Auto Świat Wiadomości Aktualności „Lub na obszarze uzdrowiska”. Jest ustawa, będą codzienne opłaty za parkowanie w miastach i nie tylko

„Lub na obszarze uzdrowiska”. Jest ustawa, będą codzienne opłaty za parkowanie w miastach i nie tylko

Jeden zapis ustawy znikł, a drugi się pojawił. W efekcie w każdym w mieście, choćby i najmniejszym, miejscowe władze będą mogły wprowadzić strefę płatnego parkowania działającą nie tylko w dni powszednie, ale i w święta. Strefy płatnego parkowania pojawią się też w uzdrowiskach. A oto co i w jaki sposób się zmienia.

Gdzie umieścić bilet parkingowy?
Gdzie umieścić bilet parkingowy?Marcin Obara / PAP
  • W nowelizacji Ustawy o drogach publicznych zniesiono ograniczenie, które uniemożliwiało tworzenie śródmiejskich stref parkowania w małych miejscowościach
  • Dotychczas miasta o liczbie mieszkańców nie większej niż 100 tys. mogły tworzyć strefy płatnego parkowania działające wyłącznie w dni robocze
  • Po podpisaniu nowelizacji ustawy przez prezydenta zniknie to ograniczenie

Włodarze wielu mniejszych miejscowości, zwłaszcza tych turystycznych jak Zakopane, już się cieszą. Do tej pory – jeśli w mieście działała strefa płatnego parkowania – to miała ona istotne luki. Najważniejszą, z punktu widzenia lokalnych władz, była niemożność pobierania opłat w dni inne niż robocze. Turyści przyjeżdżali, parkowali i odjeżdżali – zostawiali pieniądze w knajpach, ale przecież mogliby także wesprzeć budżet gminy. Mogliby, gdyby nie przepisy, które ograniczały możliwość pobierania opłat za postój pojazdów w strefie płatnego parkowania do dni roboczych.

Strefa płatnego parkowania i śródmiejska strefa płatnego parkowania – co za różnica?

Ustawa o drogach publicznych w aktualnym brzmieniu rozróżnia strefy płatnego parkowania i śródmiejskie strefy płatnego parkowania. Strefę płatnego parkowania można ustanowić w każdym mieście, a opłaty mogą być pobierane "w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo". Czyli choćby i 24 godziny na dobę, ale tylko od poniedziałku do piątku włącznie.

Co innego śródmiejska strefa płatnego parkowania – tu opłaty mogą być pobierane w wyznaczonym miejscu, w określone dni lub codziennie, w określonych godzinach lub całodobowo. Niestety – "niestety" z punktu widzenia władz niektórych miejscowości turystycznych – "śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców (…)".

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych z radością witana małych miastach. A co na to kierowcy?

Zmiana wydaje się niewielka, a zmodyfikowany punkt, który mówi o śródmiejskich strefach płatnego parkowania brzmi tak:

Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy, lub na obszarze uzdrowiska (…)

Nie ma więc już limitu w wysokości 100 tys. mieszkańców, jest natomiast dodana opcja tworzenia stref płatnego parkowania na obszarach uzdrowisk – to kolejne miejsca, gdzie kierowcy będą płacić za postój swoich pojazdów nawet 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Oczywiście najpierw władze gminy będą musiały ustanowić śródmiejską strefę płatnego parkowania, ustalić wysokość opłat i ewentualne zwolnienia dla niektórych właścicieli aut – np. miejscowych.

Po wejściu w życie ustawy być może niektóre gminy będą mogły zrezygnować z opłat środowiskowych, które są niewysokie, a powodują narzekania turystów, że "każą oddychać dymem, a biorą pieniądze za czyste powietrze".

Za parkowanie kierowcy zapłacą więcej, a do tego całkowicie zgodnie z prawem.

Ustawa czeka jeszcze tylko na podpis prezydenta

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków