- UOKiK nakazał spółce WEIP zwrócić niesłusznie naliczone opłaty
- Zwrot dotyczy wszystkich przypadków od początku 2020 r., w których kierowcy napotkali problemy z reklamacją
- Firma WEIP wprowadziła zmiany w regulaminach oraz procedurach reklamacyjnych, eliminując niejasne zapisy
Sygnały o nieprawidłowościach w działaniach jednego z operatorów parkingów dotarły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który po przeprowadzeniu postępowania polecił firmie zwrot środków za niesłusznie naliczone opłaty dodatkowe. W grę wchodzą tysiące reklamacji, które przez lata były odrzucane przez spółkę — często bezpodstawnie
- czytamy w komunikacie UOKiK.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJest nakaz zwrócenia pieniędzy kierowcom za parkowanie pod marketami
Spółka WEIP, zarządzająca parkingami m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, znalazła się na celowniku UOKiK po licznych skargach konsumentów. Z ustaleń urzędu wynika, że przedsiębiorca nakładał dodatkowe opłaty nawet w przypadkach, gdy klienci mogli udowodnić, że posiadali ważny bilet parkingowy, ale np. nie znajdował się on w widocznym miejscu w samochodzie. Dodatkowo w regulaminach parkingowych umieszczano zapisy wymuszające opłatę pod groźbą kosztownego postępowania windykacyjnego, co mogło wzbudzać w konsumentach nieuzasadniony niepokój.
Jak wskazuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, liczba zgłoszeń dotyczących parkingów komercyjnych wzrasta z roku na rok. — Skargi pokazują rażące zaniedbania: od naliczania dodatkowych opłat mimo posiadania ważnych biletów parkingowych po ignorowanie zasadnych reklamacji. Nie kwestionujemy systemu płatnych miejsc postojowych, ale nie możemy pozwolić na działania godzące w prawa konsumentów — wyjaśnił.
Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK z marca tego roku, spółka WEIP musi zwrócić konsumentom pieniądze za niesłusznie naliczone opłaty dodatkowe. Zwrot dotyczy wszystkich przypadków od początku 2020 r., w których klienci posiadali ważny bilet parkingowy, ale mimo to napotkali problemy z reklamacją.
Firma zobowiązała się także do wprowadzenia zmian w procedurach reklamacyjnych oraz usunięcia treści wprowadzających konsumentów w błąd ze swoich regulaminów, formularzy i strony internetowej. Informacja o decyzji urzędu została zamieszczona na stronie operatora oraz w mediach społecznościowych spółki. Firma poinformowała już osoby uprawnione do otrzymania zwrotu.
Problematyczny system reklamacji był także jednym z kluczowych zarzutów. WEIP wymagało, by klienci korzystali z formularza na stronie internetowej lub wysyłali reklamacje w formie listów, podczas gdy UOKiK wskazuje, że konsumenci mają prawo do składania ich dowolnym kanałem, w tym osobiście czy mailowo. Zmiany w tej procedurze zostały już dokonane.
UOKiK kolejny raz interweniował w sprawie mandatów za parkowanie pod marketami
Nie jest to jedyna sprawa dotycząca parkingów, którą badał UOKiK. W 2023 r. Prezes UOKiK nałożył karę w wysokości 820 tys. zł na operatora APCOA Parking Polska. Podobnie jak w przypadku WEIP, firma ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji i przedłużała ustawowy termin ich rozpatrywania powyżej 30 dni. Decyzja w tej sprawie nie jest jeszcze prawomocna.
W razie trudności z odzyskaniem opłat, konsumenci są zachęcani do powoływania się na decyzję prezesa UOKiK lub skorzystania z pomocy prawnej.