Auto Świat Wiadomości Aktualności Jak FIA zmieniała wyniki wyścigów F1?

Jak FIA zmieniała wyniki wyścigów F1?

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Ukaranie Lewisa Hamiltona, faktycznego triumfatora Grand Prix Belgii 2008, nie było pierwszą tego typu decyzją FIA w historii wyścigów Formuły 1.

Jak FIA zmieniała wyniki wyścigów F1?
Auto Świat
Jak FIA zmieniała wyniki wyścigów F1?

W sumie FIA aż 12 razy swoją decyzją zmieniło zwycięzcę wyścigu Formuły 1.

1976: James Hunt, McLaren, Grand Prix Hiszpanii, Jarama Hunt został zdyskwalifikowany po wyścigu, gdy stwierdzono, że jego bolid jest o 1,8 cm szerszy, niż przewidują przepisy. Zwycięstwo przywrócił mu sąd odwoławczy, bo błąd tkwił po stronie dostawcy opon.

1976: James Hunt, McLaren, Grand Prix Wielkiej Brytanii, Brands Hatch Hunt miał wypadek już na pierwszym okrążeniu. Początkowo nie zezwolono Huntowi na udział w wyścigu w zastępczym bolidzie. Ostatecznie Hunt wystartował i wygrał, ale został zdyskwalifikowany za skorzystania z drugiego pojazdu. Zwycięzcą został Niki Lauda z Ferrari.

1980: Didier Pironi, Ligier, Grand Prix Kanady, Montreal Pironi wygrał wyścig z przewagą 40 sekund nad Alanem Jonesem (Williams). Po wyścigu otrzymał 60 sekund kary za zbyt wczesny start, co spowodowała spadek na trzecie miejsce.

1982: Nelson Piquet, Brabham + Keke Rosberg, Williams, Grand Prix Brazylii, Jacarepagua Piquet i Rosberg zostali zdyskwalifikowani po wyścigu, gdy w ich pojazdach stwierdzono chłodzone wodą hamulce, które umożliwiły obejście limitu masy. Dzięki temu na pierwsze miejsce awansował Alain Prost (Renault), a za nim John Watson (McLaren) i Nigel Mansell (Lotus). Dwoch ostatnich nie zdyskwalifikowano, chociaż mieli identyczne hamulce.

1985: Alain Prost, McLaren, Grand Prix San Marino, Imola W 1985 roku przepisy zakazywały tankowania paliwa podczas wyścigu. Silniki z turbodoładowaniem były paliwożerne, a objętość zbiorników paliwa ograniczały przepisy. Prost minął linię mety jako pierwszy, ale w jego bolidzie nie pozostała nawet kropla paliwa, co spowodowało dyskwalifikację. Tym samym wyścig wygrał Elio de Angelis jadący Lotusem.

1989: Ayrton Senna, McLaren, Grand Prix Japonii, Suzuka To jeden z największych sporów w historii. Senna starał się wyprzedzić kolegę z zespołu Prosta, który jednak obrócił się i najechał na niego. Obaj zaklinowali się kołami i wylecieli z trasy.

Prost miał na tyle uszkodzony bolid, że wyścigu nie ukończył. Senna powrócił na tor i z uszkodzonym spoilerem i dojechał na jego wymianę do boksów. Został jednak zdyskwalifikowany za skrócenie trasy i nie zdobył żadnego punktu. Mistrzem świata został Prost.

1990: Gerhard Berger, McLaren, Grand Prix Kanady, Montreal Berger po zwycięstwie otrzymał 60 sekund kary za zbyt wczesny start. Dzięki temu sprezentował zwycięstwo swojemu koledze z zespołu Ayrtonowi Sennie.

1994: Michael Schumacher, Benetton, Grand Prix Belgii, Spa-FrancorchampsSchumacher prowadził przez cały wyścig. Na mecie został jednak zdyskwalifikowany ze względy na nadmierne zużycie płyty ochronnej podwozia. FIA wprowadziła ten element w celu podwyższenia prześwitu pojazdu i zwiększeniu bezpieczeństwa. Tym samym triumfatorem tego wyścigu został Damon Hill.

W tym samym roku Schumacher został po raz drugi zdyskwalifikowany.

1995: Michael Schumacher, Benetton + David Coulthard, Williams, Grand Prix Brazylii, Interlagos Schumacher i Coulthard (obaj z silnikami Renault), zostali zdyskwalifikowani za stosowanie niedozwolonego paliwa. Po odwołaniu FIA zwróciła punkty kierowcom, ale nie zespołom.

1999: Eddie Irvine i Michael Schumacher, Ferrari, Grand Prix Malezji, Sepang Po dublecie Ferrari obaj kierowcy zostali zdyskwalifikowani za przekroczenie o 1 cm wielkości spoilerów. Sąd odwoławczy FIA zakwestionował decyzję komisarzy, ale o tytuł walczono aż w ostatnim wyścigu sezonu.

2003: Kimi Raikkonen, McLaren, Grand Prix Brazylii, Interlagos Wyścig zatrzymano po wypadku Fernando Alonso. Nastąpił chaos, ale Raikkonen, jako prowadzący w tym momencie w wyścigu uznany został jego zwycięzcą. Po tygodniu komisarze zmienili decyzję, ponieważ ich zdaniem przed Finem był Giancarlo Fisichella (Jordan).

2008: Lewis Hamilton, McLaren, Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps Hamilton wygrał, ale został zdyskwalifikowany za ominiecie szykany, co pozwoliło mu na wyprzedzenie Raikkonena. McLaren złożył odwołanie…

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: