Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > To jedna z najdłuższych tras w Polsce. Drogowcy mają umowę na główny szlak

To jedna z najdłuższych tras w Polsce. Drogowcy mają umowę na główny szlak

To niby tylko dwa projekty, ale ich znaczenie jest tak ważne, że odczują je tysiące, jak nie miliony kierowców. Drogowcy otrzymali unijne wsparcie i mogą działać przy drodze ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. GDDKiA otrzymała 2,3 mld zł w ramach programu FEnIKS.

Droga S7 z dofinansowaniemŹródło: GDDKiA
  • Drogowcy dostali unijne wsparcie przy budowie S7 Płońsk - Czosnów i Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
  • Oba odcinki S7 mają kluczowe znaczenie
  • Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, łącząca trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami

Ci, którzy mieli okazję jechać omawianymi fragmentami, wiedzą, że przejazd tamtędy wcale nie jest rzeczą prostą i przyjemną. W dodatku S7 to jeden z ważniejszych szlaków komunikacyjnych z południa na północ Polski.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

S7 Płońsk - Czosnów to jedno z głównych utrudnień na S7

Celem GDDKiA jest wybudowanie blisko 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. Inwestycja znajduje się w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego. Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Część kwoty pochodzi z dofinansowania UE z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Odcinek S7 Płońsk - Czosnów podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku. Mimo wszystko przejazd tą drogą nie należy do najłatwiejszych i przyjemnych.

S7 Płońsk - Czosnów
S7 Płońsk - CzosnówŹródło: GDDKiA

Do zakończenia prac bliżej niż dalej

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

  • S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc., 
  • S7 Załuski – Modlin: 67 proc., 
  • S7 Modlin – Czosnów: 80 proc. 

W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych, trzy MOP-y i a także wiele obiektów inżynierskich.

S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Obwodnica Metropolii Śródmiejskiej to także część trasy S7, która ma mieć nieco ponad 32 km. Tą drogą, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6. Tym samym stworzy zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto kierowcy z węzła Gdańsk Południe będą mogli zjechać na autostradę A1, co zapewni skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Realizację trasy podzielono na dwa odcinki: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. Obecnie na obu fragmentach trwają prace. Od października br. obowiązuje zmieniona organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie prowadzone są roboty w środku samego węzła. Dodatkowo sfrezowana i wymieniona będzie nawierzchnia pod wiaduktem drogi S6.

Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi blisko 2,9 mld zł.

Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco:

  • Chwaszczyno – Żukowo: 90 proc., 
  • Żukowo – Gdańsk Południe: 65 proc.  

W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery węzły drogowe i dobudowane będą fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Do tego powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi i obiekty inżynierskie.

S7 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
S7 obwodnica Metropolii TrójmiejskiejŹródło: GDDKiA

S7 łączy północną Polskę z południową i biegnie do Budapesztu

Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie w Polsce: Trójmiasto, Warszawę i Kraków, ułatwiając także dojazd m.in. do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w naszym kraju.

Droga ekspresowa S7 to także część europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami i ma istotne znaczenie dla komunikacji tych państw Europy Środkowej. Na południe od Polski biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków