Większość przedstawicieli importerów i producentów ciężarówek w Polsce twierdzi, że kryzys to dobry moment na inwestycje. Oczywistym jest jednak, że nowe punkty serwisowe nie powstają w ciągu roku - co oznacza, że oddane do użytku w 2009 r. ASO planowane były dużo wcześniej. Z drugiej strony, kryzys i niższe ceny usług i materiałów budowlanych pozwalają nieco obniżyć koszty budowy i wyposażenia. Wiadomo jednak powszechnie, że aby spełnić wysokie wymagania producentów pojazdów ciężarowych, trzeba sporo zainwestować. Nie zmienia to jednak faktu, że w 2009 r. otwarto w Polsce całkiem sporo autoryzowanych serwisów.

Po cztery nowe

W 2009 r. najwięcej nowych serwisów oddały dwie firmy - DAF i Mercedes. Dilerzy pierwszej z nich otworzyli nowe ASO w Lublinie, Opolu, Rzeszowie i Szczecinie. Tym samym pod koniec roku liczba serwisów DAF-a wzrosła w naszym kraju do 24. Na przyszły rok planowane są kolejne trzy inwestycje, póki co jednak nie znamy szczegółów, gdzie miałyby być one ulokowane. O trzy nowe lokalizacje i dodatkowo nowocześniejszy punkt w tym samym mieście wzbogacił się także Mercedes. Nowe serwisy tej firmy powstały w Pyskowicach, Lublinie i Kaliszu. Zmieniło się także miejsce sprzedaży i serwisowania pojazdów ciężarowych w Krakowie, to wszystko za sprawą nowego punktu, który rozpoczął działalność na obrzeżach tego miasta. Łącznie ASO naprawiających pojazdy z gwiazdą na masce było pod koniec roku 31. - W przyszłym roku również planujemy otwarcie kilku nowych serwisów - wyjaśnia Katarzyna Strojna z centrali firmy. - Myślimy przede wszystkim o ścianie wschodniej, która nabiera coraz większego znaczenia na polskiej mapie transportowej - mówi.

Inwestycje przyszłościowe

O trzy nowe punkty serwisowe wzbogaciła się firma Iveco. Jej dilerzy zainwestowali w Niepruszewie, Rudzie Śląskiej i Skoczowie (ten ostatni punkt był już wcześniej na mapie ASO Iveco, jednak wybudowano tam nowy, większy serwis). Po dwa nowe punkty serwisowe otrzymali użytkownicy MAN-ów i Scanii. MAN otworzył stacje w Nowym Tomyślu i Nowej Soli koło Zielonej Góry. Co ciekawe, na drugi z wymienionych punktów diler MAN-a otrzymał wsparcie z funduszy unijnych. Oznacza to, że niemiecka firma ma już w Polsce 27 ASO (w tym trzy własne). We wrześniu 2009 r. przedstawiciele firmy wmurowali także kamienie węgielne pod budowę nowego serwisu we Wrocławiu i w Gdańsku. Nowe obiekty mają zostać oddane do użytku już w czerwcu 2010 r. Dodajmy, że całkowity koszt tych inwestycji to 10 mln euro. W wymienionych nowych lokalizacjach znajdą się nie tylko serwisy MAN-a, ale także biura sprzedaży MAN i Neoplan oraz pełna oferta usług. MAN Truck & Bus Center oferować będzie usługi serwisowe 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Powierzchnia użytkowa każdego z obiektów to ok. 4 tys. m2. Wszystkie nowe obiekty wyposażone zostaną w pięć stanowisk serwisowych, profesjonalną ścieżkę diagnostyczną i myjnię. W każdym MAN T & BC zatrudnienie znajdzie 45 osób.

Dwa nowe obiekty w Tomaszowie Mazowieckim i Lesznie otworzyła w 2009 r. także szwedzka Scania. Oznacza to, że liczba jej serwisów wzrosła do 32. - Wbrew pozorom to dobry moment na nowe inwestycje - ocenia Paweł Paluch z polskiego przedstawicielstwa firmy. - Dlatego w październiku tego roku rozpoczęliśmy budowę nowego serwisu w Gliwicach. Ma to być modelowy serwis Scanii, którego otwarcie planujemy na 2010 r. - mówi.

Co ciekawe, strategia szwedzkiej firmy w Polsce przewiduje, że w przeciągu najbliższych kilku lat liczba jej punktów serwisowych może osiągnąć nawet liczbę 60, wszystko ma jednak zależeć od tempa rozwoju branży transportowej i liczby pojazdów Scanii, które będą użytkowane w naszym kraju. Ten rok firma zakończyła sprzedażą ok. tysiąca nowych pojazdów (dokładne dane nie były znane podczas opracowywania tego materiału), dla porównania kilka lat wcześniej Scania Polska osiągała już poziom trzech tysięcy sprzedanych nowych ciężarówek rocznie. Tyle, że do tej liczby dodać należy używane ciężarówki importowane do naszego kraju. Według danych CEPiK-u, tylko od stycznia do końca sierpnia 2009 r. w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy aż 2677 Scanii, wśród których nowych było 541 sztuk. Jest więc co serwisować i naprawiać.

Kryzys ich nie zatrzyma

Dwa ASO przybyły także firmie Renault Trucks - nowe serwisy tej firmy otwarte zostały w Lublinie i Kielcach. - W planach na przyszły roku mamy także serwis w Kaliszu. To, czy zostanie otwarty będzie zależeć jednak od sytuacji na rynku, która jak powszechnie wiadomo nie jest póki co najlepsza - informuje Marcin Majak z Renault Trucks Polska.

Jeden nowy punkt serwisowy uruchomiło Volvo Trucks. Mowa tutaj o Volvo Truck Center w Pietrzykowicach koło Wrocławia. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku MAN-a i Scanii, nowy obiekt należy do centrali firmy, a nie któregoś z dilerów. Jest to wynik strategii firmy, która zakłada, że własne obiekty serwisowe będą powstawały w strategicznych dla marki miejscach Polski. Zakłada ona także, że udział własnych punktów ASO ma wynosić ok. 40-50%. Obiekt w Pietrzykowicach to zupełnie nowy budynek, zaprojektowany i zbudowany zgodnie ze standardami Volvo w zakresie wyposażenia, troski o środowisko i przygotowania do spełniania określonych funkcji, oferujący jednocześnie możliwość - zakładanej przez firmę w późniejszym okresie - dalszej rozbudowy punktu Volvo Truck Center, głównie w części warsztatowej. W tej chwili sieć serwisowa Volvo Trucks w Polsce to łącznie 26 punktów serwisowych, wśród których siedem należy do centrali.

Usługi na kryzys

Oprócz budowy nowych obiektów firmy oferują także coraz ciekawsze usługi. Przede wszystkim coraz częściej usłyszeć można o zintegrowanych programach, które zawierają w sobie nie tylko pakiety serwisowe, ale także finansowanie i wiele innych. Niektórzy z graczy na naszym rynku dostosowali się także do sytuacji kryzysowej. DAF oferuje np. program Multi Support, czyli pakiet serwisowy, który pozwala na zawieszenie spłaty rat na określony czas. Przydaje się to w momencie, kiedy ciągniki siodłowe czasowo nie mają frachtów i stoją na placu firmy transportowej. Maksymalny czas zawieszenia opłaty w tym wypadku to aż sześć miesięcy. Inną propozycją dla użytkowników pojazdów ciężarowych jest możliwość wykupienia pakietów serwisowych dla aut używanych, które zostały prywatnie sprowadzone do Polski. Standardem staje się także umożliwienie zakupu pełnych pakietów serwisowych, które obejmują wszelkie możliwe części i naprawy na coraz dłuższe okresy i coraz większe przebiegi. Regularnie słychać także o sporych obniżkach cen części zamiennych, które mają przyciągnąć do ASO użytkowników i właścicieli starszych pojazdów danej marki.