W tym roku firmie nie wiodło się najlepiej. O ile należący do koncernu PSA Citroen zanotował w Europie spadek tylko o 0,3 proc., to Peugeot musiał przełknąć znacznie bardziej gorzką pigułkę - sprzedaż spadła o 4,1 proc. W tym samym okresie gorzej powodziło się tylko Mercedesowi (-4,4 proc.) i brytyjskiemu MG Roverowi (-7,2 proc.). Powodem takiego stanu rzeczy jest przede wszystkim dość stara paleta oferowanych modeli. Pierwsze symptomy zmian są już widoczne - nowa "407" przekroczyła wcześniejsze założenia szefostwa firmy, a na rynek wkracza obecnie wersja kombi. A to dopiero początek. Oprócz modelu 807 firma ma zamiar przez następne 4 lata całkowicie odnowić ofertę:- 2005 r.: 1007, 307 face lifting, 407 Coupé, 207 hatchback (3d/5d), 107;- 2006 r.: 207 CC, SW i MPV, następca Partnera/Berlingo;- 2007 r.: 608, 807 face lifting;- 2008 r.: 308 hatchback, SW, CC, 407 face lifting.Najbliższe 12 miesięcy to dla Peugeota bardzo ważny okres. Choć liczba nowości jest całkiem spora, to jednak niektóre segmenty zostały przez firmę pominięte - nie znajdziemy więc aut sportowych, crossoverów czy SUV-ów. Brakuje też pojazdów z napędem na tył lub 4x4. Nowe koncepcje mogą pomóc Peugeotowi w odrobieniu stratWielkie nadzieje rokuje 1007, który stanowi połączenie samochodu miejskiego, vana oraz kombi. Choć nie będzie to pojazd popularny (przeszkodą jest cena - ok. 13 tys. euro, czyli ok. 55 tys. zł), to z pewnością wpłynie korzystnie na wizerunek firmy. Początek sprzedaży w pierwszej połowie przyszłego roku. Wiosną powinny pojawić się także 307 po liftingu oraz 407 Coupé (premiera w Genewie) z dieslowskim silnikiem 2.7 V6. Nowa twarz "lwa" ma się składać z trzech podstawowych ele- mentów: dużego wlotu powietrza w zderzaku, dominującego i przyciągającego wzrok, chromowanego emblematu marki oraz dużych, łezkowatych reflektorów. Dopiero w 2006 roku na rynku zadebiutuje 307 z nowymi silnikami benzynowymi opracowanymi wspólnie z BMW. Jednostki będą wyposażone w zmienne fazy rozrządu Velvetronic oraz turbodoładowanie, ale bez bezpośredniego wtrysku (przynajmniej początkowo). Następca 106 ma być tanim pojazdem konkurującym z PandąWażny element strategii handlowej to także premiera 107, które PSA produkuje wspólnie z Citroenem i Toyotą w czeskim Kolinie, a silniki i skrzynie biegów będą pochodzić z polskich fabryk japońskiego koncernu. Mierzące 3,5 m długości auto ma trafić do sprzedaży już latem 2005 roku w dwóch wersjach - jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. Natomiast jesieniądo startu zostanie przygotowany także model 207. Następca "206" urośnie (długość powyżej 4 metrów), będzie bardziej komfortowy i przestronniejszy. W planach są także mocniejsze niż do tej pory silniki oraz wersja van. W kwietniu 2006 roku sezon kabrioletów otworzy 207 CC. Również kombi otrzymało już błogosławieństwo. Na tej samej platformie PSA chce zbudować następcę bardzo popularnego i cieszącego się sporym powodzeniem Berlingo/Partnera - wielofunkcyjnego pojazdu, który może być małym dostawczakiem lub pełnowartościowym autem rodzinnym.Od Citroena Peugeot chce przejąć także kilka elementów bardziej zaawansowanej techniki. Należą do nich m.in: wyświetlacz Head-up (wskazania prędkościomierza i nawigacji są pokazywane na przedniej szybie), system Stop-and-Go (samochód wyłącza się samoczynnie na skrzyżowaniu i włącza po wciśnięciu pedału gazu), adaptacyjne reflektory ksenonowe doświetlające zakręty oraz kierownica z nieruchomym rdzeniem (jak w C4). W wyższych klasach, poza rodzimym rynkiem, Francuzi nigdy nie mieli specjalnie szczęścia. Mimo tego na 2007 rok zapowiadają następcę 607. Wiedząc o niepowodzeniu Vel Satisa i Avantime'a, Peugeot nie zdecydował się na zmiany i samochód nadal pozostanie klasycznym sedanem z przednim napędem. Platforma podwoziowa ma pochodzić z 407 - pod długą przednią maską zmieszczą się dotychczasowe silniki 4- i 6-cylindrowe, ale na motor V8 (który można by było kupić od BMW czy Forda) miejsca niestety zabraknie. Bardzo poważne zamiary Peugeot ma także wobec następcy 307. Jeśli można wierzyć doniesieniom z francuskiej centrali, 308 będzie autem znacznie niższym i bardziej opływowym. Podobnie jak poprzednik samochód trafi na rynek w trzech wersjach nadwoziowych: 3d, 5d i CC. Producent rozważa wprowadzenie zamiast 308 SW prawdziwej wielkopojemnościowej limuzyny i to w dwóch wersjach: 5-osobowego Grand Wagona oraz 7-osobowego Pullmana Wagona. Niekonwencjonalne są nie tylko proporcje nowego auta, lecz także zastosowana technika, np. układ klimatyzacji powędruje z przodu pojazdu do tyłu (na miejsce koła zapasowego). Takie rozwiązanie korzystnie wpływa na rozkład masy i daje możliwość zmian proporcji kokpitu, który nie musi kryć wymiennika ciepła. Peugeoty będą miały coraz więcej zapożyczeń z CitroenówInna nowinka, którą już niedługo zobaczymy w Peugeotach, to przejęty z C4 i C5 system włączający alarm wibracyjny w fotelu kierowcy, gdy pojazd opuszcza pas ruchu bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazu. Francuzi planują bardzo duże zmiany i chcą zabłysnąć także nowoczesną techniką. Pytanie tylko, czy nowe modele powtórzą sukces 206 i 307. Dobrze, że klienci będą mieli, w czym wybierać, bo oferta nowości jest imponująca.
Francuskie przysmaki
Liczby mają u Peugeota bardzo długą tradycję. Mimo wzlotów i upadków firmy Francuzi są wierni takiemu właśnie nazewnictwu.