- Barwy achromatyczne (biały, czarny oraz odcienie szarości) mają aż 77 proc. udziałów w Afryce, Europie i na Bliskim Wschodzie
- W Europie co czwarte auto sprzedawano w 2019 roku w wersji chromatycznej (liderem jest niebieski z udziałem 11 proc.)
- W Ameryce Północnej pnie się w górę czerwony - tamtejsza specyfika oznacza, że bardzo łatwo o czerwonego pickupa (11 proc.)
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Biały rządzi na drogach. I nie chodzi jedynie o małe samochody służbowe. Według danych koncernu chemicznego BASF biały lakier cieszy się ogromną popularnością na całym świecie – począwszy od Europy, a skończywszy na odległych regionach Ameryki czy Azji. W zeszłym roku niemal 39 proc. nowych samochodów na całym świecie zyskało lakierowanie na biało. Niemało, prawda?
Oczywiście poza białym lakierem istnieje jeszcze bardziej kolorowy motoryzacyjny świat. Kolejne pod względem popularności to: czarny, szary i srebrny, które mają razem następne 39 proc. udziałów na globalnym rynku. Innymi słowy, tzw. barwy achromatyczne rządzą niepodzielnie. Najlepszym tego przykładem jest region EMEA, czyli Afryka, Europa i Bliski Wschód. Barwy achromatyczne (biały, czarny oraz odcienie szarości) stanowią tu aż 77 proc. Wśród nich pnie się w górę szary (w 2019 roku osiągnął 20 proc. udziałów w rynku).
Co z pozostałymi kolorami? Barwy chromatyczne to zaledwie 22 proc. nowych pojazdów. Wśród nich dominują niebieski (9 proc.) oraz czerwony (7 proc.). W Europie co czwarte auto sprzedawano w wersji chromatycznej (liderem jest niebieski z udziałem 11 proc). Powoli rośnie zainteresowanie beżem (ok. 2 proc. udziałów). Eksperci BASF wskazują na jeszcze jeden trend. Im ciemniejszy lakier, tym łatwiej o dodatki w postaci pigmentów efektowych (perłowe, metaliczne) z dodatkami miki czy płatków aluminium.
Oczywiście, jaki region, takie preferencje. Po drugiej stronie Atlantyku (Ameryka Północna) dominują kolory: biały, czarny, srebrny i szary z udziałem 77 proc. Wśród nich najpopularniejszy jest biały z wynikiem 20 proc. (obserwuje się przy tym trend odchodzenia od cieplejszych odcieni bieli do chłodniejszych oraz dodatkowych odcieni żółtego czy niebieskiego oraz pigmentu perłowego). O biały lakier najłatwiej w przypadku pickupów (aż 38 proc.). Amerykańska specyfika oznacza także jeszcze jedno – często można spotkać czerwonego pickupa (11 proc.).
W Ameryce Południowej białych aut (bez względu na kategorię) jest więcej niż w USA czy w Kanadzie (39 proc.). Na liście przebojów wskazano także czerwony (8 proc.), niebieski oraz beżowy. Według autorów raportu, czerwony lakier jest bardzo ceniony przez latynoskich klientów, m.in. ze względu na wysoką wartość przy odsprzedaży używanego auta.
Czerwony cieszy się też wzięciem w Azji i regionie Pacyfiku (6 proc.). Niemniej ustępuje miejsca niebieskiemu (7 proc.) oraz bieli (aż 49 proc.). W odległym regionie najbardziej popularna jest przy tym perłowa biel. Powoli za to rośnie pozycja czarnego lakieru, który jest traktowany przez lokalną klientelę jako odpowiedni do aut sportowych oraz poddawanych różnym zabiegom indywidualizacji (w raporcie nie użyto słowa tuning).
W Europie co czwarte auto sprzedawano w 2019 roku w wersji chromatycznej (liderem jest niebieski z udziałem 11 proc)
Barwy chromatyczne to zaledwie 22 proc. nowych pojazdów. Wśród nich dominują: niebieski (9 proc.) oraz czerwony (7 proc.). W Europie co czwarte auto sprzedawano w wersji chromatycznej (liderem jest niebieski z udziałem 11 proc).
W zeszłym roku niemal 39 proc. nowych samochodów na całym świecie zostało polakierowanych na biało.
Oczywiście jaki region, takie preferencje. Po drugiej stronie Atlantyku (Ameryka Północna) dominują z koeli kolory: biały, czarny, srebrny i szary z udziałem 77 proc. W regionie EMEA barwy achromatyczne (biały, czarny oraz odcienie szarości) mają także 77 proc. udziałów.