Nowy projekt Goodyeara nazwano Eagle-360. Jest to wizja rozwiązań, które mogą znaleźć zastosowanie w przyszłości, kiedy samochody autonomiczne staną się codziennością. „Stale zmniejszający się udział kierowców w prowadzeniu pojazdów sprawi, że rola opon będzie się zwiększała, ponieważ to one łączą pojazd z drogą” – powiedział Joseph Zekoski, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyear.

Wyższe bezpieczeństwo i łatwiejsze manewrowanie

Unikatowy sferyczny kształt opony pozwala na manewrowanie we wszystkich kierunkach. Dzięki aktywnej technologii opona może poruszać się w taki sposób, by maksymalnie ograniczyć ryzyko poślizgu w przypadku zagrożeń takich jak czarny lód czy nagle pojawiające się przeszkody. W rezultacie opony znacząco przyczyniają się do utrzymaniu pojazdu na bezpiecznym torze. Kolejną zaletą sferycznego kształtu opony jest możliwość utrzymania płynnej jazdy dzięki łagodnym ruchom poprzecznym. W ten sposób samochód może pokonywać przeszkody nie zmieniając kierunku jazdy.

Ponadto opona, umożliwiająca obrót o 360 stopni, może przyczynić się do rozwiązywania problemu braku miejsca na miejskich ulicach i parkingach. Samochody wyposażone w tego typu ogumienie będą potrzebować mniej przestrzeni, by zająć zaparkować, co mogłoby znacznie zwiększyć pojemność parkingów bez potrzeby powiększania ich rozmiaru.

Science fiction stanie się rzeczywistością?

Współpraca koncepcyjnej opony Goodyear Eagle-360 z podwoziem samochodu opiera się na lewitacji magnetycznej. Zawieszona w polu magnetycznym pod podwoziem, na podobnej zasadzie jak kolej magnetyczna, generuje mniej hałasu, co przekłada się na większy komfort podróżujących.

Goodyear zakłada również łączność opony z samochodem poprzez zaawansowane czujniki. Według założeń będzie się to odbywać w trzech aspektach. Po pierwsze, czujniki umieszczone wewnątrz Eagle-360 będą rejestrowały warunki drogowe, w tym pogodę i stan nawierzchni, a następnie przekazywały te informacje do samochodu oraz do innych pojazdów, aby zwiększyć bezpieczeństwo. Po drugie, wykorzystując technologię monitorowania kluczowych aspektów funkcjonowania opony, mierniki będą rejestrować i regulować zużycie bieżnika, aby wydłużyć żywotność produktu. Po trzecie, dzięki produkcji ogumienia za pomocą technologii druku 3D, istnieje możliwość dopasowania opon do indywidualnych potrzeb regionu, który zamieszkuje użytkownik.