Amerykański koncern przedstawił swoją długofalową wizję przyszłych inteligentnych, skomunikowanych opon. W ewoluującym ekosystemie mobilności, którego najważniejszym procesem jest wprowadzenie pojazdów autonomicznych i współdzielenie środków transportu w ośrodkach miejskich, Goodyear chce zrewolucjonizować interakcję pomiędzy oponami, pojazdami i ich otoczeniem.

Najnowsza opona koncepcyjna firmy - Eagle 360 Urban - to pierwsza kulista opona wyprodukowana techniką druku 3D, wspierana przez sztuczną inteligencję, która jest w stanie rozpoznawać, decydować, dostosowywać się do warunków na drodze i komunikować się z otoczeniem.

W ubiegłym roku, prezentując oponę koncepcyjną Eagle 360, Goodyear przedstawił wyjątkową, wielokierunkową oponę sferyczną, dostosowaną do wymogów motoryzacji autonomicznej, która zapewniała wyższy poziom komfortu, bezpieczeństwa i manewrowości. Pozytywny odbiór zachęcił producenta do dalszych prac nad tym koncepcyjnym produktem.

W tym roku, prezentując Eagle 360 Urban, amerykanski producent opon po raz kolejny przekracza granice, demonstrując wizję jak może wyglądać przyszłość. Nowa koncepcyjna opona Goodyear Eagle 360 Urban, wyposażona w sztuczną inteligencję, bioniczną powłokę i zmienny bieżnik potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w praktyce. Opona stanie się elementem „układu nerwowego” pojazdu i połączonego z nim świata Internetu Rzeczy. W rezultacie będzie ona zdolna do szybkiego dostosowywania się do zmiennych warunków, a także zaspokajania ewoluujących potrzeb Mobilności jako Usługi (MaaS) dla flot i ich użytkowników.

Goodyear Eagle 360 Urban
Goodyear Eagle 360 Urban

Opona Goodyear Eagle 360 Urbanposiada bioniczną skórę z siecią czujników, za pośrednictwem których może sprawdzać własny stan i zbierać informacje o otaczającym ją środowisku, w tym o nawierzchni. Dzięki łączności z innymi pojazdami, a także infrastrukturą drogową i systemami zarządzania ruchem Eagle 360 Urban otrzymuje w czasie rzeczywistym informacje o swoim otoczeniu.

Wykonana z super-elastycznego polimeru bioniczna powłoka opony jest prawie tak elastyczna jak ludzka skóra, dzięki czemu może się rozciągać i kurczyć. Ta zewnętrzna warstwa okrywa wytrzymały materiał o strukturze pianki, który pozostaje elastyczny mimo wagi pojazdu. Dzięki tym właściwościom, siłowniki umieszczone pod powierzchnią opony, czyli części które za sprawą impulsu elektrycznego zmieniają swój kształt, działając na tej samej zasadzie co ludzkie mięśnie, wpływają na wygląd poszczególnych elementów bieżnika opony, tworząc ‘dołki’ gdy nawierzchnia jest mokra lub wygładzając powierzchnię bieżnika, gdy droga jest sucha. W ten sposób powstaje nowy bieżnik o bezpiecznej strefie styku.

Dzięki zastosowaniu zmiennego bieżnika, Eagle 360 Urban przekształca się i dostosowuje do aktualnych warunków drogowych i pogodowych. Koncepcyjna opona potrafi następnie przekazać uzyskane informacje oraz zakomunikować wykonane działanie i jego rezultat innym pojazdom, a także urządzeniom znajdującym się w Internecie Rzeczy.

W przypadku uszkodzenia bionicznej powłoki, czujniki w bieżniku lokalizują przebicie. Opona następnie rotuje, tworząc nową powierzchnię styku. Ogranicza to nacisk na miejsce przebicia i umożliwia uruchomienie procesu autonaprawy. Proces ten działa za sprawą materiałów zaprojektowanych w taki sposób, aby przemieszczały się do miejsca uszkodzenia opony. Zachodzące następnie reakcje fizyczne i chemiczne tworzą nowe wiązania cząsteczkowe, które zamykają przebicie.

„Na styku autonomiczności, mobilności i łączności elektronicznej dojdzie do rewolucji, a wtedy technologie oponiarskie nabiorą jeszcze większego znaczenia niż dziś. Aby bezpiecznie poruszać się po drogach, autonomiczne pojazdy przyszłości będą musiały nauczyć się radzić z milionami niemożliwych do przewidzenia zdarzeń, które występują podczas codziennej jazdy. W tym celu niezbędny będzie dostęp do odpowiednich danych, a także umiejętność uczenia się i dostosowywania” - powiedział Jean-Claude Kihn, prezes Goodyear w regionie EMEA.