby mają wrażenie, że wnętrze „otula” je ze względu nawyżej biegnącą dolną linię bocznych szyb oraz centralną konsolę, która została przedłużona aż między przednie fotele. Długość przestrzeni na nogi przy przednich fotelach oraz szerokość wnętrza na wysokości ramion zostały zwiększone odpowiednio o 24 mm i 52 mm.
W każdym aspekcie projektowania nowej generacji Forda widać kunszt wykonania i troskę o najdrobniejsze szczegóły. Dobrym przykładem jest zastosowanie we wnętrzu akcentów stylistycznych czarnej tonacji Piano Black, dających ciekawy efekt wizualny i niemal „zachęcając” do dotykania powierzchniw ten sposób wykończonych. Znaczne przestrzenie kabiny pasażerskiej wyłożono miękkimi w dotyku materiałami, które nie tylko podkreślają klimat wysokiej jakości wykończenia wnętrza, ale także skutecznie tłumią w czasie jazdy ewentualne stukii grzechotanie przedmiotów zgromadzonych w licznych wnękach i mniejszych schowkach. W wersjach Ghia i Titanium wprowadzono nową plecioną podsufitkę, która sięga aż do podstawy przednich słupków.
W nowym modelu wzbogacono oświetlenie wnętrza, dodając we wszystkich wersjach specjalne dyskretne podświetlenie centralnej konsoli, która w ciemności jest teraz widoczna w delikatnej poświacie w tonacji bursztynowej. Dodatkowe białe światło rozjaśnia wnękę na nogi, zdecydowanie ułatwiając wsiadanie i wysiadanie z samochodu w ciemnościach.
Wśród nowo zaprojektowanych foteli dostępny jest na przykład sportowy fotel kierowcy z elektryczną regulacją w czterech płaszczyznach (w ośmiu kierunkach: poziomo do przodu i do tyłu, wysokość siedziska, kąt pochylenia poduszki siedziska oraz kąt pochylenia oparcia). Elektryczna regulacja fotela w 4 płaszczyznach jest oferowana w wyposażeniu standardowym wersji Ghia z pakietem X oraz jako opcja we wszystkich pozostałych wersjach z wyjątkiem Ambiente, gdzie specyfikacja przewiduje ręczną regulację w dwóch kierunkach z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego.
Na życzenie elektryczna regulacja fotela kierowcy w czterech płaszczyznach może zostać dodatkowo poszerzona o zapamiętywanie ustawień. Specjalne przyciski umożliwiają zapamiętanie i wybieranie za pomocą pilota przynależącego do danego samochodu czterech różnych położeń fotela, bądź po prostu na skorzystanie z opcji „ostatnio używane położenie”.
Funkcja zapamiętywania obejmuje także oba lusterka boczne. Podczas wybierania każdego z czterech zapamiętanych położeń fotela, również lusterka boczne ustawiają się odpowiednio do wymagań danego użytkownika. Wybieranie zapamiętanego położenia fotela i lusterekjest możliwe wyłącznie po zatrzymaniu samochodu.
Również po raz pierwszy, w wersjach Ghia i Titanium został wyposażony w dodatkowe dysze nawiewu w słupkach środkowych. Dodatkowe nawiewy przyspieszają wymianę powietrza we wnętrzu i pomagają szybciej usuwać zaparowanie szyb w czasie deszczu iprzy niskich temperaturach.
Klimatyzacja sterowana ręcznie należy do wyposażenia standardowego wszystkich wersji. Nabywcy szukający wyższego komfortu mogą zdecydować się na elektronicznie sterowaną klimatyzację dwustrefową (DEATC), która umożliwia oddzielne sterowanie ustawieniami temperatury dla miejsca kierowcy i siedzącego obok pasażera.
Dodatkowe gniazdko elektryczne 12V umieszczone na końcu konsoli między przednimi fotelami daje pasażerom z tyłu możliwość korzystania w czasie jazdy lub ładowania urządzeń elektrycznych. Pasażerów jadących z tyłu z pewnością ucieszy fakt, iż w ramach opcji dostępne jest ogrzewanie tylnych siedzeń. Najbardziej komfortowo wyposażone wersje mają jeszcze w standardzie lampki do czytania z tyłu.
Wszechstronność zastosowań
We wszystkich trzech wersjach nadwoziowych nowego Forda Mondeo siedzisko i składane oparcie tylnej kanapy są dzielone asymetrycznie w proporcji 60:40. Obie części oparcia można położyć do przodu, aby zrobić więcej miejsca na przewiezienie w bagażniku większych i bardziej nieporęcznych przedmiotów.
W przypadku gdy wykorzystywane są tylko przednie dwa fotele zarówno wersja kombi, jak i wersje 5-drzwiowe zapewniają znaczące zwiększenie przestrzeni bagażowej: odpowiednio do 1745 i 1460 litrów. Zamknięty bagażnik 4-drzwiowej wersji sedan przy pojemności 535 litrów również może zmieścić sporo bagażu. Przestrzeń bagażową można dodatkowo zwiększyć rezygnując z koła zapasowegoi zamawiając w jego miejsce zestaw do naprawy i pompowania ogumienia. Wykorzystanie na bagaż wnęki koła zapasowego daje dodatkowe 15 litrów przestrzeni bagażowej.
W bagażniku każdej z trzech wersji nadwoziowych znajdują się zaczepy i klamry do mocowania przewożonych przedmiotów. Na życzenie, w wersji kombi jako opcję można otrzymać gniazdko elektryczne 12V, służące do zasilania lub ładowania urządzeń elektrycznych.Obszerne kieszenie, biegnące przez całą długość przednich drzwi, swobodnie mieszczą 1,5-litrową butelkę z napojem. Pojemność schowka podręcznego zwiększono o około 10% − z łatwością przechowywać można w nim puszki z napojami. W schowku znajduje się jeszcze gniazdko AUX, umożliwiające podłączanie własnych odtwarzaczy dźwięku, dzięki czemu nagrań można słuchać przez samochodową aparaturę audio.
Schowki w głębokim podłokietniku przy fotelu kierowcy służą jako dodatkowe wygodne miejsca przechowywania drobiazgów, które każdy kierowca lubi zawsze mieć pod ręką.
Nowe technologie wspomagają pracę kierowcy
Jednym z ważniejszych elementów standardowego wyposażenia Mondeo jest interfejs HMI (Human Machine Interface) nowej generacji, ułatwiający kierowcy kontrolowanie i sterowanie wieloma funkcjami samochodu. W ofercie są trzy wersje interfejsu HMI, oferowane odpowiednio w różnych wersjach wyposażeniowych i w zależności od urządzeń i funkcji dostępnych w danym samochodzie.
Dzięki nowemu interfejsowi HMI pojęcie interakcji między kierowcą i samochodem nabiera zupełnie nowego znaczenia. System proponowany przez Forda zawiera trzy najistotniejsze elementy:
Przełączniki na kierownicy: na kole kierownicy wyraźnie widoczne są dwa przełączniki - przycisk po prawej stronie działa według ogólnie przyjętego schematu geometrycznego, który w swojej najprostszej postaci ma cztery możliwości: „w górę”, „w dół”, „w prawo” i „w lewo”; każdy wybór potwierdza się następnie naciśnięciem przycisku „OK” na środku przełącznika; natomiast przycisk po lewej stronie daje możliwość poruszania się „w górę” lub „w dół” dla sterowania takimi funkcjami jak regulacja głośności, czy wyszukiwanie stacji radiowych lub wybranych utworów, gdy urządzenie działa w trybie audio.
Jednostka multimedialna: w nowo zaprojektowaną konsolę, biegnącą od deski rozdzielczej i przedłużoną aż pomiędzy przednie fotele, wbudowano kolorowy wyświetlacz z możliwością konfiguracji; urządzenie pozwala pasażerowi na sterowanie radioodtwarzaczem, systemem nawigacji, funkcjami telefonu komórkowego oraz zmieniarką płyt kompaktowych i innych urządzeń audio podłączonych za pośrednictwem specjalnego dodatkowego gniazda audio.
Wyświetlacz w zespole wskaźników: w najnowszym Fordzie Mondeo dostępne są trzy wersje interfejsu HMI, oferowane odpowiednio w różnych wersjach wyposażeniowych i w zależności od urządzeń i funkcji dostępnych w danym samochodzie; umieszczony na środku zespołu wskaźników, ekran wyświetlacza HMI pokazuje wyraźne i czytelne informacje, które pojawiają się w polu widzenia kierującego; wersja standardowa („Standard”) i rozbudowana („Enhanced”) korzystają z wyświetlacza monochromatycznego podświetlanego na czerwono; dostępny jest także nowy w pełni kolorowy wyświetlacz 15 cm Ford Convers+.
Nowe urządzenie Ford Convers+ jest dostępne jako opcja w wersjach Trend i Ghia. W wyposażeniu standardowym to samo urządzenie spotykamy w wersji Titanium,w której dominują elementy konwencji techno. 15-centymetrowy kolorowy wyświetlacz jest umieszczony między prędkościomierzem, specjalnie zaprojektowanym dla tej wersji, oraz obrotomierzem. Pojawiają się na nim te same informacje co na wyświetlaczach w wersji podstawowej i rozbudowanej, z tą różnicą, że wersja najwyższa umożliwia kierowcy także wzrokową kontrolę funkcji multimediów i funkcji audio, w tym między innymi podłączonych urządzeń zewnętrznych, oraz umożliwia posługiwanie się telefonem.
Obsługa wszystkich trzech wersji nowego interfejsu HMI jest prosta, niemal intuicyjna, gdyż przyjęto w niej logiczne i proste zasady. Całości udaje się połączyć niezwykle istotne i trudne obszary ergonomii dla zoptymalizowania i maksymalnego ułatwienia relacji między samochodem i kierowcą, w obszarze posługiwania się i sterowania funkcjami pojazdu, przede wszystkim urządzeniami zwiększającymi komfort oraz będącymi częścią pakietów audio i video.
Aparatura audio oraz systemy nawigacji i komunikacji
W zależności od wersji wyposażeniowej i wyposażenia dodatkowego wybranego przez nabywcę, najnowszy Ford Mondeo jest dostępny z jednym z trzech radioodtwarzaczy płyt CD. W tej liczbie są dwa wysokiej klasy radioodtwarzacze Sony nowej generacji, z których jeden współpracuje ze zmieniarką na 6 płyt CD. Oba urządzenia Sony mają możliwość odtwarzania plików muzycznych MP3 i pozwalają na zaprogramowanie odbioru nawet 40 stacji radiowych. Liczba przycisków zapamiętywania stacji wzrosła z sześciu do dwunastu, przy czym przyciski służą także do wybierania numerów, gdy urządzenie pracuje w trybie obsługi telefonu.
Wszystkie wersje Forda Mondeo w schowku podręcznym mają gniazdko AUX 3,5 mm, umożliwiające podłączanie własnych odtwarzaczy dźwięku, w tym odtwarzaczy MP3, dzięki czemu ulubionej muzyki można słuchać przez głośniki samochodowe.
Dostępne w ramach opcji systemy nawigacji satelitarnej korzystają z map zapisanych na nośnikach odczytywanych przez odtwarzacze płyt CD bądź DVD.
Dokładne dane dotyczące oferowanych wersji interfejsu HMI, urządzeń audio i systemów ułatwiających komunikację zostaną podane do wiadomości bezpośrednio przed premierą nowej generacji Forda Mondeo.
Systemy „Keyless Entry” i „Keyless Start”
Dwiema bardzo istotnymi nowościami technicznymi po raz pierwszy będącymi do dyspozycji nabywców Forda Mondeo są funkcje otwierania samochodu i uruchamiania silnika bez użycia tradycyjnego kluczyka.
W przypadku zamówienia opcji otwierania drzwi Keyless Entry zbędny staje się tradycyjny kluczyk wkładany do zamka. Zamiast niego, otwieranie drzwi odbywa się za pośrednictwem tzw. „klucza elektronicznego”, którego obecność w bezpośredniej bliskości samochodu rejestrują trzy specjalne anteny, kiedy właściciel, wyposażony w specjalny breloczek, zbliża się do swego pojazdu. Wystarczy że osoba mająca przy sobie breloczek pociągnie za klamkę drzwi lub uchwyt drzwi tyłu nadwozia (bądź pokrywy bagażnika) i wnętrze pojazdu stoi otworem.
Drugim, podobnym rozwiązaniem jest funkcja uruchamiania samochodu za pomocą „klucza elektronicznego". Wystarczy, że kierowca mający przy sobie breloczek należący do pojazdu naciśnie przycisk rozrusznika „Ford Power”, jednocześnie wciskając pedał sprzęgła (w samochodach z ręczną skrzynią biegów) lub pedał hamulca (w wersjach z przekładnią automatyczną). Ten dodatkowy warunek został pomyślany jako element zabezpieczenia przed ewentualnym ryzykiem uruchomienia silnika przez dzieci.
Standardowo w funkcję otwierania i uruchamiania samochodu bez użycia tradycyjnego kluczyka zostały wyposażone wersje Ghia i Titanium z pakietem X.
System „Ford Easyfuel”
Nowy Ford Mondeo jest pierwszym seryjnym modelem Forda wyposażonym w system Easyfuel, własne rozwiązanie Forda, które eliminuje konieczność stosowania tradycyjnego korka wlewu paliwa.
System zapewnia dodatkowe zabezpieczenie samochodów zasilanych zarówno benzyną jak i olejem napędowym przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa. Otwór wlewu ma średnicę, która wyklucza włożenie do wlewu paliwa końcówki nalewki niewłaściwego dystrybutora.
Pokazany po raz pierwszy jeszcze podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2005 roku, system Ford Easyfuel otrzymał w tym samym roku nagrodę „Pomysłu roku 2005” w plebiscycie znanego brytyjskiego magazynu motoryzacyjnego „Autocar”.
Hill Launch Assist (HLA)
W przypadku zamówienia interaktywnego systemu zwiększającego bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), istnieje także możliwość zainstalowania układu ułatwiającego ruszanie na pochyłościach HLA (Hill Launch Assist). Układ HLA, wykorzystujący układ hamulcowy, jest włączony, gdy pojazd pozostaje w spoczynku, uniemożliwiając stoczenie się samochodu z pochyłości terenu. W chwili gdy kierowca przenosi nogę z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas ruszania, układ HLA zapewnia 2,5 sekundową zwłokę, podczas której w układzie hamulcowym utrzymywane jest odpowiednio wysokie ciśnienie. To dosyć czasu na włączenie biegu i odpowiednie zwiększenie obrotów silnika.
Ford Precision Drive
Ford Mondeo był powszechnie chwalony za jakość jazdy już od chwili premiery pierwszej generacji tego samochodu w 1993 roku. Najnowszy Ford Mondeo zdecydowanie potwierdzi wyśmienitą opinię, jaką cieszy się układ jezdny tego modelu, gdyż zachowanie znakomitych własności jezdnych od samego początku było jednym z naczelnych priorytetów konstruktorów Forda. Co za tym idzie, nowy Ford Mondeo udanie łączy bardzo wysoki komfort podróżowania, z lekko sportową charakterystyką dynamiki jazdy, przy minimalnympoziomie drgań, szumów i hałasów pochodzących od układu jezdnego.
Już Ford Mondeo w swojej wersji podstawowej zapewnia znakomitą jakość prowadzenia, z doskonałym trzymaniem się drogi i precyzyjną pracą układu kierowniczego i zawieszenia. Nabywca ma jeszcze do wyboru możliwość dodatkowego zamówienia interaktywnego systemu IVDC z układem płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CCD), który jeszcze bardziej poprawia trzymanie się drogi, zwiększa stabilność i komfort jazdy i pomaga skrócić drogę hamowania.
Układ płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu (CCD) w sposób ciągły powoduje dostosowywanie charakterystyki tłumienia w zawieszeniu do chwilowo panujących warunków drogowych i warunków jazdy. Oprócz tego, układ daje kierującemu możliwość wyboru jednego z trzech trybów pracy zawieszenia: „Comfort”, „Normal” oraz „Sport”. Samą charakterystykę układu CCD bardzo precyzyjnie dostosowano do parametrów najnowszego Forda Mondeo, przede wszystkim do masy i nieco większego rozstawu kół.
Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli, jakość jazdy nowego Forda Mondeo będzie promowana pod ogólnym pojęciem Ford Precision Drive, w celu wzmocnienia postrzegania Forda przez potencjalnych klientów jako lidera w tej dziedzinie.
Mając na uwadze fakt, iż pod względem własności jezdnych nowy Ford musi dorównywać do poprzeczki ustawionej bardzo wysoko przez inne modele marki, konstruktorzy szczególnie starannie zajęli się zawieszeniem i układem kierowniczym.
Najbardziej istotne modyfikacje to:
• szerszy rozstaw kół:,br>• zoptymalizowana konstrukcja przedniego zawieszenia;• nowa konstrukcja tylnego zawieszenia;• rama pomocnicza zawieszenia mocowana za pomocą gumowych elementów izolujących;• zoptymalizowana charakterystyka układu kierowniczego.
Precyzyjnie dopracowane zawieszenie
Po raz kolejny wybrano przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, tym razem mocniej koncentrując się na precyzji konstrukcji i ograniczeniu rozmiarów zespołu zawieszenia. Rama pomocnicza jest bardzo szeroka i niezwykle sztywna, osadzona za pomocą mocowań z gumowymi elementami izolującymi dla zwiększenia komfortu jazdy.
W zawieszeniu Mondeo wykorzystano inne rozwiązania mające poprawić jakość i komfort jazdy, w tym między innymi: ramy pomocnicze zawieszenia mocowane z wykorzystaniem elementów tłumiących, tuleje mocowania wahaczy z amortyzującymi elementami hydraulicznymi, sprężyny zawieszenia w kształcie litery „S” oraz mocowania kolumn zawieszenia o charakterystyce powodującej rozdzielenie ścieżek przenoszenia drgań w dwóch kierunkach.
Koncepcja tylnego zawieszenia, to nowy rodzaj sprawdzonego zawieszenia wielowahaczowego, z wahaczami mocowanymi do izolowanej ramy pomocniczej, z wykorzystaniem tulei gumowych. Ta koncepcja jest już znana ze stosowanego w Fordzie S-MAX zawieszenia z płaskim wahaczem ustalającym typu Control Blade. W tym przypadku do precyzyjnego prowadzenia każdego z kół zastosowano po cztery wahacze.
Obniżony poziom hałasu i drgań
Nowy Ford Mondeo robi bardzo dużo dla poprawy komfortu podróżowania i zmniejszenia stresu towarzyszącego prowadzeniu pojazdu przez obniżenie poziomu hałasu i szumów. W czasie jazdy możliwe jest prowadzenie rozmowy i pełne wykorzystanie walorów systemów audio, nawet przy wyższych prędkościach.
Sumaryczny efekt wszystkich zabiegów konstrukcyjnych wdrożonych w celu lepszego wyciszenia układu napędowego, układu jezdnego i izolacji akustycznej kabiny pasażerskiej, przyniósł efekt w postaci obniżenia poziomu hałasu we wnętrzu, w porównaniu z poprzednią generacją Forda Mondeo, o ponad 3 dB w całym zakresie częstotliwości.
Szumy powodowane oporem i opływem powietrza, mierzone w ultranowoczesnym tunelu aerodynamicznym Forda, są najniższe w tej klasie samochodów. Niskie wartości różnic ciśnienia dla akustycznych odgłosów pracy silnika, układu jezdnego i strug powietrza opływających bryłę pojazdu oraz ich własności harmoniczne również wpływają na ogólny klimat wysokiej jakości, jaki tworzy wnętrze Forda Mondeo.
ama jednostek napędowych
W ofercie jednostek napędowych przewidziano szeroki wybór silników benzynowych i silników diesla. Na uwagę zasługuje obecność w ofercie najmocniejszego, 5-cylindrowego silnika benzynowego Duratec o mocy220 KM, takiego samego jak stosowany w Fordzie S-MAX, i opartego na silniku używanym do napędu sportowego Forda Focus ST.
Pod koniec 2007 roku do oferty wejdzie jeszcze nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy Duratec HE pojemności 2,3 litra i dysponujący mocą 161 KM, a także nowa 6-biegowa przekładnia automatyczna Durashift z trybem jazdy sportowej, w którym zmiana biegów na wyższy będzie się odbywać przy jeszcze wyższych obrotach.
Wszystkie silniki zapewniają optymalne połączenie bardzo dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa. Jednostki napędowe charakteryzują się przy tym bardzo cichą pracą i zapewniają znakomitą jakość jazdy.
W ofercie przewidziano następujące wersje silników i skrzyń biegów, przy czym na poszczególnych rynkach mogą pojawiać się odchylenia od podanej niżej listy:
• 1,8-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi w wersjach o mocy 100 KM lub 125 KM, współpracujący z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Durashift. W ramach opcji wersja o mocy 125 KM jest również dostępna w zestawieniu z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów;• 2,0-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi w wersjach o mocy 130 KM lub 140 KM. Obie wersje współpracują z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów i są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF);• 1,6-litrowy silnik benzynowy Duratec Ti-VCT w wersjach o mocy 110 KM lub 125 KM, współpracujący z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Durashift;• 2,0-litrowy silnik benzynowy Duratec HE o mocy 145 KM, współpracujący z 5-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Durashift;• nowy 2,3-litrowy silnik benzynowy HE − jest to jednostka 4-cylindrowa, rozwijająca moc 161 KM, połączona z 6-biegową przekładnią automatyczną Durashift;• najmocniejszą jednostką w ofercie jest 5-cylindrowy silnik benzynowy Duratec HE o pojemności 2,5-litra, rozwijający moc 220 KM. Ta jednostka o wyraźnym zacięciu sportowym współpracuje z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Durashift;• jesienią 2007 roku nowa, zaawansowana technicznie 6-stopniowa przekładnia automatyczna Durashift, dysponująca trybem „Sport”, pojawi się jako opcja dla 130-konnej wersji 2,0-litrowego diesla Duratorq TDCi. Będzie także standardowo montowana wraz z nowym silnikiem benzynowym Duratec HE o pojemności 2,3 litra i mocy 161 KM.
Pełne dane techniczne gamy silników najnowszego Forda Mondeo oraz ich osiągi i parametry eksploatacyjne zostaną opublikowane bezpośrednio przed wejściem nowej generacji na rynek.
Systemy bezpieczeństwa i wspomagające pracę kierowcy
Wykorzystując ultrasztywną konstrukcję nadwozia Forda Mondeo jako bazę, konstruktorzy wprowadzili imponującą gamę rozwiązań zwiększających poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Mondeo został wyposażony między innymi w poduszkę powietrzną na wysokości kolan kierowcy oraz w bezpieczną kolumnę kierownicy, uchylającą sięw bok w razie zderzenia. Oba te rozwiązania są wartościowym uzupełnieniem rozbudowanego Inteligentnego Systemu Bezpieczeństwa (IPS) Forda.
Rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo czynne mają na celu wspomaganie kierowcy w bezpiecznej jeździe przez nie dopuszczenie do sytuacji grożących wypadkiem. Z kolei elementy zwiększające bezpieczeństwo bierne chronią osoby we wnętrzu przed skutkami ewentualnej kolizji i starają się zapobiegać obrażeniom ciała.
Wyposażenie standardowe obejmuje następujące elementy zwiększające bezpieczeństwo czynne:
• standardowo montowany, ulepszony elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP);• układ ABS zapobiegający blokowaniu kół w czasie nagłego hamowania, współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD);• układ wspomagający działanie świateł awaryjnych i opóźnione wygaszanie świateł po zaparkowaniu i zamknięciu pojazdu;• starannie dopracowane, supernowoczesne reflektory.
Szereg innych układów wspomagających pracę kierowcy jest oferowanych w ramach opcji (w zależności od wersji wyposażeniowej oraz silnika). Są to m.in.:
• inteligentny tempomat (ACC) z funkcją wzrokowego i dźwiękowego ostrzegania i kontroli odległości od pojazdu jadącego z przodu (Forward Alert), a także układ zapobiegający kolizji przez włączenie hamulców (CMbB – Collision Mitigation by Braking);• interaktywny system zwiększający bezpieczeństwo czynne IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), z zawieszeniem aktywnym, obejmującym układ płynnej kontroli tłumienia w zawieszeniu CCD (Continuously Controlled Damping);• układ kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS) i opony typu Run Flat, pozwalające na jazdę mimo przebicia;• układ HLA (Hill Launch Assist) ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach.
Wymienione niżej rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo bierne należą do wyposażenia seryjnego nowego Ford Mondeo:
• rozszerzony Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), w skład którego wchodzi siedem poduszek powietrznych, w tym nowo wprowadzona poduszka na wysokości kolan kierowcy, i kurtyny powietrzne chroniące całą długość przedziału pasażerskiego;• ultrasztywna konstrukcja nadwozia z bardzo wytrzymałą klatką przedziału pasażerskiego;• lepsza ochrona kierowcy dzięki bezpiecznej kolumnie kierownicy, która w razie zderzenia odchyla się w bok;• bezpieczny, cofający się wspornik pedałów;• zoptymalizowana charakterystyka odpalania i rozwijania poduszek powietrznych w razie kolizji;• udoskonalone pasy bezpieczeństwa; przednie pasy zaopatrzone w napinacze;• nowoczesna, bezpieczna konstrukcja foteli;• zaawansowany system ochrony kręgosłupa szyjnego kierowcy i pasażera z przodu;• daleko idąca ochrona przewożonych dzieci, m.in. dzięki mocowaniom fotelików typu ISOFIX;• nadwozie od początku projektowane z myślą o zapewnieniu lepszej ochrony pieszych na wypadek zderzenia z samochodem.
Postęp w technologii produkcji
Nowy Ford będzie wytwarzany w zakładach Forda w Genk w Belgii. Jest to jedna z najnowocześniejszych fabryk motoryzacyjnych w Europie, w której w pełni wdrożono procesy „elastycznego” zarządzania produkcją. Rozpoczęcie produkcji najnowszego Forda Mondeo w trzech wersjach nadwoziowych, obok wytwarzanych tam również modeli Ford S-MAX i Galaxy, oznacza zakończenie obliczonego na 715 mln euro programu inwestycji w produkcję najnowszych generacji samochodów Forda w Genk.
Jednym z najważniejszych kroków we wdrażaniu nowych technologii w produkcji Forda Mondeo jest zastosowanie nowatorskiego procesu produkcji nadwozi, wykorzystującego zgrzewanie laserowe. Tradycyjnie do tej pory boki nadwozia i poszycie dachu były ze sobą spawane, czego efektem była widoczna spoina, którą później należało zamaskować listwą lub innymi elementami ozdobnymi z tworzywa. Dzięki tej technologii możliwe jest osiągnięcie znacznie wyższej jakości wykończenia, gdyż łączenie dachu i boków nadwozia odbywa się bez widocznej spoiny, co znacznie poprawia wygląd nadwozia i pozwala osiągnąć jeszcze wyższą jakość wykonania.
Technologia ta nie była wcześniej stosowana przez Forda. Jej wdrożenie pomogło uzyskać pełną ekspresji linię nadwozia nowego Forda Mondeo i poprawić ogólny poziom jakości wykonania.
Ford of Europe i zaangażowanie na rzecz środowiska
Od samego początku prac projektowych najnowszy Ford Mondeo był opracowywany z uwzględnieniem przygotowanego przez Forda wskaźnika wpływu produktu na środowisko, tak zwanego PSI (Ford Product Sustainability Index). Wskaźnik ten służy do oceny i dalszego stymulowania coraz powszechniejszego wprowadzania procesów przyjaznych nie tylko dla środowiska, ale również dla społeczności i klientów, przy jednoczesnej realizacji wyznaczonych celów ekonomicznych.
Wskaźnik PSI bierze pod uwagę pełny cykl życia produktu, począwszy od fazy surowca, poprzez produkcję i eksploatację pojazdu, aż do jego utylizacji po zezłomowaniu. Odpowiednie obliczenia umożliwiają uzyskanie innych wskaźników szczegółowych dla danego pojazdu, w tym: wpływu na globalne ocieplenie podczas całego cyklu produktowego, wpływu na jakość powietrza, wskaźnika wykorzystania ekologicznych materiałów (w tym wnętrza testowane na obecność alergenów) oraz poziomu hałasu.
Można także dojść tą drogą do wskaźników o znaczeniu społecznym i ekonomicznym, takich jak bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz przechodniów oraz koszty społeczne pojazdu w całym okresie eksploatacji, czy też koszty utrzymania ponoszone przez użytkownika.
Wykorzystanie wskaźnika PSI umożliwia Fordowi stałe ulepszanie i udoskonalanie konstrukcji wraz z każdą kolejną generacją samochodów.
Troska o środowisko naturalne zawsze była kluczowym elementem działalności Ford Motor Company na każdym etapie historii firmy. Opracowanie i wdrażanie technologii i metod zarządzania uwzględniających potrzeby środowiska obejmuje szereg kompleksowych działań, wśród których na czoło wysuwa się dążenie do poprawy jakości powietrza poprzez ograniczenie zużycia paliwa w całym okresie użytkowania pojazdów, a także możliwość powtórnego przetworzenia jak największej ilości metali, materiałów i tworzyw po wycofaniu pojazdu z eksploatacji.
Ford Motor Company jest głęboko zaangażowany w działania na rzecz wdrażania metod produkcji uwzględniających potrzeby środowiska naturalnego i poszczególnych społeczności. W okresie od 2000 roku fabryki Forda na całym świecie, w tym także zakład w Genk, poprawiły efektywność wykorzystywania energii aż o szesnaście procent. Proces ten trwa nadal i Ford stawia sobie za cel dalszą poprawę tych wskaźników na poziomie jednego procenta rocznie.
Zmiana postrzegania
Zupełnie nowy Ford Mondeo doskonale wyraża wszystko to, co jest zawarte w realizowanej przez Forda filozofii Feel the Difference i stanowi niewątpliwy skok jakościowy w dziedzinie gamy samochodów dużych ze znakiem Forda.
- Chcemy, aby nowy model fundamentalnie zmienił sposób postrzegania Forda Mondeo w Europie – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za prace nad nowymi produktami. Nowy Mondeo ma wszystkie atuty swojego poprzednika, lecz ma także więcej pasji, którą włożyli weń jego twórcy i projektanci, jest bardziej luksusowy, bardziej zaawansowany pod względem zastosowanych technologii i bardziej zwraca na siebie uwagę. To samochód, z którego jesteśmy autentycznie dumni, i wiemy, że dumni z niego będą także nasi klienci.
No cóż - przekonamy się o tym w najbliższej przyszłości...