Piąty model w ofercie firmy Škoda (obok modeli Fabia, Roomster, Octavia i Superb) skierowany jest do lekkiego terenu. Oryginalna stylistyka przedstawi się pod pierwotną nazwą Yeti, na której wybudowana zostanie kampania marketingowa i imprezy propagacyjne w rejonie Alp czy Skandynawii. Škoda restrykcyjnie trzymała się pierwotnego projektu Thomasa Ingenlatha, tak więc Yeti nie jest podobny do żadnego z konkurentów ani do bliźniaczego modelu VW Tiguan.
Podczas premiery na salonie samochodowym w Genewie opublikowano zaledwie podstawowe dane, dokładne informacje o konstrukcji i właściwościach jezdnych producent pozostawia na późniejszy czas. Znana jest długość auta 4,2 m, tak więc Yeti jest o 22 cm krótszy od Tiguana. Najbliższym konkurentem będzie najprawdopodobniej para Suzuki SX4/Fiat Sedici (długość 4115 mm) a w wersjach 4x2 również Kia Soul (długość 4105 mm). Na pierwszych zdjęciach promocyjnych auto stoi na 17-calowych kołach ze stopów lekkich.
Škoda Yeti ma być nie tylko ładnym SUV-em, ale też praktycznym autem do codziennej eksploatacji. W odróżnieniu od studium klapa bagażnika nie jest dzielona i zgodnie z oczekiwaniami otwiera się do góry. Tylną kanapę w stylu pokrewnego Roomstera można złożyć albo wymontować z samochodu. Wtedy pojemność bagażnika zwiększa się do 1760 l, co jest porównywalne do Roomstera (1780 l).
Škoda Yeti otrzyma nową deskę rozdzielczą, która jednak nadal pozostaje tajemnicą. Z pierwszego opublikowanego zdjęcia widoczne jest, że panele klimatyzacji i systemu multimedialnego zgodne są z modelami Octavia i Superb. Podobnie będzie najprawdopodobniej ze wskaźnikami w dwóch dużych tubusach.
Do sprzedaży Yeti trafi z dwoma wersjami napędu. Słabsze silniki oferowane będą z napędem wyłącznie na przednią oś, pozostałe jednostki również w wersji 4x4. Również w tym wypadku chodzi o sterowane elektrycznie sprzęgło międzyosiowe Haldex znane z Octavii i Superba.
Rewolucyjną nowością nie tylko dla marki Škoda, ale dla całej grupy VW, będzie premiera nowego 4-cylindrowego silnika 1,2 TSI (77 kW/105 KM). Ani w tym wypadku nie znane są bliższe informacje, jednak nazwa wskazuje, że jednostka wyposażona będzie w doładowanie (prawdopodobnie turbo) i system bezpośredniego wtrysku paliwa. Podobny silnik, jednak bez wtrysku bezpośredniego oferuje dziś tylko Renault. Jednostka ta dostępna będzie wyłącznie w kombinacji z napędem na przednią oś.
Mocniejszą alternatywą będzie 1,8 TSI (118 kW/160 KM) łączony z napędem na cztery koła. Gama silników wysokoprężnych liczy jedną jednostkę w trzech wersjach mocy. Podstawowy 2,0 TDI CR DPF (81 kW/110 KM) dostępny będzie w kombinacji z oboma rodzajami napędu, zaś odmiany o mocy 103 kW (140 KM) i 125 kW (170 KM) oferowane będą wyłącznie w wersji 4x4.
Kolejne informacje dotyczące czeskiej nowości już jutro.
Škoda Yeti - gama silników | ||
Napęd | 4x2 | 4x4 |
Silniki benzynowe | 1,2 TSI (77 kW) | 1,8 TSI (118 kW) |
Silniki wysokoprężne | 2,0 TDI CR DPF (81 kW) | 2,0 TDI CR DPF (81 kW) |
- | 2,0 TDI CR DPF (103 kW) | |
- | 2,0 TDI CR DPF (125 kW) |