Model obecny na rynku od 1989 roku zdobył do tej pory 30 nagród i wyróżnień za niezawodność i w kategorii satysfakcji klientów.Przygotowując zmiany we flagowym modelu LS 430, konstruktorzy Lexusa musieli uwzględnić też zmiany w strategii firmy na rynku europejskim. Dotychczas Lexus jako marka znany jest najbardziej w USA (zresztą z myślą o tym właśnie rynku Toyota stworzyła w 1988 roku markę Lexus). W 2002 roku w Europie sprzedano ok. 30 tys. Lexusów, natomiast w USA aż 234 tys. Apetyt Toyoty na europejski rynek aut luksusowych jest wielki, firma chce na nim zająć znaczącą pozycję. Poza tym marka Lexus, dotychczas nie występująca w Japonii, pojawi się tam w 2005 roku. Flagowy model, zdolny konkurować z autami z najwyższej półki, musi być zatem niezwykle atrakcyjny. I to przesądziło o głębokim face liftingu zaledwie 3-letniego modelu.Kiedy pytano klientów jeżdżących flagowym Lexusem co by w nim poprawili, wielu odpowiadało, że dynamikę. Najnowszy LS 430 ma wprawdzie silnik V8 o tej samej co poprzednik mocy (281 KM), ale dzięki zastosowaniu nowej automatycznej 6-biegowej skrzyni znacząco poprawiono jego dynamikę.Poprzedni model na przyspieszenie do "setki" potrzebował 6,7 sekundy, a nowemu wystarcza zaledwie 6,3. I to przy masie z pasażerami przekraczającej 2 tony! Auto jest jeszcze lepiej wyciszone, a do i tak bogatego wyposażenia seryjnego dodano jeszcze kilka pozycji. Do najciekawszych rozwiązań trzeba zaliczyć przednie reflektory automatycznie reagujące na zakręty (lampy skręcają się o kilka stopni). Dzięki temu wewnętrzna część zakrętu jest lepiej oświetlona (patrz rysunek w prawej górnej części). Jako pierwszy model oferowany w Europie LS 430 ma dwie poduszki chroniące kolana kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. W sumie w LS 430 zamontowano 10 airbagów (wliczając w to kurtyny boczne). Wyposażenie najnowszego Lexusa należałoby analizować z dwóch punktów widzenia: kierowcy i pasażera. To drugie jest ważniejsze, gdyż większość właścicieli tej limuzyny podróżować będzie na tylnej kanapie. Zatem np. kamera ułatwiająca parkowanie tyłem, wyświetlająca obraz na monitorze w kabinie, jest cenna, ale z punktu widzenia pasażera ma znaczenie drugorzędne. Pierwszorzędna będzie natomiast sprawa komfortu tylnej kanapy. Ma ona dwa oddzielnie regulowane siedzenia wyposażone w ogrzewanie oraz masaż pleców. To ostatnie odczuwa się jako delikatne wibrowanie oparcia na wysokości lędźwi. Pasażer tylnej kanapy ma do dyspozycji panel sterowania umieszczony w podłokietniku. Można na nim regulować klimatyzację, ustawić siłę nadmuchu powietrza, sterować radiem, zmieniarką CD. W najnowszym Lexusie zamontowano sprzęt audio wysokiej klasy firmy Mark Levinsson z 7 głośnikami. Sprzęt i dobre wyciszenie auta sprawiają, że po zamknięciu oczu możemy poczuć się jak w sali koncertowej. Nowy Lexus LS 430 dostępny będzie w Polsce na początku przyszłego roku. Ma kosztować niewiele więcej niż jego poprzednik, czyli ok. 350 tys. złotych. Auto jest wyposażone kompletnie, jedyna pozycja na liście opcji za dopłatą to sterowany elektrycznie szyberdach. LS 430 dostępny będzie w 10 kolorach nadwozia, tapicerka - w 4 kolorach, a dodatki drewniane w 2 odcieniach brązu.Czy LS 430 zdobędzie polski rynek? Na pewno nie będzie ze względu na cenę autem masowo kupowanym. Ale po wejściu Polski do Unii w maju 2004 roku cła na auta spoza Unii spadną do 10 proc., a wtedy i Lexusy, i auta amerykańskie oraz koreańskie staną się bardziej konkurencyjne cenowo.
Jeszcze większy luksus
Trudno poprawić coś bardzo dobrego. A właśnie przed takim zadaniem stanęli konstruktorzy zajmujący się najnowszą wersją Lexusa LS 430.
Auto Świat
Jeszcze większy luksus