• W ciągu ostatnich kilku miesięcy dwukrotnie obniżono stawki akcyzy na paliwa silnikowe
  • Obecnie stawki akcyzy na paliwa w Polsce są na najniższym poziomie wymaganym przez Unię Europejską
  • Jednym z elementów tarczy antyinflacyjnej jest także obniżenie stawki podatku VAT na paliwa

Od kilku miesięcy polscy producenci oraz importerzy paliw mierzą się z serią niekorzystnych i trudnych do przewidzenia zjawisk, które spowodowały niezwykłą presję na wzrost cen benzyny i oleju napędowego. Jedną z podstawowych przyczyn wzrostu cen paliw jest wojna w Ukrainie, jednak już wcześniej rosły ceny ropy naftowej oraz gotowych paliw na światowych giełdach.

Cena ropy nie przesądza już o cenach paliw

Wraz z wybuchem wojny europejscy producenci paliw zaczęli ograniczać przerabianie ropy pochodzenia rosyjskiego na rzecz wytwarzania paliw oraz innych produktów ropopochodnych z ropy pochodzącej z innych źródeł. Również PKN Orlen ogranicza korzystanie z ropy rosyjskiej na rzecz innych gatunków tego surowca. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że samochody nie jeżdżą na ropę, tylko zasilane są benzyną albo olejem napędowym. Najważniejsze są notowania gotowych produktów paliwowych na rynku ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia), a o nich obecnie w mniejszym stopniu decydują notowania ropy naftowej. Ceny gotowych paliw na rynkach międzynarodowych wystrzeliły za sprawą wzmożonego popytu przekraczającego możliwości produkcyjne rafinerii oraz wysokiego poziomu niepewności spowodowanego między innymi wojną w Ukrainie.

O hurtowych cenach paliw decyduje giełda

Na hurtowe ceny paliw państwowe koncerny paliwowe mają zatem znikomy wpływ. Ceny paliw przed opodatkowaniem są podobne w różnych krajach Unii Europejskiej. Jak to więc możliwe, że ceny paliw na polskich stacjach należą obecnie do najniższych w Europie? Jest tak za sprawą niskiego poziomu opodatkowania, który dodatkowo został obniżony w celu przeciwdziałania inflacji. Tzw. Tarcza antyinflacyjna 2.0 to pakiet ustaw obniżających obciążenia podatkowe nakładane na gotowe paliwa.

W ramach tarczy antyinflacyjnej 2.0 w grudniu 2021 oraz w styczniu 2022 obniżono w Polsce stawki akcyzy na paliwa. Obecnie w Polsce stawki tego podatku są na najniższym poziomie dopuszczalnym przez przepisy Unii Europejskiej. Dodatkowo 1 lutego 2022 obniżona została stawka podatku VAT na paliwa z 23 do 8 proc. To także obniżyło ceny paliw.

Jak wyglądają polskie ceny paliw na tle innych krajów Unii Europejskiej?

Obecnie zarówno benzyna, jak i olej napędowy sprzedawany na polskich stacjach benzynowych są najtańsze w całej Unii Europejskiej. W innych krajach UE za litr paliwa kierowcy płacą w przeliczeniu od 40 groszy do ponad 4 zł więcej niż w Polsce. Oznacza to, że za zatankowanie 50-litrowego zbiornika paliwa w Polsce zapłacimy nawet o 200 zł mniej niż płacą kierowcy w innych krajach Europy. Dodatkowo w okresie wakacji PKN Orlen oferuje kierowcom możliwość sześciokrotnego zatankowania 50 l paliwa ze zniżką 30 groszy na litrze, a w przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny rabat wynosi 40 groszy. Ta kombinacja ulg sprawia, że podwyżki cen paliw w Polsce są dla kierowców znacznie mniej dotkliwe niż podwyżki cen paliw w innych krajach.