Auto Świat Wiadomości Aktualności Kia Optima Hybrid poszerza ofertę

Kia Optima Hybrid poszerza ofertę

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Od października 2012 r. na polskim rynku dostępny będzie kolejny samochód hybrydowy. Tym razem do elity dołączy południowokoreanski producent

Kia Optima Hybrid poszerza ofertę
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Kia Optima Hybrid poszerza ofertę

Produkowana w Korei 2,0-litrowa Kia Optima Hybrid dedykowana jest wyłącznie rynkom europejskim i zwiastuje nowe technologie, które w ciągu najbliższej dekady pojawią się także w innych liniach modelowych. Optima 2,0 powstała na bazie Optimy Hybrid 2.4, oferowanej klientom w Ameryce Północnej, Kanadzie i Korei. Samochód dostępny w 3 wersjach wyposażenia (M/L/XL) już od 114 900 zł.

Awansując markę Kia jeszcze dalej w kierunku ery „EkoDynamiki”, mierząca 4,85 m długości Optima Hybrid jest pierwszym samochodem z napędem benzynowo-hybrydowym w europejskim segmencie „D”.

W Optimie Hybrid 2.0 zastosowano innowacyjny system konstrukcji pozwalający uzyskać unikalną harmonię osiągów (moc 190 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 9,4 sekund i prędkość maksymalną 192 km/h) z wiodącą w tej klasie pojazdów oszczędnością zużycia paliwa (5,4 l/100 km) oraz niską emisją CO2 wynoszącą 125 g/km.

Silnik benzynowy współpracuje, za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego, z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego. Warto podkreślić, iż konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu. Kia Optima Hybrid wyposażona jest ponadto w system stop/start Kia HSG (odpowiednik systemu ISG stop/start stosowanego w samochodach z konwencjonalnym napędem spalinowym), który minimalizuje zużycie paliwa podczas postojów, a więc również i emisję spalin.

Bez względu na warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy i pasażerów. Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode) w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu samochodu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych.

W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony celem wstrzymania emisji szkodliwych spalin. Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory w miarę potrzeby podczas postoju.

Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (moc 40 KM i moment obrotowy 205 Nm) oraz jednostki benzynowej − o łącznej mocy 190 KM daje w efekcie niezwykle płynną i komfortową jazdę.

Kia jest pierwszym producentem motoryzacyjnym (we współpracy z firmą Hyundai), który zastosował akumulatory litowo-polimerowe w pojeździe produkowanym seryjnie. Dzięki opracowanej wspólnie z LG Chem technologii, akumulatory litowo-polimerowe są o 20 procent lżejsze i mają o 40 procent mniejszą objętość niż tradycyjne baterie niklowo-wodorkowe. Ich czas wyładowania jest o 25 procent dłuższy przy optymalnych proporcjach pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną a stabilnością termiczną. Z uwagi na niezawodność działania akumulatory litowo-polimerowe Optimy Hybrid objęte są 7-letnią gwarancją fabryczną Kia z limitem 150 000 km.

Wykorzystując dodatkowy, dostępny w sposób natychmiastowy i ciągły moment obrotowy silnika elektrycznego, Kia Optima Hybrid zużywa o 10 procent mniej paliwa w cyklu mieszanym, 28 procent mniej w cyklu miejskim i emituje o 21 procent mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalna Optima 1.7D z automatyczną skrzynią biegów.

Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji standardowej sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków