- Drogowcy dostali unijne wsparcie przy budowie S7 Płońsk - Czosnów i Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
- Oba odcinki S7 mają kluczowe znaczenie
- Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, łącząca trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami
Ci, którzy mieli okazję jechać omawianymi fragmentami, wiedzą, że przejazd tamtędy wcale nie jest rzeczą prostą i przyjemną. W dodatku S7 to jeden z ważniejszych szlaków komunikacyjnych z południa na północ Polski.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoS7 Płońsk - Czosnów to jedno z głównych utrudnień na S7
Celem GDDKiA jest wybudowanie blisko 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. Inwestycja znajduje się w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego. Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Część kwoty pochodzi z dofinansowania UE z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Odcinek S7 Płońsk - Czosnów podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku. Mimo wszystko przejazd tą drogą nie należy do najłatwiejszych i przyjemnych.
- Przeczytaj także: Sprawdziliśmy stan chińskiego SUV-a z przebiegiem 100 tys. km. Oto, co znaleźliśmy
Do zakończenia prac bliżej niż dalej
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
- S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc.,
- S7 Załuski – Modlin: 67 proc.,
- S7 Modlin – Czosnów: 80 proc.
W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych, trzy MOP-y i a także wiele obiektów inżynierskich.
- Przeczytaj także: Jest już na równi z Suzuki. Nowa marka szybko idzie do góry
S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Obwodnica Metropolii Śródmiejskiej to także część trasy S7, która ma mieć nieco ponad 32 km. Tą drogą, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto kierowcy z węzła Gdańsk Południe będą mogli zjechać na autostradę A1, co zapewni skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Realizację trasy podzielono na dwa odcinki: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Obecnie na obu fragmentach trwają prace. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie prowadzone są roboty w środku samego węzła. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem drogi S6.
Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi blisko 2,9 mld zł.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:
- Chwaszczyno – Żukowo: 90 proc.,
- Żukowo – Gdańsk Południe: 65 proc.
W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe i dobudowane będą fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi i obiekty inżynierskie.
S7 łączy północną Polskę z południową i biegnie do Budapesztu
Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie w Polsce: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, ułatwiając także dojazd m.in. do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju.
Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami i ma istotne znaczenie dla komunikacji tych państw Europy Środkowej. Na południe od Polski biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.