Szósta edycja badań zadowolenia niemieckich klientów J. D. Power pokazał, że nasi zachodni sąsiedzi najbardziej zadowoleni są z samochodów marek Toyota lub Honda. Ponadprzeciętne wyniki uzyskały również marki Subaru, Mazda, Volvo, Audi, Mercedes-Benz i Škoda.
Agencja J. D. Power kilka lat temu wprowadziła badania zadowolenia klientów, którzy zakupili nowy samochód. W odróżnieniu od wewnętrznych badań i ocen, które przeprowadzane są na zlecenie samych producentów, badania J. D. Power są niezależne i dostatecznie reprezentacyjne. Aktualnie badania między kierowcami przeprowadzane są na kilku dużych rynkach światowych (w Europie m. in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji).
Jak powstał ranking J. D. Power?
Chodzi o prawdziwe ocenianie przez osoby, które zakupiły nowy samochód i jeżdżą z nim przez jakiś czas (2 lata). Najnowszy ranking powstał na podstawie odpowiedzi ponad 20 tys. klientów z całych Niemiec. W sumie oceniono 112 modeli 27 marek. Każdy z ankietowanych wypełnia kwestionariusz z kilkudziesięcioma pytaniami, które dotyczą różnych aspektów eksploatacji samochodu od ilości usterek, jakości usług serwisowych po koszty eksploatacji.
Co jest zadowoleniem wg J. D. Power?
Zadowolenie klientów J. D. Power ma jasno zdefiniowaną strukturę. Całkowity wynik zadowolenia klienta z samochodem zbudowany jest z czterech śledzonych grup. Największa część wyniku (30%) przypada na jakość i niezawodność samochodu. Ocena właściwości samochodu takich jak właściwości jezdne, stylistyka, komfort, wyposażenie stanowi 25% całości. Koszty zajmują 22% wyniku końcowego i obejmują zużycie paliwa, ubezpieczenie i koszty utrzymania i napraw. Zadowolenie z usług dealera tworzy 23% ostatecznej oceny.
Najwyższa ocena przedstawiona jest wartością 100% (ew. 100 punktów), najgorszy 0% (ew. 0 pkt.).
Indeks zadowolenia klientów przedstawia subiektywną ocenę ludzi, którzy mają doświadczenie z produktem i to doświadczenie wyrażają oceną. Jest to bardzo ważne dla samych producentów, i chociaż czasami pojawiają się opinie, że takie statystyki nie podają obiektywnego obrazu, dane J. D. Power są dla producentów jednym z najważniejszych sposobów, jak pozyskać sprzężenie zwrotne od klientów i informacje o aktualnej pozycji marki na rynku pod względem zadowolenia klientów.
Wyniki
Niemiecki ranking marek w tym roku po raz pierwszy zdominowała Honda. Indeks zadowolenia klientów w jej wypadku osiągnął 848 punktów. Ta japońska marka uzyskała wyrównane i wysokie oceny klientów w wszystkich czterech badanych grupach. Honda przez cały czas, kiedy badania są w Niemczech prowadzone, pnie się w rankingu w górę. Z jednopunktową stratą za Hondą uplasowała się Toyota (847 pkt), której dobrze się wiedzie zwłaszcza pod względem jakości i niezawodności oraz kosztów.
Między modelami Niemcy najlepiej oceniają model Toyota Prius z indeksem 892. Nabywcy hybrydowej Toyoty doceniają przede wszystkim koszty eksploatacji i jakość.
Między małymi pojazdami najlepiej wypadła Toyota Yaris Verso, w klasie niższej średniej Toyota Prius, a w klasie średniej Honda Accord. Klasa wyższa średnia należy do BMW serii 5, najlepszym MPV została Toyota Corolla Verso, a w kategorii SUV zwyciężyła Honda CR-V.
Marką, która w stosunku do zeszłego roku najbardziej poprawiła swoją pozycję, jest Volkswagen, który uzyskał o 25 pkt więcej. Wyraźnie lepiej wypadły także marki premium BMW, Mercedes-Benz i Audi (każda przynajmniej +10 punktów w stosunku do zeszłego roku).
Szczegółowe wyniki opublikowano w niemieckich magazynach AUTOStrassenverkehr i auto motor und sport
Źródło: J. D. Power