Prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, Carlos Ghosn, odebrał pierwszą japońską tablicę rejestracyjną do samochodu z wysoce zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy. Umożliwi to przeprowadzenie po raz pierwszy na drogach publicznych w Japonii testów specjalnego egzemplarza modelu LEAF wyposażonego w tę technologię. Program badawczy przyspieszy rozwój rozwiązań istotnych dla funkcjonowania układu jazdy autonomicznej. Systemy zaprojektowano w taki sposób, aby kierowca mógł w każdej chwili przejąć kontrolę nad pojazdem.

Widniejący na tablicy rejestracyjnej numer 2020 ma znaczenie symboliczne - to oznaczenie roku, do którego Nissan zamierza przygotować komercyjną ofertę pojazdów z systemem autonomicznej jazdy.

„To zwykła tablica rejestracyjna do niezwykłego pojazdu" powiedział Carlos Ghosn. „Miesiąc temu poinformowaliśmy świat o naszych planach związanych z systemem autonomicznej jazdy do 2020 roku. Testy drogowe technologii składających się na ten system mają kluczowe znaczenie dla utrzymania przez Nissana pozycji lidera. Jesteśmy wdzięczni japońskim władzom za wsparcie w tym zakresie".

Przygotowany do testów Nissan LEAF prezentuje następujące funkcjonalności:

  • Utrzymanie pojazdu na pasie ruchu,Automatyczny zjazd z autostrady,Automatyczna zmiana pasa ruchu,Automatyczne omijanie stojących lub wyprzedzanie wolniejszych pojazdów,Automatyczne zwalnianie przed zatorem na autostradzie,Automatyczne zatrzymanie na czerwonym świetle.

Nissan rozwija układ autonomicznej jazdy w ramach prac, których celem jest ograniczenie wypadków śmiertelnych z udziałem pojazdów tego producenta niemal do zera. Obok technologii bezemisyjnych to jeden z głównych filarów prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez markę. Autonomous Drive jest rozszerzeniem systemu Nissan Safety Shield, który monitoruje strefę w promieniu 360 stopni wokół pojazdu pod kątem ewentualnych zagrożeń i ostrzega kierowcę w razie potrzeby. Na terenie zakładów Nissana w Oppama w Japonii trwa jednocześnie budowa specjalnego poligonu doświadczalnego do testowania systemu autonomicznej jazdy.

Wiceprezes zarządu ds. badań i rozwoju w firmie Nissan, Mitsuhiko Yamashita, powiedział: „Stworzenie systemu autonomicznej jazdy jest jednym z naszych najważniejszych osiągnięć, ponieważ zerowa śmiertelność obok zerowej emisji to główne cele pionu badawczo-rozwojowego Nissana. Testy na drogach publicznych umożliwią nam dalsze rozwijanie naszej technologii pod kątem bezpieczeństwa, wydajności i niezawodności".