Auto Świat Wiadomości Aktualności Mandaty za parkowanie do zwrotu. UOKiK wydał ważny wyrok

Mandaty za parkowanie do zwrotu. UOKiK wydał ważny wyrok

Kolejny raz UOKiK staje po stronie pokrzywdzonych kierowców. Tym razem urząd nie nałożył kary finansowej na tego, kto wystawiał wezwania do zapłaty, lecz kazał zwrócić pieniądze kierowcom, którzy niesłusznie zostali obciążeni mandatami. Mowa o tysiącach reklamacji, które latami były odrzucane przez ukaraną spółkę.

Wezwanie do zapłaty za parking
Maciej Brzeziński / Auto Świat
Wezwanie do zapłaty za parking
  • UOKiK nakazał spółce WEIP zwrócić niesłusznie naliczone opłaty
  • Zwrot dotyczy wszystkich przypadków od początku 2020 r., w których kierowcy napotkali problemy z reklamacją
  • Firma WEIP wprowadziła zmiany w regulaminach oraz procedurach reklamacyjnych, eliminując niejasne zapisy

Sygnały o nieprawidłowościach w działaniach jednego z operatorów parkingów dotarły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który po przeprowadzeniu postępowania polecił firmie zwrot środków za niesłusznie naliczone opłaty dodatkowe. W grę wchodzą tysiące reklamacji, które przez lata były odrzucane przez spółkę — często bezpodstawnie

- czytamy w komunikacie UOKiK.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jest nakaz zwrócenia pieniędzy kierowcom za parkowanie pod marketami

Spółka WEIP, zarządzająca parkingami m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, znalazła się na celowniku UOKiK po licznych skargach konsumentów. Z ustaleń urzędu wynika, że przedsiębiorca nakładał dodatkowe opłaty nawet w przypadkach, gdy klienci mogli udowodnić, że posiadali ważny bilet parkingowy, ale np. nie znajdował się on w widocznym miejscu w samochodzie. Dodatkowo w regulaminach parkingowych umieszczano zapisy wymuszające opłatę pod groźbą kosztownego postępowania windykacyjnego, co mogło wzbudzać w konsumentach nieuzasadniony niepokój.

Jak wskazuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, liczba zgłoszeń dotyczących parkingów komercyjnych wzrasta z roku na rok. — Skargi pokazują rażące zaniedbania: od naliczania dodatkowych opłat mimo posiadania ważnych biletów parkingowych po ignorowanie zasadnych reklamacji. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale nie możemy pozwolić na działania godzące w prawa konsumentów — wyjaśnił.

Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK z marca tego roku, spółka WEIP musi zwrócić konsumentom pieniądze za niesłusznie naliczone opłaty dodatkowe. Zwrot dotyczy wszystkich przypadków od początku 2020 r., w których klienci posiadali ważny bilet parkingowy, ale mimo to napotkali problemy z reklamacją.

Firma zobowiązała się także do wprowadzenia zmian w procedurach reklamacyjnych oraz usunięcia treści wprowadzających konsumentów w błąd ze swoich regulaminów, formularzy i strony internetowej. Informacja o decyzji urzędu została zamieszczona na stronie operatora oraz w mediach społecznościowych spółki. Firma poinformowała już osoby uprawnione do otrzymania zwrotu.

Problematyczny system reklamacji był także jednym z kluczowych zarzutów. WEIP wymagało, by klienci korzystali z formularza na stronie internetowej lub wysyłali reklamacje w formie listów, podczas gdy UOKiK wskazuje, że konsumenci mają prawo do składania ich dowolnym kanałem, w tym osobiście czy mailowo. Zmiany w tej procedurze zostały już dokonane.

UOKiK kolejny raz interweniował w sprawie mandatów za parkowanie pod marketami

Nie jest to jedyna sprawa dotycząca parkingów, którą badał UOKiK. W 2023 r. Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 820 tys. zł na operatora APCOA Parking Polska. Podobnie jak w przypadku WEIP, firma ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji i przedłużała ustawowy termin ich rozpatrywania powyżej 30 dni. Decyzja w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocna.

W razie trudności z odzyskaniem opłat, konsumenci są zachęcani do powoływania się na decyzję prezesa UOKiK lub skorzystania z pomocy prawnej.

Powiązane tematy: