Podczas badań przeprowadzonych przez Euro NCAP, Global NCAP i Thatcham Research odkryto, że wielu kierowców błędnie ocenia zdolności systemów asystujących, które producenci nazywają jako „Autopilot” lub „Pro Pilot”.

Przeraża fakt, że 7 na 10 kierowców (71 proc.) na całym świecie uważa, że ​​mogą kupić samochód, który już dziś prowadzi się samodzielnie, co nie jest prawdą. Z kolei 1 na 5 brytyjskich kierowców (18 proc.) uważa, że ​​samochód wprowadzany na rynek jako zdolny do utrzymania kierunku jazdy, hamowania i przyspieszania pozwala im „usiąść, zrelaksować się i pozwolić, by samochód prowadził się sam”. To nieprawda!

Wielu respondentów stwierdziło też, że podczas korzystania z systemów asystujących wysyłaliby SMS-y (34 proc.), dzwoniliby używając telefonu bez zestawu głośnomówiącego (33 proc.) lub… ucięliby sobie krótką drzemkę (11 proc). Tylko 51 proc. kierowców uważa, że ​​byliby odpowiedzialni w razie wypadku podczas korzystania z systemów jazdy wspomaganej.

Producenci wprowadzają kierowców w błąd

Gdzie tkwi źródło tego błędnego rozumowania? Matthew Avery, dyrektor ds. Badań w Thatcham, stawia sprawę jasno: „Niektórzy producenci samochodów projektują i wprowadzają na rynek pojazdy w taki sposób, że kierowcy uważają, że mogą przestać kontrolować auto i drogę. Producenci samochodów chcąc zyskać przewagę konkurencyjną, podkreślają w komunikatach marketingowych „samodzielną” lub „półautonomiczną” jazdę. To jednak zwiększa tylko zamieszanie wśród konsumentów, które dodatkowo pogłębiają systemy zbytnio wyręczające kierowcę.”

Blisko 74 proc. kierowców twierdzi, że wszystkie nowe modele samochodów powinny mieć ustandaryzowane sposób działania dla takich funkcji, jak adaptacyjny tempomat i asystent utrzymania pasa ruchu. Pozwoliłoby to zmniejszyć zamieszanie związane z systemami i zbytnią wiarę w ich niezawodność.

Kluczowe wnioski z badania Euro NCAP

Euro NCAP opublikowało również oceny systemów wspomagających w dziesięciu nowych samochodach, by pomóc konsumentom lepiej zrozumieć ograniczenia systemów. Tym bardziej, że pierwsza seria testów układów asystujących wyraźnie pokazuje, że nie są one ani autonomiczne, ani samodzielne, a tylko wspierają kierowcę. W żadnym razie nie pozwalają mu zrezygnować z obserwowania drogi i porzucenia kontroli nad samochodem!

Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP, powiedział: „Przesłanie Euro NCAP z tych testów jest jasne - samochody, nawet te z zaawansowanym systemem wspomagania kierowcy, potrzebują przez cały czas czujnego i uważnej osoby za kierownicą.”

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (European Transport Safety Council) w odpowiedzi na badania Euro NCAP wezwałA unijnych decydentów nie tylko do zmiany rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pojazdów silnikowych, lecz także do wprowadzenia swego rodzaju „egzaminów na prawo jazdy” dla samochodów autonomicznych. Pojazdy autonomiczne przed wypuszczeniem do sprzedaży musiałyby osiągnąć wynik co najmniej tak dobry, jak najlepsi kierowcy.