W najbliższy weekend (22-24 czerwca) Formuła 1 wraca na tor. Zespoły ponownie spotykają się w słonecznej Hiszpanii, tym razem jednak w Walencji na ulicznym obiekcie Valencia Street Circuit. Po raz piąty w historii odbędzie się tutaj Grand Prix Europy.
Walencja jest trzecim pod względem wielkości miastem w Hiszpanii liczącym ponad 800 tys. mieszkańców. Jest także stolica regionu o tej samej nazwie. Znajduje się 320 kilometrów na południowy-wschód od Madrytu. To miasto o wyjątkowo bogatej historii. Powstało 138 lat przed narodzinami Chrystusa, a 100 lat później stało się częścią Imperium Rzymskiego. Po kilku stuleciach było miejscem starć chrześcijan i muzułmanów, aż do momentu przejęcia władzy przez Jakuba I. Aragońskiego. W okresie walk narodowych w latach 1936-37 Walencja była siedzibą hiszpańskiego rządu.
Walencja nie jest żadnym nowicjuszem w sportach motorowych. Przed bramami miasta znajduje się znany tor Circuit Ricardo Tormo, szczególnie ulubiony przez ekipy testujące. Dzisiaj tor ten, ze względu na dużą liczbę wąskich zakrętów, nie nadaje się do organizowania wyścigów.
Tegoroczny wyścig w Walencji będzie 21. Grand Prix Europy w dotychczasowej historii. Dwukrotnie odbył się on na brytyjskim torze Brands Haich, dwunastokrotnie na niemieckim Nürburgringu, raz na brytyjskim torze Donington i sześć razy w Hiszpanii - w 1994 oraz w 1997 roku na torze w Jerez, a w latach 2008-2011 w Walencji.
Grand Prix Europy 2012 na torze Valencia Street Circuit będzie 49. wyścigiem w mistrzostwach, który odbędzie się na terenie Hiszpanii. Pierwsze dwa wyścigi odbyły się tutaj na torze Pedrables (1951 i 1954). Po przerwie przeniesiono się na tor Jarama (1968 i 1981), Montjuich Park (1969-1975), Jerez (1986-1990, 1994, 1997), a od 1991 roku do chwili obecnej tym centrum jest Barcelona. W Walencji odbyły się dotychczas cztery wyścigi w ramach GP Europy.
SPECYFIKACJA VALENCIA STREET CIRCUITOtwarcie: 2008Lokalizacja: Walencja, HiszpaniaIlość zakrętów: 25 (13 P / 12 L)Długość okrążenia: 5.419 kmLiczba okrążeń: 57Dystans: 310.080 kmRekord toru: 1:36.975 (S. Vettel (RBR) 2011)
Valencia Street Circuit zaliczony został do torów ulicznych, które wykorzystują odcinki zwykle przeznaczone do normalnego ruchu drogowego. Nadworny architekt nowoczesnych torów, Niemiec Hermann Tilke, projekt toru w Walencji posiadał od 2005 roku.
Jednak dopiero od sierpnia 2007 roku 15 osobowa grupa specjalistów mogła zrealizować swoje pomysły. W tym okresie wraz z Bernie Ecclestonem i dyrektorem wyścigów Formuły 1 Charliem Whitingiem, Tilke wielokrotnie odwiedzał hiszpańskie miasto portowe, by precyzować kolejne etapy realizacji.
Podczas budowy toru nie wystarczyło jednak, by Tilke zajął się tylko samym torem. Zleceniodawcy oczekiwali dużego zainteresowania kibiców, a ich liczbę oceniali na minimum 110 tys. Stąd potrzebne było odpowiednia zaplanowania dróg dojazdowych. Ostatecznie tor zajął teren o powierzchni 150 hektarów. Trasa ma długość 5440 metrów, 25 zakrętów i można na niej rozwijać prędkość 300 km/h. Przynajmniej w pięciu miejscach istnieją dobre warunki do wyprzedzania.
Dwie trzecie długości toru przebiegają po rejonach nad brzegiem morza. Dla kibiców największa atrakcje stanowi pierwszy zakręt na końcu prostej przed metą, gdzie kierowcy muszą wyhamować bolid z prędkości 290 km/h. Ważny jest także przejazd przez most. ”Musieliśmy zastosować taką jakość nawierzchni asfaltowej, która zapewni płynne przejazdy z ulicy na most. Pojazdy Formuły 1 nie mają zbyt dużego prześwitu i to był bardzo ważny element przy projektowaniu toru” - zdradza Tilke.
W tegorocznym Grand Prix Europy strefa DSR została wyznaczona jedna strefa DSR. Znajduje się na prostej za zakrętem numer 10. Punkt aktywacji tylnego skrzydła rozpoczyna się 215 metrów za zakrętem 10, a punkt pomiaru odległości między bolidami znajdzie się 132 metry przed nawrotem numer 8.
HARMONOGRAMPIĄTEK (22 czerwca)Trening 110:00 – 11:30Trening 214:00 – 15:30SOBOTA (23 czerwca)Trening 311:00 – 12:00Kwalifikacje14:00NIEDZIELA (24 czerwca)Wyścig14:00